KVNR: 'Nederlandse vloot raakt verder achterop'

16/01/2008 16:39



Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders



'Verdere daling van het aantal schepen onder Nederlandse vlag maakt snelle beleidsverbeteringen door de Nederlandse overheid noodzakelijk'.

Rotterdam, 16 januari 2008 - Al sinds 2003 blijft de groei van de Nederlandse vloot fors achter bij die van de wereldvloot in het algemeen en bij die van andere Europese registers zoals Duitsland, het VK en België in het bijzonder. De laatste cijfers van de Inspectie V? (januari 2008) laten een verdere daling zien van de vloot onder Nederlandse vlag. Aart Korteland, voorzitter KVNR, roept de Nederlandse overheid op om haar beleid snel op het niveau van andere Europese landen te brengen. 'Dit om de daling om te buigen in een herstel van de groei', aldus Korteland op de nieuwjaarsbijeenkomst van de KVNR. De beleidsbrief zeescheepvaart van het ministerie van V?, die binnenkort verschijnt, biedt daarvoor de uitgelezen kans.

De Nederlandse vloot liet vanaf 1996, het jaar van het vernieuwde Nederlandse zeescheepvaartbeleid, een sterke groei zien. Sinds 2003 is echter sprake van een kentering. Onze vloot krimpt terwijl de wereldvloot juist groeit evenals de vloten van landen als België, het VK en Duitsland (2003 - 2007: VK + 53%, Duitsland + 84%, België + 570%, Nederland - 6%. ) .

Verklaringen
Een van de verklaringen voor deze teleurstellende ontwikkeling is het achterblijvende maritieme ondernemingsklimaat in Nederland. Andere Europese landen hebben het eens zo succesvolle zeescheepvaartbeleid van Nederland niet alleen overgenomen maar op cruciale onderdelen verder verbeterd. Zo is op fiscaal gebied onze oorspronkelijke koppositie inmiddels veranderd in een middenmootpositie, erkent ook het ministerie van V? in de evaluatie van het maritieme fiscale beleid. Daarnaast hebben de grote problemen met de verstrekking van bemanningsdocumenten door de Inspectie V? het ondernemingsklimaat aangetast. De afgelopen jaren is de economische groei van de zeevaartsector dan ook achtergebleven bij die van het gemiddelde voor de Nederlandse economie.

Knelpunten
Wil Nederland ook in de toekomst een krachtige zeevarende natie blijven dan is het zaak om nu te handelen. De Nederlandse reders hebben veel schepen in aanbouw. Beleidsverbeteringen kunnen de Nederlandse reders er toe zetten zo veel mogelijk van deze nieuwbouw onder Nederlandse vlag te brengen en vanuit Nederland te beheren. De KVNR dringt onder andere aan op het oplossen van de volgende knelpunten. Bij de uitvoering van de tonnageregeling scoort Nederland duidelijk slechter dan de ons omringende zeevaartnaties. Ook het herstel van de afdrachtvermindering zeevaart vergroot de concurrentiekracht van Nederlandse reders en maakt de Nederlandse vlag aantrekkelijker. Daarnaast dient de Inspectie V? haar dienstverlening zo snel mogelijk verder te verbeteren tot het kwaliteitsniveau dat voorheen gebruikelijk was.

Taskforce arbeidsmarkt zeevarenden
De KVNR ontwikkelt zelf ook initiatieven om de Nederlandse zeescheepvaart te versterken. Samen met Nautilus NL, de vakbond voor werknemers in de maritieme sector, heeft de KVNR in september 2007 de Taskforce arbeidsmarkt zeevarenden (TAZ) in het leven geroepen. Recent heeft ook de Nederlandse Vereniging van Kapiteins Ter Koopvaardij (NVKK) zich aangesloten bij de Taskforce. Onder leiding van oud-minister Netelenbos worden acties opgesteld met als doelstelling de instroom van jongeren in het zeevaartonderwijs te vergroten. Ook wordt er geïnvesteerd om zeevarenden langer op de vloot te houden. De initiatieven van de sociale partners tezamen met de door de overheid te nemen beleidsmaatregelen kunnen een stevige impuls zijn voor de Nederlandse vloot en zeescheepvaartsector en daarmee de ontwikkeling van de gehele Nederlandse maritieme cluster.





http://www.zeebenengezocht.nl