Ingezonden persbericht


Kindersite KRO wint Gouden @penstaart

Hilversum, 22 januari 2008 - De kinder-website van de KRO, http://kindertijd.kro.nl heeft vandaag de Gouden @penstaart gewonnen voor beste kindersite van Nederland. De Apenstaart in de andere categorie, websites gemaakt door kinderen, werd gewonnen door Els Bijsterbosch (13) met haar website Naar de Brugklas (http://els-uit-wijhe.websitemaker.nl/naardebrugklas). De sitemakers kregen de prijs, een bronzen beeld in de vorm van een apenstaart, uit handen van Muriel Arts van KPN en André Rouvoet, minister van Jeugd en Gezin.

De winnaars zijn gekozen via internet. Via www.goudenapenstaart.nl kon het publiek stemmen op websites die door een vakjury waren geselecteerd uit meer dan vijfhonderd sites.

Online vakmanschap
Met de verkiezing wil organisator stichting Mijn Kind Online online vakmanschap stimuleren. Inmiddels begint de boodschap wel door te dringen dat je kinderen aan het handje moet nemen op internet. Maar dan is de vraag: waar nemen we ze dan naartoe? Mijn Kind Online ziet een toenemende behoefte bij ouders, maar ook bij docenten en mediamakers aan criteria voor digitale kwaliteit. Hoe bepaal je wat geschíkt is voor kinderen? Dat doe je niet alleen door te constateren dat op een website geen geweld of seks staat.

Mijn Kind Online en Waag Society
De Gouden @penstaart werd voor het eerst uitgereikt in 1999, op initiatief van Waag Society. Na de uitreiking van 2004 stopte de verkiezing wegens een tekort aan financiën. Vier jaar later blaast de stichting Mijn Kind Online de Gouden @penstaart-verkiezing nieuw leven in, in samenwerking met Waag Society.

Creativiteit
De vakjury is enthousiast over de inzendingen. Met name door de vele manieren waarop kinderen uitgedaagd worden om creatief te zijn. Zo wordt soms heel goed gebruik gemaakt van het feit dat interactie de meerwaarde is van internet ten opzichte van andere media. Het is duidelijk dat veel aandacht besteed wordt aan het aantrekkelijk maken van websites voor kinderen en dat op dat gebied veel geëxperimenteerd wordt.

Kritiek
Maar er is ook kritiek. Met name aan de gebruikersvriendelijkheid valt nog veel te verbeteren. "We hebben alle klassieke fouten voorbij zien komen", aldus het juryrapport. "Van dode links, moeilijk weg te klikken pop-ups bij het openen van de site tot vreemde url's, onduidelijke navigatiestructuur en verstopte informatie."

Verder bieden kinderwebsites bieden in het algemeen te weinig informatie voor ouders aan. Als ouders willen weten wat er met de gegevens van hun kinderen gebeurt is het op kinder-websites lastig speciale ouder-informatie te vinden. Vaak is het voor ouders al niet duidelijk hoe ze contact op kunnen nemen met de makers van de website, laat staan dat kinderen die informatie kunnen vinden.

Tot slot zien kinderen op kinderwebsites veel te vaak advertenties die helemaal niet voor hen bedoeld zijn. Advertenties voor tijdschriften voor volwassenen, auto's, verzekeringen, uitzendbureaus. Sowieso vond de jury de hoeveelheid reclame opvallend groot: er zijn zelfs sites voor kinderen die op de openingspagina's vrijwel alleen reclame bieden.