AutoRai

Nieuwe Opel Zafira: dynamische flexibiliteit op hoger niveau

(1/22/2008)
Met drie motoren die nog krachtiger en zuiniger zijn, een sportief uiterlijk en nieuwe modelvarianten die nog meer waar voor hun geld bieden, is de Opel Zafira van de tweede generatie helemaal klaar voor zijn verschijning op de markt in februari 2008.

De nieuwe, geperfectioneerde 1.6 ECOTEC benzinemotor met verstelbare nokkenassen levert een vermogen van 85 kW/115 pk en is de nieuwe basismotor van de Zafira, die de viercilindermotor van 1,6 liter en 77 kW/105 pk vervangt. Opel blijft zijn strategie van verkleining van de cilinderinhoud voortzetten, met twee uiterst zuinige 1.7 CDTi turbodieselmotoren met common rail (81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk). De nieuwe dieselmotoren vervangen de 1,9-litermotor van 74 kW/100 pk en de 1,9-litermotor van 88 kW/120 pk met handgeschakelde versnellingsbak.

Sportieve designaccenten en het opgewaardeerde interieur versterken de opvallend krachtige uitstraling van de volledig variabele zevenzitter. Het nieuwe model is natuurlijk uitgerust met het typische variabele Flex7-stoelsysteem van de Zafira - een ongeëvenaarde innovatie waarmee het interieur van de auto in enkele seconden volledig kan worden omgebouwd, zonder omslachtige demontage van de stoelen. Dit meesterwerk van design heeft in grote mate bijgedragen tot het verkoopsucces van de Zafira sinds 1999: de tweemiljoenste Zafira zal naar verwachting van de productieband rollen tijdens de lancering van het nieuwe model. Samen met de kleinere Meriva staat de Zafira aan de top van het MPV-segment in Europa, sinds de verschijning van de Meriva op de markt in 2003.

Nieuw motorenaanbod â hoger vermogen en lager verbruik Bij de ontwikkeling van de onlangs uitgebreide motorenreeks voor de Zafira stond een hoger rendement centraal in de motorenstrategie van de ingenieurs van Opel. Het resultaat is dat kopers van een Zafira nu een dubbel voordeel hebben van de drie nieuwe benzine- en dieselmotoren, allemaal binnen een zeer populair segment van cilinderinhoud en vermogen. De klanten genieten van de aanzienlijk verbeterde prestaties, terwijl ze tegelijk meer brandstof besparen. Dit lagere brandstofverbruik leidt ook tot een lagere uitstoot van CO in vergelijking met de vorige succesmotoren.


1.6 ECOTEC: in elk opzicht beter
De nieuwe 1.6 ECOTEC van 85 kW/115 pk is soepeler en âzachterâ en levert tien procent meer vermogen dan de vorige 1,6-litermotor van 77 kW/105 pk. Hij verbruikt ook minder brandstof en heeft een lagere CO2-uitstoot: de motor heeft genoeg aan gemiddeld zeven liter brandstof per 100 kilometer, een vermindering van 4,3 procent in vergelijking met de voorgaande motor. Vooral het hogere motorkoppel is voelbaar, met een piek van 155 Nm (3,3 procent hoger dan de 1.6 van 105 pk) en beschikbaar over een breed toerentalbereik. Met deze nieuwe motor snelt de Zafira in 13,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 185 km/u.

De kwaliteiten van de nieuwe viercilindermotor met vier kleppen per cilinder zijn in hoofdzaak gebaseerd op de technologie van verstelbare nokkenassen. Deze technologie omvat een continu variabele kleptiming op de in- en uitlaatnokkenassen, die aan de rijomstandigheden wordt aangepast. De beide nokkenassen worden naadloos en onafhankelijk van elkaar in real-time aangestuurd door het motormanagementsysteem, waarbij twee compacte hydraulische vleugelmechanismen de timing regelen. Hierdoor wordt de timing van de inlaat- en uitlaatkleppen, en dus het reactievermogen van de motor, spontaner en wordt ze beter afgestemd op het vermogen en de prestaties die op dat ogenblik vereist zijn. Deze vereisten worden door de bestuurder "bepaald" via het gaspedaal en het schakelgedrag.

De Opel-ingenieurs hebben het intelligente en uiterst efficiënte TWINPORT-concept in de 1,6-litermotor van 115 pk verbeterd. De cilinderkop heeft nu twee afzonderlijke inlaatpoorten per cilinder. Terwijl er tot nog toe spruitstukkleppen nodig waren om een stabiele en consistente verbranding te garanderen, heeft de 1.6 ECOTEC die niet meer nodig dankzij de nieuwe variabele inlaatpijp met dubbele lengte. De ingenieurs zijn hierin geslaagd dankzij een geoptimaliseerde uitlijning van de inlaatpoorten in combinatie met verstelbare nokkenassen. De daaruit volgende gasuitwisseling zonder smoorkleppen komt de zuinigheid ten goede.

Voor het eerst in deze motorklasse gebruikt Opel in de 1.6 ECOTEC lasergestructureerde cilinderboringen. De precies gedefinieerde, minieme uitsparingen worden tijdens een speciale fase in het productieproces gemaakt en fungeren als een piepkleine drukkamer. Dit leidt tot minder wrijving en slijtage van de zuigers en vermindert het verbruik van brandstof en olie. Andere technologische hoogstandjes van de hightech motor zijn de schematisch gestuurde thermostaat en het lage uitlaatspruitstuk met geïntegreerde katalysator.

Twee nieuwe 1.7 CDTi motoren versterken het dieselgamma De beide nieuwe 1.7 CDTi motoren (81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk) worden standaard uitgerust met een handgeschakelde 6-versnellingsbak en - zoals alle Zafira dieselmotoren - een onderhoudsvrij dieselpartikelfilter. Net als de benzinemotoren onderscheiden ze zich van hun voorgangers van 1,9 liter door hun hoger vermogen en lagere verbruiks- en emissiewaarden. Beide 1.7 CDTi motoren beschikken over een common-rail directe injectie en vier kleppen per cilinder met wervelingscontrole voor een uitgesproken raffinement, een hoog responsgehalte en een voorbeeldige efficiëntie. Met een gemiddeld verbruik van 5,7 liter per 100 km zijn de twee dieselmotoren flink zuiniger dan de 1.9 CDTi motoren die ze vervangen. Met hun kleinere cilinderinhoud stoten de 1.7 CDTi motoren 152 g CO2/km uit - een verbetering van ongeveer vijf procent in vergelijking met de
1,9-litermotoren.

Ook de rijprestaties van deze hightech motoren zijn verbeterd: voor de acceleratie van nul tot 100 km/u heeft de nieuwe turbomotor van 110 pk 13,4 seconden nodig en de versie van 125 pk slechts 12,3 seconden. De motoren van 110 en 125 pk halen respectievelijk een topsnelheid van 179 en 189 km/u.

Het gamma ultramoderne turbodieselmotoren voor de Zafira reikt nu van de nieuwe 1.7 CDTi van 81 kW/110 pk tot de 1.9 CDTi van 110 kW/150 pk. De krachtigste dieselmotor is beschikbaar met handgeschakelde 6-versnellingsbak of 6-trapsautomaat. De 120 pk sterke dieselmotor van
1,9 liter met 6-trapsautomaat blijft in het gamma.

Vijf van de negen: een motor op aardgas (CNG) en vier benzinemotoren De nieuwe Zafira is verkrijgbaar met keuze uit negen verschillende motoren. Er zijn nu vier benzinemotoren, plus de 1.6 CNG motor die voor werking op aardgas werd geoptimaliseerd. De motor boven de nieuwe
1.6 ECOTEC is de 1.8 ECOTEC van 103 kW/140 pk, die eveneens met twee verstelbare nokkenassen is uitgerust om het verbruik en het vermogen te optimaliseren. De 1,8-litermotor is gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak of als optie aan de geautomatiseerde Easytronic handgeschakelde versnellingsbak.

De 2.2 DIRECT ECOTEC aluminiummotor met directe injectie levert een vermogen van 110 kW/150 pk en wordt gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of als optie aan een 4-trapsautomaat. De sportieve topversie is het âhigh-speedâ OPC-model met een krachtige turbomotor (177 kW/240 pk) die dit sportieve model in 7,8 seconden van 0 tot 100 km/u voortstuwt. Met zijn topsnelheid van 231 km/u is deze OPC-versie de snelste compacte MPV ter wereld.

De motorenreeks bestaat verder uit de uitzonderlijk zuinige en milieuvriendelijke 1.6 CNG (Compressed Natural Gas) motor. De op aardgas aangedreven Zafira stelt ook nieuwe normen: met een gemiddeld brandstofverbruik van ongeveer 5 kg L-gas per 100 km worden de brandstofkosten aanzienlijk teruggedrongen. De Zafira met aardgasmotor van 69 kW/94 pk is ook zeer gunstig voor het milieu: dit motortype produceert 80 procent minder stikstofoxide dan een dieselmotor en de uitlaatgassen bevatten vrijwel geen roetdeeltjes. De gemiddelde CO2âemissie bedraagt slechts 137 g/km â een topwaarde in het segment van de compacte MPVâs. Met zes passagiers en de bestuurder stoot de Zafira 1.6 CNG â als Opel ecoFLEX model verkrijgbaar vanaf de lente 2008 â dus nog geen 20 gram CO2/km per inzittende uit.

Overzicht van alle Zafira-motoren:

Benzinemotoren


1.6 ECOTEC


1.8 ECOTEC


2.2 DIRECT ECOTEC


2.0 turbo ECOTEC OPC


1.6 CNG ECOTEC (aardgas)

Aantal cilinders / kleppen per cilinder

4 / 4

4 / 4

4 / 4

4 / 4

4 / 4

Cilinderinhoud

1598

1796

2198

1998

1598

Max. vermogen

85 (115) / 6000

103 (140) / 6300

110 (150) / 5600

177 (240) / 5600

69 (94) / 6200

Max. koppel

155 / 4000

175 / 3800

215 / 4000

320 / 2400 â 5000

133 / 4200

Transmissies1)

MT5

MT5, ET5

MT6, AT4

MT6

MT5

Gemiddeld verbruik

7,1

7,4 (7,2)

8,2

9,6

5,0 kg
(L-gas)

Gemiddelde CO2-emissie in g/km

169

177 (172)

197

230

13 7

Acceleratie van 0-100 km/u

13,4

11,5

10,6

7,8

17,0

Topsnelheid

185

197

200

231

165

Dieselmotoren


1.7 CDTi ECOTEC


1.7 CDTi ECOTEC


1.9 CDTi ECOTEC


1.9 CDTi ECOTEC

Aantal cilinders / kleppen per cilinder


4 / 4


4 / 4


4 / 2


4 / 4

Cilinderinhoud


1686


1686


1910


1910

Max. vermogen


81 (110) / 3800


92 (125) / 4000


88 (120) / 3500


110 (150) / 4000

Max. koppel


260 / 2300


280 / 2300


280 / 2000-2750


320 / 2000-2750

Transmissies1)

MT6

MT6

AT6

MT6, AT6

Gemiddeld verbruik


5,7


5,7


7,2


6,1

Gemiddelde CO2-emissie in g/km


152


152


194


165

Acceleratie van 0-100 km/u


13,4


12,3


12,5


10,4

Topsnelheid


179


189


182


202


1) Transmissies: standaard, optie; AT=Automaat, ET=Easytronic,

MT=Handgeschakelde versnellingsbak, 4/5/6=aantal versnellingen

Alle gegevens zijn voorlopig. De cijfers voor rijprestaties, brandstofverbruik en CO2-emissie gelden voor de basisversie van de Zafira met handgeschakelde versnellingsbak.

Dynamische vormgeving: kenmerkende designelementen vóór en achter De nieuwe Zafira wordt gekenmerkt door meer uitgesproken designelementen aan voor- en achterzijde, die de compacte MPV een sportieve uitstraling verlenen. De helling van de motorkap mondt uit in de vastberaden brede chroombalk met geïntegreerd Opel-logo en in de lamellen van het tweedelig radiatorrooster, die nu volledig verchroomd zijn. Door de kenmerkende lijnen rond de uitsparingen van de mistlampen is ook de bumper geïntegreerd in de dynamische V-stijl; de koplampbehuizingen zijn eveneens met chroom afgewerkt. Met zijn krachtige, volle frontspoiler laat de Zafira Sport geen twijfel bestaan over de dynamische kwaliteiten van de modelreeks. De welving strekt zich uit over de hele zijkant, van de brede wielkasten over de zijdrempels tot het geprononceerde achterpaneel. Een ander nieuw opvallend kenmerk zijn twee transparante 3D-cellen in de rode achterlichten. De verfraaiing van het design wordt afgerond met een zilverwitte strip over de achterlichten, die in de achterste chroombalk doorloopt.

Glanzende bedieningselementen met chroomring voor klimaatregeling en radio en de decoratieve afwerking van het instrumentenbord en de deuren geven het interieur een nog luxueuzere uitstraling. De Cosmo-versie heeft een elegante pianolakafwerking op de middenconsole en een sierinleg op het stuurwiel.

De infotainmentsystemen met navigatie-, cd-, dvd- en MP3-functies beschikken ook over stereo-ingangen voor externe audiotoestellen zoals een iPod.

Flexibel en veelzijdig: omgebouwd in een paar seconden De nieuwe Zafira is natuurlijk uitgerust met het typische variabele Flex7-stoelsysteem â een ongeëvenaarde innovatie. Met het Flex7-systeem wordt het interieur van de auto in enkele seconden omgebouwd van een zevenzitter tot een vijf-, vier-, drie- of tweezitter zonder omslachtige demontage van de stoelen, waarmee het ook buiten zijn eigen segment nieuwe normen in flexibiliteit stelt. Als vijfzitter overtreft hij met een laadvolume van 645 liter zelfs alle compacte MPVâs met zeven zitplaatsen en in de configuratie met twee zitplaatsen beschikt hij over een kofferinhoud van 1820 liter.

Verder kan de passagiersstoel vooraan worden uitgerust met een neerklapbare rugleuning, een groot opbergvak onder de zitting en een klaptafeltje op de rugleuning. Het FlexOrganizer-systeem is als optie verkrijgbaar voor de Zafira. Dit doordachte indeelsysteem van de bagageruimte bestaat uit geïntegreerde zijrails in de beide zijden van de bagageruimte. Met bevestigingspunten voor verschillende indeelelementen, opbergboxen, netten en haken kunnen allerlei vrachten veilig en ordelijk worden vervoerd. Voor de praktische organisatie van het interieur zorgt de dakconsole die over de hele lengte van het plafond loopt en vijf grote afgesloten opbergvakken omvat. Deze voorziening wordt gecombineerd met het unieke panoramadak, waarvan de vier getinte glaspanelen de auto een nog elegantere en dynamischere uitstraling verlenen. In fel zonlicht bedekt het elektrisch bediend schaduwsysteem van het panoramadak alle panelen gelijktijdig en perfect gesynchroniseerd (met één afdekscherm per paneel). Het panoramadak is optioneel verkrijgbaar op de Zafira Temptation en Cosmo.

Innovatie en technologische expertise: van IDSPlus tot AFL De nieuwe Zafira beschikt ook over innovatieve technologische systemen die uniek zijn in deze klasse. Zoals het adaptieve IDSPlus chassissysteem (Interactive Driving System) met elektronische Continuous Damping Control (CDC). In dit geïntegreerd chassisregelsysteem wisselen de regeleenheden en sensoren van ESPPlus, ABS en CDC voortdurend informatie uit om de fijne afstelling van het onderstel vrijwel ogenblikkelijk te optimaliseren en het rijcomfort en de rijveiligheid naar een nog hoger plan brengen.

Ook met het doorontwikkelde Trailer Stability Assist (TSA) systeem, dat alleen verkrijgbaar is in combinatie met ESPPlus, onderscheidt het nieuwe model zich van andere merken. Het verfijnde systeem controleert de intensiteit van gierbewegingen in de combinatie auto/aanhangwagen. Deze bewegingen worden door regelelektronica gestabiliseerd door middel van gedoseerd afremmen. Een andere innovatie in de Zafira is het AFL bixenonkoplampsysteem (Adaptive Forward Lighting) met dynamische bochtenverlichting, dat Opel met de Zafira voor het eerst in het segment van de compacte MPVâs introduceerde. Hill Start Assist (HSA), Open & Start Keyless Entry en infotainmentsystemen van hoge kwaliteit met navigatie-, cd-, dvd- en MP3-functies maken de comfortuitrusting van de Zafira compleet.

SAFETEC-systeem voor een nog hogere prijs-kwaliteitverhouding Het standaard SAFETEC-systeem van de Zafira garandeert een hoogstaand veiligheidsniveau. Dat gaat van het Interactive Driving System (IDS) met McPherson vooras, de gepatenteerde achteras met torsiestang en elektronische hulpsystemen tot de talloze beschermende voorzieningen voor de inzittenden. De Zafira wordt af fabriek uitgerust met acht airbags, actieve hoofdsteunen, ISOFIX-bevestigingen voor kinderzitjes en het gepatenteerde Pedal Release System (PRS) van Opel, dat de pedalen bij een frontale botsing loskoppelt. In de Euro NCAP crashtest (European New Car Assessment Programme) behaalde de Zafira de maximumscore van vijf sterren voor de bescherming van de inzittenden. De compacte MPV garandeert bovendien ook voor kinderen en voetgangers een uitstekende bescherming.

De nieuwe Zafira beantwoordt ook aan de strengste normen op het vlak van betrouwbaarheid en duurzaamheid. Door de lange onderhoudsintervallen worden de bedrijfskosten voor de klant tot een minimum beperkt. Ook de uitvoerig gegalvaniseerde carrosserie en de garantie van 12 jaar op doorroesten dragen bij tot het langdurige waardebehoud. Mede dankzij al deze kwaliteiten haalde Opel in 2006 de eerste plaats in de categorie âBeste prijs-kwaliteitverhoudingâ in het Duitse vaktijdschrift âAuto Bildâ.