RoadShow De Klussenier is blik op de weg


BARNEVELD, 20080122 -- Barneveld - `IK ZOEK JOU'. Met deze slagzin zoekt De Klussenier de vele busjes met bouwvakkers op de Nederlandse snelwegen op. Op de achterkant van een truck staat de afbeelding van een Klussenier die op een `John Bull-achtige' manier met priemende vinger veelzijdige vakmensen oproept baas van hun eigen klusbedrijf te worden. Omdat de traditionele advertentie in de krant aanwijsbaar aan attentiewaarde inboet, kiest De Klussenier ervoor om steeds meer visueel aanwezig te zijn op plaatsen waar (potentiële) zelfstandige ondernemers actief zijn. Dat is o.a. de -digitale- snelweg.

De franchiseformule De Klussenier is en blijft een tikkeltje eigenzinnig. Met inmiddels 178 aangesloten zelfstandige ondernemers blijkt er nog volop ruimte in Nederland te zijn voor veelzijdige vakmensen die onder de vlag van De Klussenier hun eigen klusbedrijf willen starten. Ook ZZP'ers worden nadrukkelijk uitgenodigd te informeren naar hun kansen om begeleid en vooral slimmer te gaan ondernemen.

Kardinale vraag blijft hoe een ZZP'er bereikt wordt. Uit cijfers van o.a. de Kamer van Koophandel blijkt dat steeds meer bouwvakkers als ZZP'er hun eigen bedrijf starten. Momenteel is een trend merkbaar dat werkgevers hun personeel adviseren `voor zichzelf te beginnen' met de opmerking dat zij voor werk zorgen. Deze starter koopt vaak een tweedehands bus, plakt er met plakletters zijn naam op en laat zich vervolgens bij de Kamer van Koophandel inschrijven zonder aan dat loket te informeren aan welke ondernemervaardigheden een zelfstandig ondernemer moet voldoen. Wanneer de opdrachtenstroom bij de voormalige werkgever stokt, is de ZZP'er het eerste slachtoffer omdat voor hem geen CWI-ontslagvergunning hoeft te worden aangevraagd. Vervolgonderzoek laat dan ook zien dat het merendeel van deze starters onvoldoende voorbereid hun eigen bedrijf is gestart met als gevolg dat 40% na drie jaar al niet meer actief is. Niet het vakmanschap maar het gebrek aan ondernemerschap is de ultieme oorzaak.

De Klussenier is de snelst groeiende franchiseformule in Nederland met uitgesproken uitgangspunten zoals een A-merk strategie. Onderdeel is de zgn. guerrillamarketing om op een bijzondere manier tegen geringe kosten De Klussenier breed onder de aandacht van de doelgroepen te brengen. Een van de methoden is de inzet van een vrachtwagen met op de achterklep de oproep een eigen bedrijf te beginnen. Met het transportbedrijf B. van Uffelen uit Voorthuizen is een overeenkomst voor een jaar gesloten. De betreffende truck legt kris kras door Nederland per jaar zo'n 150.000 kilometer af. Ook ruim 50 Klusseniers-bussen worden voorzien van stickers `ik zoek een nieuwe collega'.

Volgens Wilger van de Beek, marketingmanager van De Klussenier, liggen er nog een aantal initialen om potentiële kandidaten vanuit een andere invalshoek te benaderen om onder begeleiding baas van hun eigen klusbedrijf te worden.





Ingezonden persbericht