23 januari 2008 - Het nieuwe Europees energieplan haalt het
Bali-akkoord onderuit. Op de internationale klimaatconferentie in Bali
in december is vastgesteld dat de CO2-uitstoot van rijke landen met
25 tot 40 procent omlaag moet in 2020. Helaas laat de Europese
commissie nu de teugels vieren, zo blijkt uit het vandaag
gepresenteerde energiepakket waarin een doelstelling van 20% minder
CO2-uitstoot in 2020 is opgenomen. 'Europa trekt een grote broek aan
tijdens de klimaatonderhandelingen in Bali, maar éénmaal thuis laat de
Europese Commissie de klimaatambities zakken,' zegt Mirjam de Rijk.
'Dat slaat de bodem weg onder de internationale onderhandelingen:
Europa moet juist het goede voorbeeld geven om andere landen mee te
krijgen.'
Verdeling van CO2-rechten
Positief in de Europese plannen is dat de elektriciteitssector in
Europa vanaf 2012 emissierechten moet kopen op een veiling en deze
niet meer gratis krijgt. Dit betekent dat eindelijk de vervuilers,
zoals kolencentrales, gaan betalen voor de CO2 die zij uitstoten.
Hierdoor wordt het ook aantrekkelijker te investeren in hernieuwbare
energiebronnen zoals wind, zon en biomassa. Fossiele bronnen zoals
kolencentrales moeten immers gaan betalen voor de milieubelasting die
zij veroorzaken. En voor de concurrentiepositie van grootverbruikers
van elektriciteit maakt veiling van rechten voor de
elektriciteitsector niet uit omdat producenten van elektriciteit de
waarde van gratis verkregen emissierechten toch al doorberekende in de
elektriciteitprijzen van hun klanten.
Vreemd is dat de luchtvaartsector nog wel gratis emissierechten krijgt
volgens de EU-plannen. Veiling van emissierechten aan de
luchtvaartsector zou de concurrentiepositie van bijvoorbeeld KLM niet
aantasten. Luchtvaartmaatschappijen van buiten de EU moeten volgens de
EU-plannen ook rechten kopen als ze naar Europa vliegen.
Mirjam de Rijk: "Luchtvaart blijft hierdoor de goedkoopste manier om
onze planeet te vervuilen."
10% doelstelling voor biobrandstoffen is onverantwoord
Zorgelijk is dat de Europese Commissie in de strijd tegen de
CO2-uitstoot heeft besloten dat in elk Europees land tien procent
van de autobrandstof uit landbouwproducten moet bestaan in 2020.
'Voedsel in de benzinetank stoppen, is slecht voor mens en milieu',
stelt Mirjam de Rijk. 'De meeste agrobrandstoffen vervuilen het
klimaat meer dan fossiele brandstoffen.' Zo is voor de teelt van
raapzaad en suikerbieten veel kunstmest nodig die energie kost. En
grootschalig gebruik van eetbare oliën (raapzaadolie, palmolie) voor
autobrandstoffen leidt tot ontbossing en een flinke prijsstijging voor
voedsel en veevoer. De Europese Commissie zegt deze negatieve effecten
van sommige soorten biomassa te voorkomen door het stellen van
duurzaamheidscriteria. Probleem is echter dat het nog jaren duurt
voordat certificeringsystemen beschikbaar zijn om duurzaamheid te
garanderen. De opzet van het certificeringssysteem FSC voor duurzaam
hout heeft immers ook jaren geduurd. Fundamenteler is echter dat
voedselconcurrentie en ontbossing door verschuivingen in landgebruik
niet in certificeringsystemen zijn te vatten. Ondertussen zullen wel
alle 'foute' biobrandstoffen in de benzinetank verdwijnen onder druk
van de nieuwe bijmengdoelstelling van 10%.
Publicatiedatum: 23-01-2008
Stichting Natuur en Milieu