Nederlandse Spoorwegen

NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358
Persbericht
Utrecht, 29 januari 2008
NS onderschrijft conclusies CO2 rapport
"h Urgentie CO2 maatregelen in het verkeer staat buiten kijf "Een nuttig en noodzakelijk advies", zo bestempelt NS topman Aad Veenman het rapport Een prijs voor elke reis van de Raad voor Verkeer en Waterstaat, de VROM-raad en de Algemene Energieraad. NS onderschrijft de in het rapport genoemde urgentie om de sterk stijgende CO2-emissies van de transportsector een halt toe te roepen. Het verleiden van automobilisten om zo nu en dan voor de trein te kiezen kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren, zo benadrukt de NS-topman. "Elke kilometer die niet met de auto maar met de trein wordt gemaakt, scheelt tweederde aan CO2 uitstoot. Dat is een enorm besparingspotentieel."
Om de automobilist te verleiden af en toe de trein te nemen zoekt NS steeds meer synergie met het transport over de weg. Bijvoorbeeld door het bouwen van overstappunten aan de rand van de Randstad en het aangaan van samenwerkingsverbanden met leasemaatschappijen. Dat heeft resultaat. Steeds meer automobilisten kiezen regelmatig voor de trein. Veenman is het dan ook niet eens met de opmerking in het rapport dat door de krapte van de spoorinfrastructuur er slechts relatief weinig automobilisten zouden kunnen overstappen op de trein. In de spits is er op korte termijn inderdaad sprake van minder groeimogelijkheden. Dat maakt forse investeringen in de spoorinfrastructuur ook vanuit milieuoogpunt absoluut noodzakelijk. Echter 7 van de 10 autokilometers worden buiten de spits gemaakt (bron: CBS). En dan is er nog ruimte genoeg in de trein, zonder dat dit extra uitstoot van schadelijke broeikasgassen veroorzaakt. Aad Veenman noemt het opvallend dat de aanbevelingen van het rapport Een prijs voor elke reis veel overeenkomsten vertonen met het duurzaamheidbeleid van NS. Beiden leggen het accent op het verbeteren van de energie-efficiency. NS doet dit door de aankoop van steeds energieefficiëntere treinen, het aanpassen van bestaande treinen en het geven van cursussen energiezuinig rijden. Op deze wijze wil NS in 2020 ondanks een sterke groei 20% minder CO2 uitstoten dan in 1990.
Bijlage: Grafiek vergelijking CO2 uitstoot auto - trein Noot aan de redactie
Meer informatie: NS Persvoorlichting 030 - 2357070 NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer Datum 29 januari 2008
Pagina 2/2
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.

Meer info: NS Persvoorlichting 030-2357070