RET

CAO RET: een doorbraak

Donderdag 31 januari

Dinsdagavond 29 januari jl., hebben directie RET en de gezamenlijke vakbonden hun handtekening gezet onder het onderhandelaarsakkoord waarin een nieuwe CAO voor het RET-personeel is geregeld. Het bereikte akkoord wordt dinsdag 12 februari a.s. met de leden van de vakbonden besproken.

Juiste balans

De nieuwe CAO RET vormt een belangrijke bijdrage in de weg naar marktconformiteit en goed werkgeverschap. Pedro Peters, algemeen directeur RET: "De onderhandelaars van bonden en RET hebben intensieve en constructieve onderhandelingen gevoerd, gebaseerd op wederzijds respect en belangen. Het akkoord biedt daarom een juiste balans tussen goede regelingen voor het personeel en verhoging van de productiviteit voor het bedrijf. Ik ben ervan overtuigd dat met dit akkoord een grote stap wordt gezet richting een marktconforme organisatie, waarbij goed werkgeverschap voorop staat. Goed ook in deze hectische tijden, is de rust op het CAO-front tot 1 december 2009. Daar ben ik zeer tevreden over."

Structurele loonsverhoging

In de nieuwe CAO is onder andere een structurele loonsverhoging afgesproken.

Per 1 juni 2007 een structurele loonsverhoging van 3%.

Per 1 juni 2008 een structurele loonsverhoging van 3%.

Per 1 juni 2009 een structurele loonsverhoging van 2%

Ook wordt de komende twee jaar de eindejaarsuitkering met 1% verhoogd naar respectievelijk

4 en 5%. Verder is een goede inkomensverzekering bij arbeidsongeschiktheid en een verbeterde ziektekostenregeling opgenomen.

Verhoging productiviteit

In de nieuwe CAO wordt de FLO-regeling (functioneel leeftijdsontslag voor bus- en trambestuurders) afgeschaft. Voor het zittende personeel is een goed overgangsrecht afgesproken. Peters: "Hiermee is een al jaren slepende kwestie definitief opgelost. Dit is een doorbraak."

Bovendien wordt een productiviteitsverbetering gerealiseerd door het inleveren van 5 mei als feestdag, plus een vermindering van het aantal vakantie-uren met nog een tweede dag.

De vermindering met de tweede dag geldt niet voor het zittende personeel.

Belangrijk is de invoering van een 40-urige werkweek -op vrijwillige basis- voor personeel in schaal 32* ( vooral rijdend personeel). Dit leidt tot een belangrijke verhoging van de productiviteit per werknemer. Dit is belangrijk voor het bedrijf in verband met de toenemende tekorten aan rijdend personeel in Nederland. Voor de medewerker is dit een mooie mogelijkheid om het inkomen te verbeteren.
---