Reclamemakers geloven niet in interactieve TV


Twitter en Mobile Marketing ook grote flop

AMSTERDAM, 20080131 -- Donderdag 24 januari hebben ongeveer 50 communicatieprofessionals van communicatieadviesbureaus, mediabureaus en adverteerders een debat gevoerd over de Tops en Flops van 2007 op het gebied van interactieve ontwikkelingen. Het debat werd gehouden in Felix Meritis onder leiding van Ronnie Overgoor. Evolve 2.0 heeft onlangs aan de reclamemakers zelf gevraagd: "Welke interactieve ontwikkelingen uit 2007 mogen niet ontbreken in de strategie van de marketeer/reclamemaker van 2008?" Bij de drie onderwerpen met de grootste tegenstrijdigheden werd uitvoeriger stilgestaan door een voor- en tegenstander aan het woord te laten, voordat het publiek het eindoordeel kon vellen.

De sessie is de vierde in rij waarin reclamemakers vooruitkijken op ontwikkelingen in het jaar. Dit zorgt voor een gezonde discussie in de branche; zo is in 2007 Second Life als marketingtool als flop bestempeld. Het evenement wordt georganiseerd door de VEA-vakgroep Evolve 2.0 en is een informele sessie waarin met vakgenoten gedebatteerd wordt over de tops en flops van 2007.

Mobile marketing: Flop (58%)
Ashu Mathura legt uit dat mobile marketing draait om het adverteren op mobiele internetsites en de mobiele direct marketing. Met een bereik van 4 miljoen staat mobile marketing volgens hem over drie jaar standaard in elk marketingplan. Eddy Salfischberger is daarentegen van mening dat mobile marketing een negatief aura heeft door de belspellen en ringtonesites en -reclames. Een telefoon is maar een gebruiksvoorwerp dat bedoeld is om te bellen en te sms-en. Het gaatom de functionaliteit.
Twitter: Flop (76%)
Lot Keijzer verduidelijkt de term Twitter aldus: Microbloggen in 140 tekstkarakters over de twee vragen die de moderne mens het meest stelt: "Wat ben je aan het doen?" en "Waar ben je?". Het is een social network in zijn puurste vorm en is innovatief, biedt onderzoeksmogelijkheden en het is een belangrijk medium om de dialoog te zoeken. Igor Milder zorgt voor hilariteit door Twitter een puberale aanval van `Gilles de la Tourette' te noemen. De uitkomst van de stemming is duidelijk: hoewel het belangrijk is om als merk online aanwezigheid te claimen, heeft Twitter in 2008 nog geen plek in de marketingstrategieën.
Interactieve TV: Flop (62%)
Sebastiaan van Rijnsoever noemt digitale TV geen revolutie die lukt of mislukt. Het is een onomkeerbare evolutie die, door de grote investeringen aan de producentenkant, niet meer te stoppen is. De eerste campagnes kunnen bovendien rekenen op een hoge return on investment, omdat het middel nieuw is. Sicco Beerda kan zich hier in het geheel niet in vinden en noemt het tekenend dat pioniers als Honda in de Verenigde Staten en Channel 4 in het Verenigd Koninkrijk al weer gestopt zijn met investeren in interactieve TV. Het is te onconventioneel. In plaats van adverteren suggereert Sicco de rode knop te gebruiken als interactieve NEE-sticker.
De trends voor 2008 voor reclamemakers hebben veel te maken met de verschuiving van Push naar Pull. Ontwikkelingen als `digital branding', `behavioral advertising' en `advergaming' geven aan dat reclamemakers verwachten dat budgetten voor online aanwezigheid zullen groeien en de mindset van adverteerders verschuift van campagnematig communiceren naar een continue aanwezigheid bij de afnemer, ook online. Ook voor `location based advertising' is er ruimte in de plannen.
Overige onderwerpen die aan bod kwamen:
Behavioral advertising: TOP (93%)
Ronnie Overgoor vertaalt deze term - tot hilariteit van de aanwezigen - als "Big Brother is spamming you". Ondanks deze negatieve insteek wordt behavioural advertising gezien als Top.
Advergaming: TOP (93%)
Het draait hierbij om het inzetten van branded games als marketing tool. Dus niet om ingame advertising. De uitvoering is hierbij cruciaal. Waarom zou iemand langer geconfronteerd willen worden met een merk als het spel niet mooi uitgevoerd is.
Banners: TOP (60%)
Hoewel de aanwezigen het erover eens zijn dat het tijd is voor vernieuwing blijken ze nog steeds noodzakelijk voor het opbouwen van bereik. Maar de trend kijkt onomkeerbaar: iin your face' bannering heeft de langste tijd gehad.
Location based advertising: TOP (91%)
TomTom is hier al heel ver mee wist een insider te vermelden. Maar de kunstwereld loopt hiermee voorop. Het gaat om de pull, vooral niet pushen.
Word of Mouth: niet gestemd
De kracht van `word of mouth' moet je doelstelling zijn. Zeker in het digitale speelveld. Een goede campagne of een viral creëert immers word of mouth. Het fenomeen is dusdanig algemeen dat er niet over is gestemd.
Digital branding: 100% TOP
De tijd dat online communicatie vooral gaat om clickrates en verkoopdoelstellingen lijkt voorbij. Van campagnedenken naar 24uurs aanwezigheid is het devies. De tijd dat mensen denken dat merken vooral gebouwd worden met 30 seconden TV commercials lijkt nu wel voorbij.

De volgende debaters gingen met elkaar de strijd aan.
Lot Keijzer, Director Interactive - Kobalt & voorzitter PMA Digitaal, lid van de Raad van Advies van Generation Next.
Ashu Mathura, lanceerde Europa's grootste advertentie netwerk voor mobiele websites: Overloaded en Mads (Mobile Ads).
Sebastiaan van Rijnsoever, managing director van Qi en bestuur SIRE.
Igor Milder, Strategy Director bij Lost Boys, vanaf 1 februari Algemeen Directeur Lost Boys.
Eddy Salfischberger, partner en Strategy Director bij 105, een jong bureau dat streeft naar vernieuwend mediagebruik voor haar klanten.
Sicco Beerda, Creative Planner bij EuroRSCG 4D. Won meer dan 40 (inter)nationale vakprijzen waaronder 5 Cannes Lions, 6 New York Festival Medals, 5 Esprix, 3 San Accenten, 2 Lampen en 4 SpinAwards.





VEA