Consumentenautoriteit


Persbericht | 7 februari 2008 | Reclame voor `gratis' ringtones als misleidend aangemerkt

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de zes klachten gegrond verklaard die de Consumentenautoriteit eind vorig jaar heeft ingediend tegen aanbieders van ringtones. De klachten hebben betrekking op internetreclames voor 'gratis' ringtones, terwijl het in werkelijkheid om een betaald abonnement blijkt te gaan. De uitingen zijn mede geplaatst op websites die zich expliciet op kinderen richten.

De Reclame Code Commissie heeft op grond van de Nederlandse Reclamecode en de Kinder- en Jeugd Reclamecode geoordeeld, dat alle uitingen als misleidend moeten worden aangemerkt, omdat:
* ten onrechte wordt gesuggereerd dat de ringtone 'gratis' is, terwijl de consument vervolgens vast blijkt te zitten aan een betaald abonnement. De vermelding 'gratis' staat bijvoorbeeld prominent in grote letters in de banner, het feit dat het om een abonnement gaat en welke kosten daarmee gemoeid zijn staat ergens onderaan de pagina in kleine, grijze lettertjes, waarvoor men bovendien eerst verder naar beneden moet scrollen;
* omdat op de kinderwebsites niet duidelijk wordt gemeld dat het om een advertentie gaat.

De uitingen waarop deze uitspraken betrekking hebben, zijn inmiddels aangepast.

Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit: "In 2008 willen wij bereiken dat aanbieders van sms-diensten zich onthouden van misleidende reclames die ertoe leiden dat consumenten - en in het bijzonder kinderen - ongewild een overeenkomst voor sms-diensten aangaan. Deze uitspraak is een belangrijk signaal aan aanbieders van ringtones dat deze manier van reclame maken ontoelaatbaar is. Als wij dit nogmaals aantreffen, aarzelen we niet de RCC in te schakelen. Als uitspraken van de RCC niet worden nageleefd, komen wij in actie. Daarnaast onderzoeken wij hoe het staat met de naleving van de regels voor internetverkoop door aanbieders van sms-diensten. Overtredingen op dat vlak kunnen we beboeten. Ook volgt de Consumentenautoriteit, samen met de OPTA, nauwgezet de vorderingen in de aanpassing van de gedragscode voor sms-diensten."

Een van de aanbieders heeft inmiddels beroep aangetekend tegen de uitspraak. Voor twee andere uitspraken loopt de beroepstermijn nog.

Meer informatie

Meer informatie: Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon: 070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail: pers@consumentenautoriteit.nl

Consumenten kunnen meer informatie vinden op ConsuWijzer.
* ConsuWijzer

---