Unilever NV




Resultaten 2007 Unilever in Nederland

07/02/2008 : Opnieuw is Nederland een van de snelst groeiende Unilever-landen in West-Europa. De onderliggende omzetgroei in de Nederlandse marketing- en verkooporganisatie steeg met 5% tot ruim EUR
1,1 miljard.

2007: opnieuw sterke groei Unilever Nederland

De inspanningen van Unilever Nederland waren met name gericht op versterking van de concurrentiekracht en een versnelling van de groei.

"De groei die we hebben gerealiseerd in een roerig jaar als 2007 is een knappe prestatie van alle Unilever-medewerkers in Nederland", zegt Harry Brouwer, Chairman van Unilever Benelux. "We hebben een sterke omzetgroei gerealiseerd die significant boven het marktgemiddelde ligt. Bij de meeste merken wonnen we marktaandeel." De reclamebestedingen van Unilever Nederland stegen met 5%. Naast hogere uitgaven aan reclame kenmerkt de marketingaanpak van Unilever Nederland zich door een innovatievere benadering, waarbij vaker voor sponsoring en het internet wordt gekozen. Ook is in 2007 veel geïnvesteerd in de voorbereidingen voor de verregaande samenwerking met Unilever België. Harry Brouwer: "Ik ben ervan overtuigd dat deze samenwerking ons schaalvoordelen en een versnelling van de groei gaat brengen. We hebben hiermee echt de fundamenten gelegd voor een solide positie in beide landen. Daarnaast hebben we, in lijn met het wereldwijde veranderingsprogramma van Unilever, het moeilijke doch noodzakelijke besluit moeten nemen om drie fabrieken in Nederland te sluiten. Door intensief overleg met onze sociale partners hebben we een goed sociaal plan afgesproken, en we streven ernaar de betrokken medewerkers van werk naar werk te begeleiden."

Unilever Nederland Foods

Een van de belangrijke doelstellingen van Unilever Nederland Foods is groei terug te brengen in de margarinemarkt. Dat is gelukt, onder meer dankzij goede publieksvoorlichting over de voordelen van goede vetten, het bijzondere samenwerkingsverband met de Nederlandse Hartstichting (Hartmonitor) en een zeer succesvolle samenwerking tussen Blue Band en het World Food Programme.

Ook op het gebied van vitaliteit zijn enkele belangwekkende stappen gezet, zoals de Knorr Eet Kleur-campagne,die het consumenten met recepten en nieuwe producten makkelijker maakt alle voedingsstoffen binnen te krijgen die groente zo gezond maken.Unox heeft onder het motto Eerlijk is Heerlijk de kunstmatige geur- en smaakstoffen uit de rookworst gehaald. Het succes van de extra light-variant van Calvé-mayonaise is een teken dat consumenten steeds vaker kiezen voor producten die passen binnen een gezonder voedingspatroon.

Ondanks een matige zomer steeg het marktaandeel van ijs, vooral dankzij een toenemende thuisconsumptie van Ben & Jerry's. De waterijsjes van OLA zijn gezonder geworden, zodat ze allemaal het Ik Kies Bewust-logo mogen dragen. Bovendien werden in samenwerking met NOC*NSF de OLA WaterSpelen georganiseerd om kinderen op speelse wijze te stimuleren meer te bewegen. De Nederlandse supermarktklant heeft ijsmerk Hertog verkozen tot Merk van het Jaar 2007.

In haar jubileumjaar heeft Conimex boven verwachting gepresteerd en in het jaar van de Olympische Spelen in Beijing zal dit merk zich nadrukkelijker gaan profileren.

Unilever Nederland Home and Personal Care

2007 was ook voor Unilever Nederland Home and Personal Care uiterst succesvol. Dankzij een consistent marketingbeleid, een hoge innovatiegraad, heldere communicatie, veel activatie op de winkelvloer en een goede prijsstelling zijn de gestelde doelstellingen ruimschoots overtroffen. Robijn, Andrélon en Axe waren echte uitschieters binnen het brede portfolio, maar ook Dove pro·age scoorde in het eerste jaar na de introductie goed qua verkopen. In het segment vaatwasmiddelen wist Sun zich als marktleider prima staande te houden ondanks de toegenomen concurrentie.

Innovaties waren er onder meer met Robijn `Langer Fris'-wasmiddel en Andrélon Verrassend Volume, een nieuwe lijn die bestaat uit verzorgingsproducten die het haar direct tot twee keer zo veel volume geven. Diverse marketingprijzen vielen Unilever Nederland Home and Personal Care wederom ten deel, waaronder de Industributie Trofee in de categorie Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsmiddelen.

Unilever Foodsolutions

Unilever Foodsolutions kan in Nederland terugkijken op een uitstekend jaar, ondanks een enigszins moeizame start door de milde winter en door een verhevigde concurrentie. De marktleider op het gebied van producten en services voor de professionele chef-kok was zeer succesvol met de introductie van vloeibare desserts onder het merk Alsa en met enkele baanbrekende innovaties in droge soepen en bouillonblokjes van Knorr. Samen met haar partners in de catering heeft Unilever Foodsolutions meer aandacht besteed aan vitaliteit, bijvoorbeeld door een groter aantal producten geschikt te maken voor het Ik Kies Bewust-logo. Erkenning van buitenaf was er door het winnen van de eerste Sligro Food Award. Een andere revolutionaire innovatie van Unilever Foodsolutions is het gepatenteerde concept om voor het eerst warme (Knorr-)soep te kunnen serveren aan boord van KLM-vliegtuigen.

Unilever Research & Development

Unilever Research & Development in Vlaardingen (URDV) heeft in 2007 ongeveer EUR 140 miljoen geïnvesteerd in onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe producten en verbetering van bestaande producten en processen. Op organisatorisch gebied is hard gewerkt aan de oprichting van het nieuwe wereldwijde Centre of Excellence voor Structured Emulsions in Vlaardingen en het Franse Dijon. Met ongeveer 200 experts is hier alle kennis geconcentreerd op het gebied van ontwikkeling van margarines, mayonaise en dressings voor Unilever, alsmede van verpakkingen en van producten voor de professionele chef-kok. Het Ik Kies Bewust-logo dat in 2006 samen met een aantal partners werd gelanceerd, is inmiddels internationaal in meer dan 35 landen te vinden. Het logo stimuleert niet alleen consumenten een gezondere keuze te maken, maar bevordert ook de groei van het aanbod aan gezondere producten door de voedingsmiddelenindustrie.

Een hoogtepunt was het symposium The science behind Vitality, gehouden ter gelegenheid van het vijftigjarig jubileum van Unilever R&D in Vlaardingen. Tijdens dit symposium reikte Unilevers Group Chief Executive Patrick Cescau aan professor David Julius de Unilever Science Prize uit, een prijs ter waarde van EUR 250.000.

In 2007 leverde URDV een belangrijke bijdrage aan diverse innovaties. Zo werd de wetenschappelijke onderbouwing geleverd voor Knorr Eet Kleur en werd met een nieuwe technologie bijgedragen aan de begin 2008 geïntroduceerde Omo en Robijn Klein & Krachtig. Klein & Krachtig is het meest geconcentreerde vloeibare wasmiddel met een betere waskracht en met een geringe belasting van het milieu door besparing op water, karton en energieverbruik. Daarnaast is meegewerkt aan de ontwikkeling van Sun Magic Shine, een nieuw product voor de machinale vaatwas.


- - - - -

Unilever in Nederland

Bij Unilever in Nederland, inclusief het Corporate Centre, deBrug (kantoor Unilever Nederland) en Unilever Research & Development Vlaardingen (URDV), werken in totaal 4.300 mensen, van wie ruim 1.300 in de zes fabrieken. Deze fabrieken produceren voor zowel de Nederlandse als Europese markt.Unilever heeft in Nederland een sterke merkenportefeuille met bekende merken als Knorr, Calvé, Becel, Bertolli, Dove, Lipton, Axe, Omo, Glorix en Unox. Unilever Nederland behaalde in 2007 een jaaromzet van meer dan EUR1,1 miljard. Meer informatie op www.unilever.nl.

Unilever in de Benelux

Bij de nieuwe Unilever Benelux-organisatie werken in totaal 1.200 mensen. In België en Nederland heeft Unilever in totaal 5.000 medewerkers.Dit is inclusief de medewerkers van de zeven fabrieken in beide landen, het Corporate Centre in Rotterdam en Unilever Research & Development Vlaardingen (URDV). Deze onderdelen behoren niet tot Unilever Benelux. De markt in Luxemburg wordt vanuit België bediend. Unilever heeft in de Benelux een sterke merkenportefeuille met bekende merken zoals Amora, Andrélon, Axe, Becel, Ben & Jerry's, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Glorix, Knorr, Lipton, OLA, OMO, Rexona, Signal, Sun en Unox. Unilever Benelux heeft een gezamenlijke jaaromzet van EUR
1,8 miljard en is daarmee de grootste A-merkenfabrikant van consumentengoederen in de Benelux.

WAARSCHUWING: Deze aankondiging kan toekomstgerichte uitspraken bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de `Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde Staten. Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten, inclusief financiële doelstellingen tot 2010, en hun negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's; milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke, economische en sociale omstandigheden in de geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.

7 februari 2008

Unilever Nederland :

Media Relations
Weena 455
3013 AL Rotterdam

T: +31 (0) 10 217 4844
Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000
F: +31 (0) 10 217 4843

mediarelations.rotterdam@unilever.com