Philips nog altijd meest favoriete werkgever van Nederland

08/02/2008 09:41



Intelligence Group



Philips is nog altijd de meest favoriete werkgever van de Nederlandse beroepsbevolking. Dat blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. In 2007 werden 16.483 respondenten open gevraagd om aan te geven waar zij het liefst zouden willen werken. Philips kwam daarbij wederom als favoriet uit de bus. Ook in 2005 en 2006 voerde zij de lijst aan. In 2007 wordt Philips gevolgd door Rabobank, Politie en Shell. De top 10 ziet er als volgt uit:


1. Philips

2. Rabobank

3. Politie

4. Shell

5. KLM

6. ABN AMRO

7. ING

8. Belastingdienst

9. TNO

10. Nederlandse Spoorwegen

De top 50 is terug te vinden op www.wervingswereld.nl. Wat valt daarin op?
- De nummers twee, drie en vier (Rabobank, Politie en Shell), zitten erg dicht bij elkaar. Het gat met de nummer vijf (KLM) is behoorlijk. Ook het gat tussen de top vijf en de rest is aanzienlijk.
- ABN Amro daalt een plaats ten opzichte van 2006. De schade door de fusieperikelen lijkt derhalve mee te vallen. Echter, het aantal respondenten dat spontaan aangeeft bij ABN Amro te willen werken is ongeveer gehalveerd. Hoewel zij slechts één positie verliest, is het gat met de top vijf groot. ABN Amro geldt nu als 'best of the rest'.
- Drie werkgevers komen de top 10 binnen: de Belastingdienst, TNO en de Nederlandse Spoorwegen. Vooral TNO maakt daarbij een enorme sprong: van plaats 47 naar 9. Zichtbaarheid in de media heeft ogenschijnlijk deze vooruitgang gestimuleerd.
- KPN, Het Rijk en Defensie verdwijnen uit de top 10. KPN en Defensie zakken beiden 8 plaatsen. Voor laatstgenoemde kan de aanwezigheid van het Nederlandse leger in Uruzgan als verklaring gegeven worden. Echter, tegelijkertijd zien we de populariteit van zowel de Koninklijke Landmacht (plaats 35) als de Koninklijke Luchtmacht (plaats 37) stijgen.
- KPN is dit jaar regelmatig negatief in het nieuws geweest. Een constante aanwezigheid in Intermediair heeft haar top-of-mind positie niet kunnen redden. Het lijkt erop dat andere telecomaanbieders het beter doen. Zo komt Vodafone vanuit de achterhoede de top 50 in op plaats 38.
- Andere opvallende stijgers zijn GGD, Google, Martinair, Coca Cola, Rechterlijke Macht en Randstad. De laatste lijkt aantrekkelijker te worden door de schaarste op de arbeidsmarkt, terwijl de stijging van Google wellicht kan worden afgezet tegen de daling van Microsoft en IBM. Coca Cola is veel aanwezig geweest in de media met nieuwe producten (Coca Cola Zero) en een nieuwe campagne (Happiness Factory).
- Heineken daalde vorig jaar van plaats 16 (2005) naar plaats 24 (2006). In 2007 is haar populariteit als werkgever wederom gedaald. Hetzelfde geldt voor Getronics PinkRoccade die in 2005 nog de 21e positie innam, in 2006 daalde naar plaats 35 en in 2007 zelfs buiten de top 50 valt (plaats 55). Bureau Jeugdzorg heeft haar sterke daling van vorig jaar (plaats 44 naar 26) weer goedgemaakt en is terug te vinden op plaats 21.

Voor vragen over dit persbericht of over het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek kunt u contact opnemen met Hans Hoekstra van Intelligence Group via 010-2809010 of hans@intelligence-group.nl.

Verantwoording:
Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) is een continu onderzoek dat sinds 2003 maandelijks afgenomen wordt onder ongeveer 1.400 unieke respondenten per maand. Op jaarbasis worden meer dan 16.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten en scholieren). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend. De gestelde vraag luidt: "Bij welke bedrijven/instellingen (uw huidige werkgever uitgezonderd) zou u het liefst willen werken (zo concreet mogelijk, dus geen branche benaming en/of algemene benaming zoals gemeenten of banken)?"





http://www.wervingswereld.nl