Diakonessenhuis Utrecht meet via zuil mening patiënten

08/02/2008 12:34



Diakonessenhuis



Vrijdagochtend 8 februari opende Atie Schipaanboord, adjunct-directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) de Quick Scan zuil op de locatie Utrecht van het Diakonessenhuis. Patiënten kunnen via de zuil hun mening geven over het ziekenhuis.

Dagelijks terugkoppeling
De zuil staat in de centrale hal van het ziekenhuis. Patiënten kunnen er via een 'touch-screen' na hun bezoek aan de polikliniek of na een opname laten weten wat zij van het ziekenhuis vinden. Het invullen van de vragen is binnen een minuut gebeurd. De vragen hebben betrekking op vier onderwerpen: patiëntgerichtheid, veiligheid, doelmatigheid en toegankelijkheid.

De gegevens die via de zuil binnenkomen worden dagelijks en op afdelingsniveau aan de medewerkers van het Diakonessenhuis teruggekoppeld. Zodat medewerkers weten wat patiënten van hun afdeling vinden. Bij negatieve beoordeling worden verbeteracties ondernomen.

Ook andere locaties
Op dit moment staat er alleen op de locatie Utrecht een zuil. Zeist en Doorn zullen spoedig volgen.

Onderdeel van het 'Programma klantwaarden'
De Quick Scan zuil is onderdeel van het 'Programma klantwaarden', een model dat uit vier onderdelen bestaat (zuil, shadowing, patiëntenbuddy's en interviews met patiëntengroepen) en waarmee continu en op verschillende manieren wordt gemeten of de patiënten van het Diakonessenhuis tevreden zijn. Het 'Programma klantwaarden' is in samenwerking met de NPCF ontwikkeld.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.nl) en zichtbaar op www.perssupport.nl.