Karel Appel. Jazz 1958 - 1962. Eerste grote expositie sinds overlijden

28/01/2008 13:18



Cobra Museum



Karel Appel. Jazz 1958 - 1962
9 februari t/m 1 juni 2008

In het midden van de jaren vijftig breekt Karel Appel (1921-2006) door de vormentaal uit de CoBrA-taal heen met bijna abstracte schilderijen, waarin hij in expressieve spontane bewegingen dikke lagen verf aanbrengt op het doek. Het zijn de jaren waarin een felle gedrevenheid uit zijn werk spreekt en Appels internationale roem stijgt. Hij houdt zich meer en meer op in New York, laat zich meeslepen door jazzmuziek, schildert terwijl hij naar jazz luistert en bevriend is met wereldberoemde jazzmusici zoals Dizzy Gillespie, Count Basie en Miles Davis. De enorme vitaliteit en experimentele kracht van Appel werd in 1961 op film vastgelegd door Jan Vrijman.

Schilderijen - film - fotografie - muziek
De expositie omvat 24 topstukken; schilderijen op groot formaat uit de eindjaren vijftig en beginjaren zestig die afkomstig zijn uit binnen- en buitenlands bezit. Heel bijzonder is dat in de tentoonstelling negen schilderijen zijn opgenomen die Appel in 1961 op kasteel Groeneveld maakte tijdens de filmopnamen van de onlangs door het Nederlandse publiek genomineerde documentaire van Jan Vrijman 'De werkelijkheid van Karel Appel'.

Voorts is het Cobra Museum er in geslaagd het portret dat Appel in 1957 maakte van zijn vriend de jazzmusicus Dizzy Gillespie naar Nederland te halen. Voorzover bekend is het schilderij hier voor het eerst te zien.

Er worden vier unieke documentaire films over Appel in de expositie getoond:
- 'De werkelijkheid van Karel Appel' van Jan Vrijman (1961);
- 'Ik ben er alleen als ik achter mijn doek sta' van Jan Vrijman (1989);
- 'Karel Appel, de componist' van Ed van der Elsken (1961);
- 'De Appel - Iep' van Ed van der Elsken (1957).
De vindingrijke opstelling die door Vrijman voor zijn film werd bedacht (hij filmde de schilderende Appel frontaal door een gat in het schildersdoek) wordt nagebootst.

Van Ed van der Elsken worden 24 foto's geëxposeerd die hij maakte tijdens de schilder- en filmsessie.

Het publiek kan de schilderijen bekijken onder het gehoor van swingende jazz en van geluidsfragmenten uit Appels project 'Muziek barbare'. De muziek die Appel zelf bij 'De werkelijkheid' van Jan Vrijman componeerde. Ook blies Dizzy Gillespie op verzoek van Appel een improvisatie: 'Lyrics for Karel Appel'.

Deze eerste grote tentoonstelling na het overlijden van Karel Appel is samengesteld door gastconservator Jan Hein Sassen. Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt een publicatie.





http://www.cobra-museum.nl