aangetoond.
De nut en noodzaak onvoldoende aangetoond.
De nut en noodzaak van een nieuwe wegverbinding tussen de A4 en A44 is
onvoldoende aangetoond. Onderzocht moet worden wat het oplossend
vermogen is van een ingrijpende verbetering van het bestaande tracé,
de N206. Mocht dit geen reële optie zijn en wordt een nieuwe
wegverbinding nodig geacht, dan heeft het Korte Vliet-tracé de
voorkeur van Voorschoten. Mocht het Korte Vliet-tracé niet haalbaar
zijn, dan is voor het Voorschotense deel van de RijnlandRoute alleen
een geboorde tunnel denkbaar.
Dit zegt de gemeenteraad van Voorschoten over de notities Nut en
noodzaak (NEN) van de RijnlandRoute en de Maatschappelijke Kosten
Baten Analyse (MKBA) die zijn opgesteld door de provincie
Zuid-Holland. De provincie heeft Voorschoten en andere betrokken
gemeenten gevraagd te reageren op de notities. De gemeente Voorschoten
baseert haar mening mede op basis van de analyses van TNO en van
Witteveen en Bos.
In de brief aan de provincie adviseert Voorschoten eerst de NEN en
MKBA aan te vullen, te verbeteren en op een volwaardig niveau te
brengen, voordat de procedure van de Milieu Effect Rapportage (MER)
wordt gestart. In de MER zal naast het N11-west-tracé ook het Korte
Vliet-tracé en het ingrijpend verbeteren van het bestaande tracé als
varianten meegenomen moeten worden, zo vindt de gemeenteraad van
Voorschoten.
Voorschoten erkent de verkeersknelpunten in de N206 en is uiteraard
bereid mee te werken aan een oplossing. Wel vraagt de gemeente
nadrukkelijk om behoud van de kwaliteiten van Voorschoten en omgeving.
Het gaat immers om een waardevol gebied met monumenten, landgoederen
en veel woningen. Voorschoten verzoekt de provincie een duidelijk en
stevig bestuurlijk commitment uit te spreken: als de RijnlandRoute
door Voorschoten mocht komen, zal deze geboord worden aangelegd. De
gemeente voelt zich hierin gesteund door uitspraken van het algemeen
bestuur van Holland Rijnland dat aangeeft dat wat betreft Voorschoten
de `mogelijkheid voor een tracé onder maaiveld in beginsel wordt
voorgestaan' en door uitspraken van de stuurgroep RijnlandRoute die
voorkeur uitspreekt voor een ondergrondse variant wat betreft het
Voorschotense deel `waarbij in het bijzonder de geboorde variant de
stuurgroep bijzonder aanspreekt'.
Klik hier voor de brief aan de provincie Zuid-Holland en de bijlage.
korte vliet
* 14 februari 2008
Gemeente Voorschoten