AutoRai

Betaalbare technologie voor vandaag en morgen: Ford streeft naar lage emissies

(2/15/2008)
Ford Europa's antwoord op de urgente vraag naar duurzame mobiliteit is te zien op de autosalon van Genève van 2008. Het bedrijf toont een breed spectrum aan auto's met een lage CO2-uitstoot, praktisch en betaalbaar.

"Duurzame mobiliteit vormt een enorme uitdaging voor de samenleving en de auto-industrie, en we hebben nog een lange weg te gaan," aldus John Fleming, President en CEO bij Ford Europa. "Maar technisch haalbare en betaalbare manieren om het milieu minder te belasten zonder in te leveren op basisbehoeften zoals persoonlijke mobiliteit zijn direct beschikbaar bij Ford Europa."

"Onze kortetermijnfocus is de nieuwe Ford ECOnetic-lijn, auto's met ultralage CO2-uitstoot, en Flexifuel-auto's die op bio-ethanol rijden, een technologie waarmee we in Europa leider en marktpionier zijn. Voor de langere termijn werken we aan een reeks betaalbare nieuwe benzinemotoren onder de naam Ford EcoBoost. Deze gebruiken een combinatie van technologieën voor directe injectie en turbo waardoor motoren met een kleinere inhoud betere prestaties, een lagere uitstoot en een lager brandstofverbruik kunnen bieden."

"Naast onze speciale modellen met een extra lage CO2-uitstoot, zijn onze huidige standaardmodellen eveneens uiterst concurrerend op het gebied van CO2-uitstoot. Dit toont aan hoe serieus we onze inspanning nemen om de CO2-uitstoot van onze auto's te verlagen. En dit zonder concessies te doen aan de vaste kwaliteiten die klanten van Ford-auto's verwachten: stijlvol 'Kinetic Design'; uitstekende rijdynamiek en betrouwbaarheid gedurende de hele levensduur van de auto," voegt Fleming er aan toe.

Ford ECOnetic
De nieuwe Ford ECOnetic modellen met ultralage CO2-uitstoot bieden een alternatief voor klant die lage uitstoot zwaar laten meewegen in hun aankoopbeslissing.

In de naam 'Ford ECOnetic' weerklinkt de bedrijfsstrategie om ecologisch geavanceerde en betaalbare technologie in verband te brengen met 'energie in beweging', het 'Kinetic Design' dat tot uiting komt in de rijeigenschappen en de aansprekende styling.

In de eerste Ford ECOnetic-modellen die in 2008 worden geïntroduceerd, wordt gebruikgemaakt van de nieuwste common-rail dieselmotoren in combinatie met andere, zorgvuldig geselecteerde technieken waarmee de CO2-uitstoot tot een absoluut minimum kan worden beperkt.

Dit laat zien dat een gunstig brandstofverbruik en een aanzienlijk verlaagde CO2-uitstoot kunnen worden gerealiseerd met conventionele technieken, gekoppeld aan een slimme combinatie van afzonderlijke maatregelen voor brandstofbesparing.

De nieuwe Ford Focus ECOnetic heeft een gemiddeld brandstofverbruik van maar 4,3 l/100km en een, voor een conventionele dieselmotor, ongekend lage CO2-uitstoot van maar 115g/km.

De al zeer zuinige, standaard 109-pk versie met dieselpartikelfilter (DPF) is als basis gebruikt en het uitgangspunt voor het realiseren van dergelijke waarden was het verlagen van de rijweerstand. Om de aerodynamische eigenschappen te verbeteren, is de auto aan de voorkant 10 mm en aan de achterkant 8 mm verlaagd. De auto wordt bovendien standaard voorzien van een aerodynamische kit die bestaat uit een gewijzigde voorbumperskirt, zijskirts en een achterspoiler.

De aerodynamische eigenschappen zijn verder verbeterd door de aangepaste benedengrille te voorzien van afsluitplaten aan de binnenkant. In combinatie met 195/65R15-banden met een lage rolweerstand wordt een heel goede luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31 bereikt.

Een andere maatregel voor het verminderen van de rijweerstand, die voor het eerst is toegepast op de Focus ECOnetic, is de introductie van een nieuwe transmissieolie met lage viscositeit die is ontwikkeld als resultaat van een strategische alliantie tussen Ford en energiepartner BP. Tijdens de tests bleken de voordelen hiervan zo groot, dat deze nieuwe BP-transmissieolie ook zal worden geïntroduceerd in andere Ford-producten in het C- en CD-segment.

De Ford ECOnetic portfolio wordt vanaf maart 2008 uitgebreid met de Mondeo ECOnetic die een uitstoot van minder dan 140 g/km CO2 genereert. De volledig nieuwe Ford Fiesta zal later dit jaar ook als ECOnetic uitvoering, met een uitstoot van minder dan 100 g/km CO op de markt komen.

De nieuwe Mondeo ECOnetic is uitgerust met een 2.0-liter Duratorq TDCi-motor van 115 pk (85 kW) met een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een dieselpartikelfilter. Generieke maatregelen om de lage CO2-uitstoot te bereiken zijn een herkalibratie van de motor, een verlaagde wielophanging, banden met een lage rolweerstand en aerodynamische verbeteringen zoals afsluitplaten voor het grilleraster. Daarnaast dragen de gewijzigde overbrengingsverhoudingen en de nieuwe transmissieolie met lage viscositeit voor deze auto bij aan een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 140 g/km.

De toekomst: nieuwe Ford EcoBoost-technologie
Op de Detroit Motor Show in januari 2008 kondigde Ford Motor Company aan te werken aan de introductie van een nieuwe familie benzinemotoren onder de naam EcoBoost die een zuiniger brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot bieden.

In de Ford EcoBoost 4- en 6-cilinder benzinemotoren worden technologieën voor turbocharging en directe injectie gecombineerd, waardoor een lagere cilinderinhoud mogelijk is, maar het koppel en de prestaties wel zijn verbeterd. De technologie zal voor het eerst worden gebruikt in 2009 bij Fords 3.5-liter V6 in Noord-Amerika voor de nieuwe Lincoln MKS en Ford Flex. Andere auto's zullen snel volgen omdat EcoBoost-technologie beschikbaar komt voor vrijwel alle Fords, van kleine auto's tot grote SUV's en pick-ups.

Met directe injectie wordt brandstof geïnjecteerd in elke cilinder van de motor in kleine, precieze hoeveelheden. Vergeleken met conventionele injectie in de inlaatpoort, produceert directe injectie een koelere, dichtere lading met een lager brandstofverbruik en betere prestaties.

In combinatie met hedendaagse turbotechniek â waarin gebruik wordt gemaakt van restenergie van het uitlaatgas om de turbine aan te drijven â biedt directe injectie het beste van twee werelden: de reactiesnelheid van een motor met groter inhoud terwijl u minder vaak hoeft te tanken.

Vergeleken met de duurdere hybrides bouwt EcoBoost voort op eigentijdse, betaalbare benzinemotortechnologie en verbetert deze, waardoor klanten kunnen kiezen voor een lager brandstofverbruik en lagere emissies zonder dat dit ten koste gaat van rijeigenschappen.

Ford Europa omarmt deze technologie als onderdeel van zijn scala aan duurzaamheidsinitiatieven en zal de komende jaren een nieuwe generatie benzinemotoren met geavanceerde EcoBoost-technologie voor directe injectie introduceren. Volledige details over de timing, de technische specificaties van de motoren en de auto's/series waarin deze worden geïntroduceerd, worden bekendgemaakt in de aanloop naar de introductie.

Ford Flexifuel
Met de toevoeging van de nieuwe Ford ECOnetic-dieseluitvoeringen aan zijn ruime productaanbod biedt Ford de Europese consument tegen het einde van 2008 een betaalbaar alternatief van acht milieuvriendelijke auto's: drie Ford ECOnetics- en vijf Ford Flexifuel-modellen.

Ford Europa loopt voorop met het gebruik van Flexifuel-technologie op basis van energie uit hernieuwbare biomassa. Met het uitbrengen van nieuwe versies van de Ford Mondeo, de Ford S-MAX en de Ford Galaxy (naast de reeds uitgebrachte Flexifuel-modellen van de Ford C-MAX en de nieuwe Ford Focus) biedt Ford vanaf begin 2008 een van de breedste Flexifuel-assortimenten in Europa.

Alle Flexifuel-auto's van Ford kunnen rijden op bio-ethanol E85 (een mengsel van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine), alleen op benzine, of op een willekeurige verhouding van beide brandstoffen in één tank, als alternatief voor uitsluitend conventionele benzinetechnologie.

Als bio-ethanol wordt gebruikt in combinatie met Fords Flexifuel-technologie, kan de totale CO2-uitstoot gedurende de totale levensduur van de auto met 30 tot 80 procent worden verminderd (afhankelijk van de gebruikte grondstof en het productieproces; bron. (EUCAR/Concawe-onderzoek; ten opzichte van conventionele benzinetechnologie), zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties of rijeigenschappen

Ford vindt dat biobrandstoffen de kans bieden om mobiliteit duurzamer te maken en staat positief tegenover initiatieven van de Europese Unie en individuele EU-overheden om een certificering voor duurzame productie van biobrandstoffen te maken.

CNG/LPG
Ford levert van bepaalde modellen ook omgebouwde uitvoeringen voor LPG (Liquified Petroleum Gas) en CNG (Compressed Natural Gas). Deze zijn verkrijgbaar in een aantal Europese landen waar de benodigde infrastructuur voor brandstoffen aanwezig is om klanten die voor deze optie kiezen te bedienen. Ford Nederland onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor deze LPG en CNG modellen voor de nederlandse markt.

Klimaatverandering: gezamenlijke inspanningen nodig De opwarming van de aarde is een van de grootste uitdagingen waarvoor de samenleving wordt geplaatst. Wat bijdraagt aan de complexiteit van dit enorme probleem, is het feit dat er niet één ultieme oplossing voor het probleem van klimaatverandering bestaat. De aard, omvang en urgentie van de opwarming van de aarde betekent dat een groot aantal partijen het probleem op een geïntegreerde, gecoördineerde wijze moet aanpakken. Net zoals we allen onderdeel van het probleem zijn, moeten we ook allen onderdeel van de oplossing zijn.

Voor de auto-industrie zijn dit de autofabrikanten, de oliemaatschappijen, de overheden en de consumenten.

"Er is niet één ultieme oplossing in zicht, maar Ford wil delen in de verantwoordelijkheid om het probleem aan te pakken als onderdeel van gezamenlijke inspanningen in de hele samenleving," aldus Fleming. "We gaan door met werken aan een pakket milieutechnisch geavanceerde auto's en technologieën om de ontwikkeling gaande te houden.

De grootste uitdagingen vormen het steeds duurzamer maken van onze producten door het verkleinen van hun milieu-effecten, terwijl hun waarde voor de samenleving wordt verbeterd en de focus gericht blijft op efficiency en betaalbaarheid."

"Ford Motor Company is de laatste zes opeenvolgende jaren (van 2002 tot en met 2007) opgenomen in de duurzaamheidsindexen van Dow Jones, een van de belangrijkste wereldwijde referenties voor bedrijven die zich inspannen voor duurzame werkwijzen op economisch, milieu- en maatschappelijk gebied. Dit is een teken dat Ford de goede richting is ingeslagen met zijn strategie en acties. We erkennen echter de inherente uitdaging van continue verbetering die deze opname met zich meebrengt."

"Op korte termijn gaan we met de direct leverbare Ford ECOnetic- en Flexifuel-auto's een stap verder op deze reis, en in de komende jaren zorgt de introductie van een serie Ford EcoBoost-benzinemotoren met directe injectie voor Ford-auto's wereldwijd voor een nog breder assortiment met lage CO2-uitstoot," besluit Fleming.