NVB Bouwondernemers & Ontwikkelaars

Een voorbeeldfunctie voor de Nederlandse bouw

Leden NVB meest klantgericht
Leden van NVB, vereniging voor ontwikkelaars en bouwondernemers hebben klantgerichtheid hoog in het vaandel staan. Maar liefst zeventig procent van de bouwers die onlangs het Keurmerk Klantgericht Bouwen mochten ontvangen zijn lid van NVB. Twee NVB-leden zijn door de Stichting Klantgericht Bouwen zelfs tot meest klantgerichte bouwers van 2007 uitgeroepen. Een voorbeeldfunctie voor de bouw in Nederland, aldus het juryrapport.

Loohuis Bouwbedrijf BV uit Heeten (in de categorie tot 50 koopwoningen) en Aannemersbedrijf P. Hoedemakers en Zn BV uit Rosmalen (in de categorie vanaf 50 koopwoningen) ontvingen een prijs omdat zij volgens de Stichting Klantgericht Bouwen excelleren in dienstverlening én opleveringsprestaties. Daarmee vervullen zij een voorbeeldfunctie voor de bouw in Nederland.
Volgens NVB zijn deze resultaten niet verwonderlijk. Leden van de brancheorganisatie zijn immers sterk lokaal en regionaal georiënteerd. Hierdoor staan zij dicht bij de klant en zijn zij gewend om adequaat in te spelen op diens wensen.

De Stichting Klantgericht Bouwen is in 2003 opgericht door Bouwend Nederland en de Vereniging Eigen Huis. Doelstelling is het verbeteren van de klantgerichtheid, de opleveringskwaliteit en de kwaliteit van de totale bouwbranche. Het door de stichting uitgegeven keurmerk wordt toegekend aan bouwondernemingen, ontwikkelaars en woningcorporaties die duidelijk beter presteren dan hun collegas in de markt. Daarbij gaat het zowel om de kwaliteit van de geleverde woningen als om het contact met de koper. De prestaties van de deelnemende bedrijven op deze gebieden worden continu gemeten en vergeleken met die van andere bouwondernemingen in Nederland. Met de uitkomsten van de metingen kunnen aangesloten bedrijven hun eigen bedrijfsprocessen verbeteren.

Naast het keurmerk Klantgericht Bouwen biedt de stichting ook de Benchmark Klantgericht Bouwen. Dit is speciaal ontwikkeld voor bedrijven die (nog) niet aan alle eisen van het Keurmerk kunnen voldoen, maar wel inzicht willen in hun eigen prestaties. In 2007 namen bijna 120 bedrijven deel aan het initiatief Klantgericht Bouwen. Gezamenlijk meldden zij 9.500 koopwoningen aan, wat neerkomt op meer dan 20 procent van de totale jaarlijkse nieuwbouw in Nederland.


---