Ministerie van Economische Zaken


* Producten- en dienstenloket


Onderzoek marktwerking naar Tweede Kamer


15-02-2008 | persbericht | onderwerp: Markt en overheid


De ministerraad is vrijdag 15 februari 2008 akkoord gegaan met het
voorstel van minister Van der Hoeven om het onderzoek `Effecten
marktwerkingsbeleid' naar de Tweede Kamer te sturen.


Er is gekeken naar de ontwikkeling in de sectoren luchtvaart, telecom,
post, energie, spoorgoederenvervoer, decentraal OV, curatieve zorg,
re-integratiediensten, kinderopvang, taxivervoer en notariaat na
invoering van marktwerking. Uit het onderzoek blijkt dat de consument
meer keuzevrijheid heeft gekregen, dat de doelmatigheid is gestegen en
dat de toegankelijkheid gelijk is gebleven. Voor de toekomst geldt dat
marktwerking een nuttig instrument is om doelmatiger te werken.
Voorwaarde is wel dat het niveau van kwaliteit en toegankelijkheid
wordt gewaarborgd.


Keuzevrijheid


Uit het rapport blijkt dat in vijf van de elf sectoren (luchtvaart,
telecom, notariaat, kinderopvang en taxi) de werkgelegenheid is
toegenomen. In de sectoren energie, spoorgoederenvervoer en decentraal
openbaar vervoer is het gedaald. Dit komt doordat er efficiënter wordt
gewerkt en daardoor is er minder personeel nodig. Het uurloon
(gecorrigeerd voor inflatie) is in de sectoren energie, decentraal OV,
kinderopvang, taxi en notariaat gestegen. Bij de post, luchtvaart en
telecom is dat niet het geval. De toegankelijkheid voor de consument
is in bijna alle sectoren tenminste gelijk gebleven en de
keuzevrijheid is toegenomen. In de sectoren luchtvaart, telecom,
spoorgoederenvervoer, post en notariaat zijn de prijzen gedaald. In de
zorg zijn de premies minder hard gestegen dan op basis van de
verwachte zorguitgaven verwacht mocht worden. In de taxi, het
decentraal OV en de energiesector zijn de prijzen gestegen. Voor de
energie kan dit verklaard worden door de stijgende olieprijzen.


Marktwerking kan een goed instrument zijn, als het niveau van
kwaliteit en toegankelijkheid wordt gewaarborgd. Het werkt alleen als
er voor de consument wat te kiezen is en er genoeg prijsverschil is.
Ook moet er aandacht zijn voor de `verliezer' van marktwerking. Dit
geldt met name voor de werknemers waarvan de positie onder druk komt
te staan.


Noot voor de redactie,