Gemeente Delfzijl

Profielschets burgemeester Delfzijl

15-2-2008 - De profielschets voor de nieuwe burgemeester van Delfzijl is 14 februari jl. door de gemeenteraad vastgesteld. In de profielschets worden de belangrijkste elementen aangegeven voor een nieuwe burgemeester van de gemeente. Het gaat hierbij om hoofdlijnen. Waar hij/hem staat kan ook zij/haar worden gelezen.

Profiel van de gemeente

Algemeen

Delfzijl is een gemeente met ruim 27.000 inwoners waar ruimte is om te werken, te wonen en te recreëren. De gemeente bestaat uit de hoofdkern Delfzijl, met een zeehaven en chemische industrieën. Daarnaast maken 13 dorpen, met ieder hun eigen karakteristiek, deel uit van de gemeente Delfzijl. De gemeente telt verder nog 24 buurtschappen. De dynamiek van de verstedelijkte hoofdkern wordt afgewisseld met de rust van de plattelandsdorpen daaromheen. De gemeente streeft zowel naar de versterking van de bedrijvigheid en daardoor vergroting van werkgelegenheid als naar het behoud van de karakteristieke kenmerken van het wierdenlandschap en de daarin gelegen dorpen.

Delfzijl is gelegen in het noordoosten van de provincie Groningen en vervult in deze regio een centrumfunctie. De centrumfunctie brengt met zich mee dat Delfzijl beschikt over goede voorzieningen op het gebied van gezondheid (waaronder een ziekenhuis), onderwijs (basis-, middelbaar- en beroepsonderwijs), sport en cultuur (o.a. cultureel centrum annex theater en instituut voor kunstbeoefening).

Ontwikkelingen

In 2020 moet de omvangrijke herstructureringsopgave voor een groot deel van de hoofdkern Delfzijl zijn afgerond. Een aantal jaren geleden is begonnen met het slopen van de in de jaren 50 en 60 gebouwde woonwijken. Deze maken plaats voor nieuwe woningen en woonwijken. De contouren van deze operatie worden nu zichtbaar. De gehele operatie moet leiden tot een versterking van het woonmilieu, de daaraan gekoppelde sociale infrastructuur en het vestigingsklimaat. Een speciaal daartoe ingestelde Ontwikkelingsmaatschappij Delfzijl (OMD BV) leidt de herstructurering en de revitalisering. De gemeente neemt, naast de provincie en de woningcorporatie, deel in deze ontwikkelingsmaatschappij. De herstructurering vraagt een hoge financiële inzet van de gemeente.

Het voornemen bestaat om in 2008 een integrale Toekomstvisie voor Delfzijl op te stellen. Het doel van deze integrale visie is de komende jaren samenhangend richting te geven aan al het gemeentelijk beleid. Belangrijke themas binnen de visie zijn een Centrumplan voor de kern van Delfzijl inclusief de inrichting van een zogenaamd Maritiem Kwartier. Dit houdt onder andere in een algehele noodzakelijke opwaardering van het centrum van de stad waarin duidelijk de verbondenheid met de zee tot uiting moeten komen. Voor de totstandkoming van een Toekomstvisie is een startdocument opgesteld getiteld Bakens voor Delfzijl. Dit document is als bijlage bij deze profielschets gevoegd. Voor een deel van de dorpen zijn dorpsvisies ontwikkeld. Voor de overige dorpen zijn deze in voorbereiding. Leefbaarheid in het algemeen en voorzieningen en woningbouw (waar nodig en mogelijk) in het bijzonder zijn daarin belangrijke items.

Delfzijl vormt samen met de Eemshaven de 4e zeehaven van Nederland. Het havenbedrijf (inclusief de uitgifte van industrieterreinen) in Delfzijl wordt uitgevoerd door Groningen Seaports, een gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Delfzijl, Eemsmond (Eemshaven) en de provincie Groningen. Daarnaast bevindt zich het 2e (in grootte) chemiepark van Nederland in Delfzijl, waar 17% van de totale landelijke werkgelegenheid in de chemie aanwezig is.

Delfzijl is op allerlei manieren verbonden met de regio. In die verbondenheid schuilt de kracht van de gemeente. Veel opgaven waar de gemeente nu voor staat (o.a. grootschalige herstructurering, veiligheid chemiepark, zeehavenproblematiek verhoging zeespiegel en economie/werkgelegenheid) passen bij een gemeente die qua schaal en omvang Delfzijl overstijgt. De gemeente moet haar operationele en bestuurlijke slagkracht vergroten. Bij het beleid dat wordt ontwikkeld, wordt eerst de meerwaarde van regionale samenwerking onderzocht. Met de buurgemeenten Eemsmond, Appingedam en Loppersum (samen met Delfzijl de zgn. DEAL-gemeenten) zijn stappen gezet om te komen tot verdergaande samenwerking in Eemsdelta-verband. Voor samenwerking wordt ook nadrukkelijk gekeken naar de Duitse grensregio, de stad Groningen en naar de partners in de Noordelijke ontwikkelingsas (Noord-Nederland Noord-Duitsland Scandinavië Oost-Europa). De hoofdkern Delfzijl vormt met de buurgemeente Appingedam één stedelijk gebied met één woningmarkt. Samenwerking, afstemming en elkaar versterken zijn daarbij sleutelbegrippen.

Behalve chemische industrieën herbergt Delfzijl ook andere bedrijven, onder meer in de dienstverlenende sector. De bedrijvigheid in Delfzijl zorgt voor werkgelegenheid in de regio. Delfzijl heeft ± 14000 arbeidsplaatsen, die voor een groot deel (60 tot 70%) worden bekleed door mensen van buiten de gemeente Delfzijl. Belangrijke vestigingsfactoren voor bedrijven zijn behalve een royale beschikbaarheid aan bedrijfsterreinen, de ligging, de infrastructuur en de aanwezigheid van grote (industriële) bedrijven, een goede bereikbaarheid en de aanwezigheid van voldoende kwalitatief arbeidspotentieel. Een groot deel van deze factoren geldt voor Delfzijl. De bereikbaarheid over de weg zowel vanaf de richting Groningen als van de richting Assen-Veendam laat echter te wensen over. De gemeente ondersteunt dan ook het pleidooi voor een versnelde verdubbeling van de N33 (Assen-Zuidbroek) en maakt zich sterk voor het doortrekken daarvan tot de Eemshaven. De gemeente pleit tevens voor een verbeterde wegverbinding met de stad Groningen. Verder is het aanbod van arbeidspotentieel kwantitatief in Delfzijl voldoende doch kwalitatief is er sprake van een slechte aansluiting van aanbod en vraag. Samen met partners (bedrijfsleven, CWI, onderwijs etc.) richt de gemeente zich op nieuwkomers (jongeren) op de arbeidsmarkt die in voldoende mate worden toegerust om werk in Delfzijl te vinden.

De begroting 2008 van de gemeente Delfzijl sluit met een gering batig saldo. De raming van de opvolgende jaren zijn eveneens positief door onder meer een gunstiger herverdeling van het gemeentefonds vanaf 2009. In de komende jaren zullen echter omvangrijke investeringen nodig zijn om uitvoering te geven aan diverse grootschalige projecten (herstructurering, Centrumplan, Maritiem Kwartier en de Toekomstvisie).

Gemeenteraad

De raad van de gemeente Delfzijl bestaat uit 21 leden verdeeld over 6 fracties.

PvdA

ChristenUnie

CDA

Lijst Stulp

VVD

Partij voor het Noorden

9 zetels

4 zetels

3 zetels

2 zetels

2 zetels

1 zetel

College van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders bestaat naast de burgemeester uit 4 wethouders (2 PvdA, 1 ChristenUnie en 1 VVD). Alle 4 de wethouders zijn benoemd van buiten de raad en 3 van de 4 ook van buiten de gemeente.

Binnen het college beheert de huidige waarnemend-burgemeester de volgende portefeuilles: coördinatie, algemeen bestuurlijke zaken, openbare orde en veiligheid, burgerzaken, internationale contacten, regionale samenwerking en GHOR (hulpverleningsdienst).

Ambtelijke organisatie

De ambtelijke organisatie van Delfzijl is permanent in ontwikkeling. Er wordt momenteel uitvoering gegeven aan een Programma Professionalisering. Het programma is gebaseerd op een aantal onderzoeken dat de problemen in kaart heeft gebracht en verbeterpunten heeft aangegeven. Het programma behelst de organisatie van Delfzijl om te vormen tot een meer professionele organisatie die in 2010 in staat is om de grote beleidsinhoudelijke problemen waar Delfzijl voor staat het hoofd te kunnen bieden. Onder het programma worden diverse projecten in onderlinge samenhang uitgevoerd die deels organisatiebreed en deels afdelingsspecifiek zijn en een ieder een eigen dynamiek en doorlooptijd hebben.

De gemeentesecretaris stuurt als algemeen directeur 6 afdelingshoofden aan. De verantwoordelijkheden zijn zo diep mogelijk in de organisatie verankerd. Op basis van integraal management wordt door 238 medewerkers (222 fte) gewerkt aan een publiekgerichte dienstverlenende organisatie waarbij een efficiënte bedrijfsmatige aanpak wordt nagestreefd. De afdeling sociale zaken is opgenomen in een gemeenschappelijke dienst met 2 buurgemeenten. Deze dienst (ISD Noordoost) is gehuisvest in het gemeentehuis van Delfzijl. Momenteel wordt gebouwd aan een bedrijfsverzamelgebouw/CWI/UWV en ISD gekoppeld aan het gemeentehuis (wordt eind mei 2008 opgeleverd).

Dualisering/griffie

De invoering van de dualisering is in de gemeente Delfzijl voortvarend opgepakt. Zo heeft de gemeenteraad de commissies afgeschaft. Daarvoor in de plaats houdt de raad iedere maand, 14 dagen voorafgaande aan de reguliere raadsvergadering, een raadsbijeenkomst waarin onder andere uitgebreid spreekrecht voor de burger is opgenomen. Ook is het zogenaamde vragenuurtje ingesteld, wordt invulling gegeven aan de actieve en passieve informatieplicht van het college en wordt de raadsvergadering (technisch) voorbereid. Daarnaast is er ruimte voor thematische behandeling van diverse onderwerpen. In 2008 zal mede op basis van een uitgevoerde quick-scan van het Actieprogramma Lokaal Bestuur een evaluatie plaats vinden van deze wijze van werken. In Delfzijl fungeert het presidium tevens als agendacommissie en raadspresidium. De burgemeester is voorzitter van het presidium. De griffie bestaat uit 1 fulltime griffier en een medewerker (1/2 fte) voor ondersteuning en het secretariaat van de rekenkamercommissie.

Het profiel van de burgemeester

Bij de uitwerking van de profielschets voor de burgemeester zijn drie voor Delfzijl belangrijke themas leidend geweest. Het betreft de uitdagingen waar de gemeente voor staat in de (nabije) toekomst, de politiek bestuurlijke situatie in de gemeente en de bijzondere karakteristieken van de gemeente Delfzijl als zodanig.

Delfzijl heeft momenteel te maken met drie actuele themas te weten, de uitvoering en voltooiing van de in gang gezette herstructurering van de volkshuisvesting (inclusief financieringsproblematiek), de samenwerking met de buurgemeenten en de toekomstvisie. Daarnaast spelen meer permanente vraagstukken rondom krimp en vergrijzing, aantrekken en behouden van werkgelegenheid en het multiculturele karakter van de gemeente. Van de burgemeester wordt verwacht dat deze in staat is Delfzijl op een goede wijze door deze vraagstukken te loodsen.

Als gevolg van diverse ontwikkelingen en incidenten in de politieke situatie in de gemeente Delfzijl, is er enige tijd sprake geweest van een broze, niet stabiele situatie. Naar aanleiding van de laatste crisis begin 2006 heeft de in maart 2006 gekozen raad samen met het nieuw gevormde college, een plan van aanpak voor het herstel van het vertrouwen tussen het bestuur en de burgers opgesteld. Het terugwinnen van het vertrouwen en het herstel van een positief imago kosten tijd en vragen om permanente aandacht. Belangrijk is te vermelden dat daadwerkelijk vorderingen worden gemaakt op de beleidsterreinen die voorheen het imago negatief beïnvloedden: de bestuurlijke cultuur, het woonklimaat, het centrum en de levendigheid van de stad en de dorpen. De verhoudingen zowel binnen de raad als tussen de raad en het college zijn genormaliseerd. Het is zaak dat de verbeterde situatie en kwaliteiten vervolgens actief onder de aandacht gebracht worden door meer aandacht te besteden aan promotie en persoonlijke contacten met de bevolking. Belangrijk is ook dat alle inwoners van Delfzijl weer trots kunnen zijn op hun gemeente en die trots ook kunnen tonen in al hun contacten. Van de burgemeester wordt verwacht dat deze, met oog en gevoel voor de eerdere situatie, stappen zet die verder bijdragen aan de ontwikkeling van een verbeterde bestuurlijke en politieke situatie en cultuur. Tevens is het hierbij zaak door te gaan op de ingezette weg van bestuurlijke vernieuwing en de invoering van het duale stelsel.

De gemeente Delfzijl is een gemeente met zowel een verstedelijkte kern met een zeehaven en grote chemische industrieën alsook een plattelandsgemeente met een wierdenlandschap. Van de burgemeester wordt gevraagd zowel aandacht te hebben voor de (vaak forse) vraagstukken die verband houden met Delfzijl als stad met een centrumfunctie en voor de economische bedrijvigheid op regionale schaal, als voor de specifieke kenmerken van de kleine dorpskernen met een levendige dorps- en verenigingscultuur. De burgemeester moet passen bij en in de schaal van de gemeente Delfzijl.

Uitgaande van de geschetste situatie staan de volgende rollen centraal voor de burgemeester van Delfzijl.

Voorzitter

In de gemeente Delfzijl is de burgemeester voorzitter van de raadsvergadering, raadsbijeenkomsten en het college. Van de burgemeester als voorzitter van de raad en raadsbijeenkomsten vragen wij dat hij actief regie voert, meer agendavormend dan agendavolgend is en meer aandacht geeft aan de inhoud dan aan de procedures. De burgemeester is resultaatgericht en stimuleert en bewaakt de kwaliteit en consistentie van de besluitvorming. Wij vinden het hierbij van belang dat de burgemeester in staat is met de nodige humor de besluitvormingsprocessen (bij) te sturen. Daarbij hechten wij eraan dat de burgemeester in staat is een duidelijke scheiding aan te brengen tussen zijn rollen als raadsvoorzitter, collegevoorzitter en portefeuillehouder. Wij verwachten van de burgemeester dat deze de raad pro actief en op tijd betrekt en informeert over kwesties die (gaan) spelen. Hij is in staat om rekening te houden met bestaande (persoonlijke) verhoudingen. Bij de 6 fracties in de raad weet hij een breed draagvlak voor beleid te verwerven. De burgemeester heeft oog en aandacht voor nieuwkomers in de raad en ziet erop toe dat sprake is van inbreng van alle partijen. De burgemeester weet de betrokkenheid van de burgers op een plezierige en effectieve manier te stimuleren. Van de burgemeester wordt een initiërende en stimulerende rol in het proces van bestuurlijke vernieuwing verwacht. Visie op en ervaring met vernieuwingsprocessen vormen de basis voor deze rol. De burgemeester stimuleert samen met de raadsgriffier en de gemeentesecretaris, als uitvloeisel van die vernieuwingen en veranderingen, de voortgang van de dualisering waaronder het evalueren van reeds doorgevoerde veranderingen, nieuwe activiteiten, andere werkwijzen en procedures.

Als voorzitter van het college geeft de burgemeester sturing aan de besluitvorming vanuit het totaal beeld en overzicht dat hij heeft van het gemeentelijk beleid. Wij verwachten van de burgemeester dat hij de ingezette koers vasthoudt. De burgemeester geeft hierbij ruimte aan de wethouders bij het invullen van de eigen portefeuille en is in staat en bereid achter de schermen te werken en de wethouders de vloer te gunnen. In zijn rol als voorzitter van het college ligt zeker in de komende tijd een accent op de teamontwikkeling van het college en accentuering van de collegiale verantwoordelijkheid. De burgemeester vervult zowel binnen het college als in het presidium een coördinerende rol.

De burgemeester vormt het samenbindend element tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie. Hij heeft een open verhouding met de raadsgriffier en de gemeentesecretaris. De burgemeester staat in de zin van onafhankelijkheid formeel boven de partijen. Hij moet echter ook het vermogen hebben tussen de partijen te staan. Zijn inbreng is meer gebaseerd op gezag dan op de formele positie. Wij verwachten dat de burgemeester in staat en bereid is zijn eigen rol te evalueren en bespreken.

Portefeuillehouder

De huidige burgemeester heeft als portefeuilles coördinatie, algemeen bestuurlijke zaken, openbare orde en veiligheid, burgerzaken, internationale contacten, regionale samenwerking en GHOR (hulpverleningsdienst).

In het kader van de wettelijke taken op het gebied van orde en veiligheid verwachten we van de burgemeester dat deze in staat is in crisissituaties kordaat en effectief te handelen. Specifieke eisen worden aan de burgemeester gesteld in het kader van het rampenplan. Hij is in staat in die hoedanigheid energiek en met gezag leiding te geven aan complexe situaties. Immers het haven- en industriegebied van Delfzijl herbergt uitgebreide complexen met chemische industrie en (zee)scheepvaart met uiteenlopende ladingen. Daarmee vormt het een hoog risicogebied. Mede om deze reden is het noodzakelijk dat de burgemeester inzicht heeft in veiligheids- en handhavingszaken en het belang hiervan op overtuigende wijze op derden weet over te brengen. De burgemeester weet een evenwicht te vinden tussen het stellen van grenzen op basis van de wettelijke taken in het kader van openbare orde en veiligheid en het geven van ruimte voor democratische rechten.

Wij vragen van de burgemeester bovendien visie en moed om de gevoelens van de bevolking te vertalen in concrete handelingen. Tevens verwachten wij van de burgemeester dat hij daadwerkelijk betrokken is en dit toont bij situaties die het wel en wee van de gemeenschap raken. Van de burgemeester vragen wij een actieve en initiërende rol inzake de overige onderdelen van zijn portefeuille.

Belangenbehartiger

Van de burgemeester vragen wij dat hij de gemeente Delfzijl op een optimale manier vertegenwoordigt en profileert. Belangrijke aandachtspunten zijn het op een positieve manier op de kaart zetten en houden van Delfzijl en het creëren en handhaven van werkgelegenheid. Wij verwachten van de burgemeester dat hij oog heeft voor de gemeentelijke belangen en dat hij een actieve rol speelt in het benutten en uitbouwen van contacten in de landelijke en provinciale politiek en in het bedrijfsleven. Een Haags netwerk strekt in die zin tot aanbeveling. In verband met de toenemende wens en noodzaak van samenwerking met buurgemeenten vragen we van de burgemeester een actieve rol hierin, waarbij het zaak is dat de burgemeester in nauwe samenspraak met de betrokken wethouders de voor de gemeente Delfzijl passende koers uitzet. De burgemeester stimuleert de directe bijdrage van de betrokken wethouders in de regionale samenwerkingsverbanden en weet zonodig de goede ingangen te creëren.

Boegbeeld

Van de burgemeester vragen wij dat hij een burgemeester tussen de mensen is. Hij is beschikbaar en bereikbaar voor een ieder die contact met hem wenst en is in staat vragen op een rustige en adequate manier te beantwoorden. De burgemeester is actief richting verenigingen en bewoners binnen de dorpen en Delfzijl en heeft een warme belangstelling voor het rijke culturele- en verenigingsleven in de gemeente Delfzijl. Ook verwachten wij van de burgemeester dat deze begrip heeft voor andersdenkenden, verschillende levensbeschouwelijke stromingen en uitingen van de multiculturele samenleving. De burgemeester zorgt voor een blijvende investering in de interacties met burgers en maatschappelijke organisaties om zo de brug naar de politiek en het bestuur te behouden en zo mogelijk te versterken. De burgemeester is ook boegbeeld als het gaat om het laten zien van de eigen kracht en kwaliteit van de gemeente.

Van de burgemeester vragen we een actieve en zichtbare rol in (regionale) samenwerkingsverbanden. Hij heeft oog en oor voor kwesties die betrokkenen van belang achten en weet dat op prudente wijze en met in achtneming van het gemeentelijk belang, om te laten zetten naar voor betrokkenen herkenbare (re)acties. Hierbij verliest de burgemeester echter nooit uit het oog dat de betrokken wethouders, onverlet de collegiale verantwoordelijkheid van het college, de verantwoordelijken zijn en blijven voor de eigen portefeuilles en hieraan gekoppelde taken en verantwoordelijkheden. De burgemeester beschikt over een natuurlijk gezag en is betrokken in woord en hart. Van de burgemeester wordt aanwezigheid en bereikbaarheid gevraagd.

Bestuurscompetenties

Op basis van het bovenstaande komen wij tot de volgende accenten in bestuurscompetenties.

Basiscondities

Basiscondities zijn algemene condities die nodig zijn om het ambt van burgemeester naar behoren te vervullen. Het zijn kenmerken waarover iedere burgemeester moet beschikken. De basiscondities zijn onlosmakelijk met het ambt van burgemeester verbonden.

Identificatie

De burgemeester neemt in iedere situatie die zich voordoet een passende positie in en identificeert zich met de mensen met wie hij op dat moment te maken heeft. Bij een incident dat inwoners van de gemeente aangrijpt, legt hij voldoende empathie aan de dag.

Bindend vermogen

De burgemeester is het verbindende element tussen mensen en belangen en kan, als dat nodig is, bijdragen aan de totstandkoming van een gemeenschappelijke visie. Hij is een bruggenbouwer en goed in staat om samenwerkingsverbanden te smeden en te onderhouden.

Integriteit

De burgemeester geeft het goede voorbeeld. Hij handelt transparant, eenduidig, volgens algemeen geaccepteerde normen en waarden. Hij draagt deze normen en waarden uit en spreekt anderen er op aan.

Onafhankelijkheid

De burgemeester staat boven de partijen en heeft zoveel gezag dat anderen hem deze positie ook toekennen. Stressbestendigheid De burgemeester onderneemt acties en treedt op in situaties die daarom vragen. In crisissituaties straalt de burgemeester rust en vertrouwen uit.

Signaalfunctie

De burgemeester zoekt actief informatie uit de bestuurlijke en organisatorische omgeving en uit de samenleving die voor het eigen handelen van belang zijn. Hij gebruikt deze signalen mede voor reflectie op het eigen handelen

Bestuursstijlen

Iedereen heeft een eigen stijl van besturen. Een effectieve bestuurder kan daarbij meerdere rollen vervullen, zelfs rollen die tegenstrijdig lijken. Zoals hierboven beschreven heeft Delfzijl gezonde ambities en zijn er ook in haar omgeving veel kansrijke ontwikkelingen. Dat vraagt van de burgemeester een gerichtheid op innovatie én op resultaat. De burgemeester is daarmee qua bestuursstijlen zowel de netwerker als de aanjager. Gezien het herstel van vertrouwen zal hij ook expliciet aandacht aan het verbinden besteden.

De netwerker

De burgemeester van Delfzijl hecht belang aan het creëren van nieuwe mogelijkheden en kansen. Als netwerker fungeert hij waar nodig zelf als boegbeeld of biedt anderen de kans dat te zijn. De focus van de burgemeester ligt op het vergroten van het aanpassings- en reactievermogen van de gemeente Delfzijl. Hij hecht aan externe relaties en effectief onderhandelen, waarbij hij expliciet aandacht heeft voor de reputatie en het imago van Delfzijl.

De aanjager

De burgemeester van Delfzijl stuurt door het organiseren van visie en richting, het aangeven van duidelijke kaders en het aanspreken van mensen op realisatie van afspraken. Realisatie van ambities is belangrijk om de gemeente Delfzijl goed te laten functioneren. De burgemeester bevordert een productieve werkomgeving, waardoor de doelen op realistische wijze gehaald worden.

De verbinder

Aangezien ook de burgemeester een belangrijke rol speelt in de uitvoering van het plan van aanpak voor het herstel van vertrouwen, weet hij dat ware betrokkenheid bij mensen leidt tot een beter functioneren. Hij biedt ruimte voor individuele prestaties binnen het groepsverband, van zowel (nieuwe) raadsleden als de wethouders en betrekt mensen in de besluitvorming (geeft ook burgers het woord). Hij verbetert samenwerking en teamwork en hij lost conflicten op. Als persoon is de burgemeester een bruggenbouwer, toegankelijk, zorgzaam en begrijpend.

Bestuursvaardigheden

Om de burgemeestersfunctie in Delfzijl optimaal te kunnen vervullen worden in het licht van de van hem te verwachten bijdragen en rollen de volgende vaardigheden verwacht:

Sociabiliteit

Vlot en effectief leggen en onderhouden van contacten met anderen, zich gemakkelijk in allerlei gezelschap begeven. De burgemeester is in staat om onder verschillende omstandigheden en met diverse mensen met verschillende achtergronden persoonlijke contacten te leggen. De burgemeester beweegt zich gemakkelijk in een onbekende sociale omgeving, spreekt mensen aan en wisselt informatie en/of persoonlijke gegevens uit. In Delfzijl verwachten we van de burgemeester dat deze zich gemakkelijk beweegt onder zowel de bevolking in Delfzijl (platteland én (multiculturele) stedelijke omgeving) als in de (landelijke, provinciale en regionale) politiek en in het bedrijfsleven.

Doorzettingsvermogen

Heeft uithoudingsvermogen en kan, als de functie dat vraagt, een lange periode actief zijn. Hij straalt dit uit en weet dat over te dragen op anderen. De burgemeester van Delfzijl blijft enthousiasme en kracht uitstralen, ondanks veel en hard werken. Hij weet anderen op te peppen om de gewenste extra prestatie te leveren. Hij weet daarbij wel de balans tussen inzet en ontspanning te handhaven.

Onderhandelingsvaardigheid

Weet successen te behalen in overlegsituaties, verbindt belangen en standpunten en komt tot gedragen oplossingen. In Delfzijl wensen we een burgemeester die zorg draagt voor het behoud van goede relaties met alle betrokken partijen; die daarbij laat zien de standpunten van de ander te begrijpen maar de oorspronkelijke inzet niet uit het oog verliest.

Bestuurlijke gevoeligheid

Anticipeert op en onderkent het belang van gebeurtenissen die van invloed zijn op het bestaande beleid en het handelen van politiek verantwoordelijken. Onze burgemeester voorziet tijdig kansen en risicos voor medebestuurders, onderkent tijdig politieke en bestuurlijke gevoeligheden en schat adequaat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in. Hij kent zijn positie en geeft waar mogelijk ook medebestuurders hun successen.

Omgevingsbewustzijn

Laat blijken goed te zijn geïnformeerd over maatschappelijke en politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en kan deze kennis effectief benutten. De burgemeester kent de recente ontwikkelingen en trends in buurgemeenten, de regio of breder verband en de betekenis hiervan op de gemeente Delfzijl. Hij heeft inzicht in de gang van zaken binnen de samenwerkingsverbanden en is op de hoogte van (inter)nationale ontwikkelingen. Hij weet deze te vertalen naar de invloed hiervan op de gemeente Delfzijl.

Nadere inkleuring van overwegingen

Voorts moeten bij het profiel van de burgemeester van Delfziji de volgende overwegingen worden meegenomen:

* De burgemeester wil de gemeente Delfzijl voor tenminste zes jaar dienen.

* De burgemeester heeft een relevante politiek-bestuurlijke ervaring en een academisch werk- en denkniveau.

* De kwaliteit van kandidaten wordt als het meest belangrijk gezien. Sekse, politieke voorkeur en dergelijke spelen geen rol.

Van de te benoemen kandidaat wordt verwacht dat hij zijn vanzelfsprekende commitment om te verhuizen naar Delfzijl metterdaad vertaalt in een snelle huisvesting aldaar. De gemeente beschikt niet over een dienstwoning. Wel zijn goede mogelijkheden tot huisvesting aanwezig, zowel in Delfzijl als in de dorpen.

Onderdeel van de selectieprocedure kan een assessment zijn. De gebruikelijke (privacy) regels worden daarbij in acht genomen.

De gemeenteraad van Delfzijl heeft besloten geen raadgevend referendum onder de bevolking van Delfzijl te houden.

Vastgesteld in de vergadering van de Raad van de gemeente Delfzijl d.d. 14 februari 2008