Profielschets burgemeester Delfzijl
15-2-2008 - De profielschets voor de nieuwe burgemeester van Delfzijl
is 14 februari jl. door de gemeenteraad vastgesteld. In de
profielschets worden de belangrijkste elementen aangegeven voor een
nieuwe burgemeester van de gemeente. Het gaat hierbij om hoofdlijnen.
Waar hij/hem staat kan ook zij/haar worden gelezen.
Profiel van de gemeente
Algemeen
Delfzijl is een gemeente met ruim 27.000 inwoners waar ruimte is om te
werken, te wonen en te recreëren. De gemeente bestaat uit de hoofdkern
Delfzijl, met een zeehaven en chemische industrieën. Daarnaast maken
13 dorpen, met ieder hun eigen karakteristiek, deel uit van de
gemeente Delfzijl. De gemeente telt verder nog 24 buurtschappen. De
dynamiek van de verstedelijkte hoofdkern wordt afgewisseld met de rust
van de plattelandsdorpen daaromheen. De gemeente streeft zowel naar de
versterking van de bedrijvigheid en daardoor vergroting van
werkgelegenheid als naar het behoud van de karakteristieke kenmerken
van het wierdenlandschap en de daarin gelegen dorpen.
Delfzijl is gelegen in het noordoosten van de provincie Groningen en
vervult in deze regio een centrumfunctie. De centrumfunctie brengt met
zich mee dat Delfzijl beschikt over goede voorzieningen op het gebied
van gezondheid (waaronder een ziekenhuis), onderwijs (basis-,
middelbaar- en beroepsonderwijs), sport en cultuur (o.a. cultureel
centrum annex theater en instituut voor kunstbeoefening).
Ontwikkelingen
In 2020 moet de omvangrijke herstructureringsopgave voor een groot
deel van de hoofdkern Delfzijl zijn afgerond. Een aantal jaren geleden
is begonnen met het slopen van de in de jaren 50 en 60 gebouwde
woonwijken. Deze maken plaats voor nieuwe woningen en woonwijken. De
contouren van deze operatie worden nu zichtbaar. De gehele operatie
moet leiden tot een versterking van het woonmilieu, de daaraan
gekoppelde sociale infrastructuur en het vestigingsklimaat. Een
speciaal daartoe ingestelde Ontwikkelingsmaatschappij Delfzijl (OMD
BV) leidt de herstructurering en de revitalisering. De gemeente neemt,
naast de provincie en de woningcorporatie, deel in deze
ontwikkelingsmaatschappij. De herstructurering vraagt een hoge
financiële inzet van de gemeente.
Het voornemen bestaat om in 2008 een integrale Toekomstvisie voor
Delfzijl op te stellen. Het doel van deze integrale visie is de
komende jaren samenhangend richting te geven aan al het gemeentelijk
beleid. Belangrijke themas binnen de visie zijn een Centrumplan voor
de kern van Delfzijl inclusief de inrichting van een zogenaamd
Maritiem Kwartier. Dit houdt onder andere in een algehele
noodzakelijke opwaardering van het centrum van de stad waarin
duidelijk de verbondenheid met de zee tot uiting moeten komen. Voor de
totstandkoming van een Toekomstvisie is een startdocument opgesteld
getiteld Bakens voor Delfzijl. Dit document is als bijlage bij deze
profielschets gevoegd. Voor een deel van de dorpen zijn dorpsvisies
ontwikkeld. Voor de overige dorpen zijn deze in voorbereiding.
Leefbaarheid in het algemeen en voorzieningen en woningbouw (waar
nodig en mogelijk) in het bijzonder zijn daarin belangrijke items.
Delfzijl vormt samen met de Eemshaven de 4e zeehaven van Nederland.
Het havenbedrijf (inclusief de uitgifte van industrieterreinen) in
Delfzijl wordt uitgevoerd door Groningen Seaports, een
gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Delfzijl, Eemsmond
(Eemshaven) en de provincie Groningen. Daarnaast bevindt zich het 2e
(in grootte) chemiepark van Nederland in Delfzijl, waar 17% van de
totale landelijke werkgelegenheid in de chemie aanwezig is.
Delfzijl is op allerlei manieren verbonden met de regio. In die
verbondenheid schuilt de kracht van de gemeente. Veel opgaven waar de
gemeente nu voor staat (o.a. grootschalige herstructurering,
veiligheid chemiepark, zeehavenproblematiek verhoging zeespiegel en
economie/werkgelegenheid) passen bij een gemeente die qua schaal en
omvang Delfzijl overstijgt. De gemeente moet haar operationele en
bestuurlijke slagkracht vergroten. Bij het beleid dat wordt
ontwikkeld, wordt eerst de meerwaarde van regionale samenwerking
onderzocht. Met de buurgemeenten Eemsmond, Appingedam en Loppersum
(samen met Delfzijl de zgn. DEAL-gemeenten) zijn stappen gezet om te
komen tot verdergaande samenwerking in Eemsdelta-verband. Voor
samenwerking wordt ook nadrukkelijk gekeken naar de Duitse grensregio,
de stad Groningen en naar de partners in de Noordelijke
ontwikkelingsas (Noord-Nederland Noord-Duitsland Scandinavië
Oost-Europa). De hoofdkern Delfzijl vormt met de buurgemeente
Appingedam één stedelijk gebied met één woningmarkt. Samenwerking,
afstemming en elkaar versterken zijn daarbij sleutelbegrippen.
Behalve chemische industrieën herbergt Delfzijl ook andere bedrijven,
onder meer in de dienstverlenende sector. De bedrijvigheid in Delfzijl
zorgt voor werkgelegenheid in de regio. Delfzijl heeft ± 14000
arbeidsplaatsen, die voor een groot deel (60 tot 70%) worden bekleed
door mensen van buiten de gemeente Delfzijl. Belangrijke
vestigingsfactoren voor bedrijven zijn behalve een royale
beschikbaarheid aan bedrijfsterreinen, de ligging, de infrastructuur
en de aanwezigheid van grote (industriële) bedrijven, een goede
bereikbaarheid en de aanwezigheid van voldoende kwalitatief
arbeidspotentieel. Een groot deel van deze factoren geldt voor
Delfzijl. De bereikbaarheid over de weg zowel vanaf de richting
Groningen als van de richting Assen-Veendam laat echter te wensen
over. De gemeente ondersteunt dan ook het pleidooi voor een versnelde
verdubbeling van de N33 (Assen-Zuidbroek) en maakt zich sterk voor het
doortrekken daarvan tot de Eemshaven. De gemeente pleit tevens voor
een verbeterde wegverbinding met de stad Groningen. Verder is het
aanbod van arbeidspotentieel kwantitatief in Delfzijl voldoende doch
kwalitatief is er sprake van een slechte aansluiting van aanbod en
vraag. Samen met partners (bedrijfsleven, CWI, onderwijs etc.) richt
de gemeente zich op nieuwkomers (jongeren) op de arbeidsmarkt die in
voldoende mate worden toegerust om werk in Delfzijl te vinden.
De begroting 2008 van de gemeente Delfzijl sluit met een gering batig
saldo. De raming van de opvolgende jaren zijn eveneens positief door
onder meer een gunstiger herverdeling van het gemeentefonds vanaf
2009. In de komende jaren zullen echter omvangrijke investeringen
nodig zijn om uitvoering te geven aan diverse grootschalige projecten
(herstructurering, Centrumplan, Maritiem Kwartier en de
Toekomstvisie).
Gemeenteraad
De raad van de gemeente Delfzijl bestaat uit 21 leden verdeeld over 6
fracties.
PvdA
ChristenUnie
CDA
Lijst Stulp
VVD
Partij voor het Noorden
9 zetels
4 zetels
3 zetels
2 zetels
2 zetels
1 zetel
College van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders bestaat naast de
burgemeester uit 4 wethouders (2 PvdA, 1 ChristenUnie en 1 VVD). Alle
4 de wethouders zijn benoemd van buiten de raad en 3 van de 4 ook van
buiten de gemeente.
Binnen het college beheert de huidige waarnemend-burgemeester de
volgende portefeuilles: coördinatie, algemeen bestuurlijke zaken,
openbare orde en veiligheid, burgerzaken, internationale contacten,
regionale samenwerking en GHOR (hulpverleningsdienst).
Ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie van Delfzijl is permanent in ontwikkeling.
Er wordt momenteel uitvoering gegeven aan een Programma
Professionalisering. Het programma is gebaseerd op een aantal
onderzoeken dat de problemen in kaart heeft gebracht en verbeterpunten
heeft aangegeven. Het programma behelst de organisatie van Delfzijl om
te vormen tot een meer professionele organisatie die in 2010 in staat
is om de grote beleidsinhoudelijke problemen waar Delfzijl voor staat
het hoofd te kunnen bieden. Onder het programma worden diverse
projecten in onderlinge samenhang uitgevoerd die deels
organisatiebreed en deels afdelingsspecifiek zijn en een ieder een
eigen dynamiek en doorlooptijd hebben.
De gemeentesecretaris stuurt als algemeen directeur 6 afdelingshoofden
aan. De verantwoordelijkheden zijn zo diep mogelijk in de organisatie
verankerd. Op basis van integraal management wordt door 238
medewerkers (222 fte) gewerkt aan een publiekgerichte dienstverlenende
organisatie waarbij een efficiënte bedrijfsmatige aanpak wordt
nagestreefd. De afdeling sociale zaken is opgenomen in een
gemeenschappelijke dienst met 2 buurgemeenten. Deze dienst (ISD
Noordoost) is gehuisvest in het gemeentehuis van Delfzijl. Momenteel
wordt gebouwd aan een bedrijfsverzamelgebouw/CWI/UWV en ISD gekoppeld
aan het gemeentehuis (wordt eind mei 2008 opgeleverd).
Dualisering/griffie
De invoering van de dualisering is in de gemeente Delfzijl voortvarend
opgepakt. Zo heeft de gemeenteraad de commissies afgeschaft. Daarvoor
in de plaats houdt de raad iedere maand, 14 dagen voorafgaande aan de
reguliere raadsvergadering, een raadsbijeenkomst waarin onder andere
uitgebreid spreekrecht voor de burger is opgenomen. Ook is het
zogenaamde vragenuurtje ingesteld, wordt invulling gegeven aan de
actieve en passieve informatieplicht van het college en wordt de
raadsvergadering (technisch) voorbereid. Daarnaast is er ruimte voor
thematische behandeling van diverse onderwerpen. In 2008 zal mede op
basis van een uitgevoerde quick-scan van het Actieprogramma Lokaal
Bestuur een evaluatie plaats vinden van deze wijze van werken. In
Delfzijl fungeert het presidium tevens als agendacommissie en
raadspresidium. De burgemeester is voorzitter van het presidium. De
griffie bestaat uit 1 fulltime griffier en een medewerker (1/2 fte)
voor ondersteuning en het secretariaat van de rekenkamercommissie.
Het profiel van de burgemeester
Bij de uitwerking van de profielschets voor de burgemeester zijn drie
voor Delfzijl belangrijke themas leidend geweest. Het betreft de
uitdagingen waar de gemeente voor staat in de (nabije) toekomst, de
politiek bestuurlijke situatie in de gemeente en de bijzondere
karakteristieken van de gemeente Delfzijl als zodanig.
Delfzijl heeft momenteel te maken met drie actuele themas te weten, de
uitvoering en voltooiing van de in gang gezette herstructurering van
de volkshuisvesting (inclusief financieringsproblematiek), de
samenwerking met de buurgemeenten en de toekomstvisie. Daarnaast
spelen meer permanente vraagstukken rondom krimp en vergrijzing,
aantrekken en behouden van werkgelegenheid en het multiculturele
karakter van de gemeente. Van de burgemeester wordt verwacht dat deze
in staat is Delfzijl op een goede wijze door deze vraagstukken te
loodsen.
Als gevolg van diverse ontwikkelingen en incidenten in de politieke
situatie in de gemeente Delfzijl, is er enige tijd sprake geweest van
een broze, niet stabiele situatie. Naar aanleiding van de laatste
crisis begin 2006 heeft de in maart 2006 gekozen raad samen met het
nieuw gevormde college, een plan van aanpak voor het herstel van het
vertrouwen tussen het bestuur en de burgers opgesteld. Het terugwinnen
van het vertrouwen en het herstel van een positief imago kosten tijd
en vragen om permanente aandacht. Belangrijk is te vermelden dat
daadwerkelijk vorderingen worden gemaakt op de beleidsterreinen die
voorheen het imago negatief beïnvloedden: de bestuurlijke cultuur, het
woonklimaat, het centrum en de levendigheid van de stad en de dorpen.
De verhoudingen zowel binnen de raad als tussen de raad en het college
zijn genormaliseerd. Het is zaak dat de verbeterde situatie en
kwaliteiten vervolgens actief onder de aandacht gebracht worden door
meer aandacht te besteden aan promotie en persoonlijke contacten met
de bevolking. Belangrijk is ook dat alle inwoners van Delfzijl weer
trots kunnen zijn op hun gemeente en die trots ook kunnen tonen in al
hun contacten. Van de burgemeester wordt verwacht dat deze, met oog en
gevoel voor de eerdere situatie, stappen zet die verder bijdragen aan
de ontwikkeling van een verbeterde bestuurlijke en politieke situatie
en cultuur. Tevens is het hierbij zaak door te gaan op de ingezette
weg van bestuurlijke vernieuwing en de invoering van het duale
stelsel.
De gemeente Delfzijl is een gemeente met zowel een verstedelijkte kern
met een zeehaven en grote chemische industrieën alsook een
plattelandsgemeente met een wierdenlandschap. Van de burgemeester
wordt gevraagd zowel aandacht te hebben voor de (vaak forse)
vraagstukken die verband houden met Delfzijl als stad met een
centrumfunctie en voor de economische bedrijvigheid op regionale
schaal, als voor de specifieke kenmerken van de kleine dorpskernen met
een levendige dorps- en verenigingscultuur. De burgemeester moet
passen bij en in de schaal van de gemeente Delfzijl.
Uitgaande van de geschetste situatie staan de volgende rollen centraal
voor de burgemeester van Delfzijl.
Voorzitter
In de gemeente Delfzijl is de burgemeester voorzitter van de
raadsvergadering, raadsbijeenkomsten en het college. Van de
burgemeester als voorzitter van de raad en raadsbijeenkomsten vragen
wij dat hij actief regie voert, meer agendavormend dan agendavolgend
is en meer aandacht geeft aan de inhoud dan aan de procedures. De
burgemeester is resultaatgericht en stimuleert en bewaakt de kwaliteit
en consistentie van de besluitvorming. Wij vinden het hierbij van
belang dat de burgemeester in staat is met de nodige humor de
besluitvormingsprocessen (bij) te sturen. Daarbij hechten wij eraan
dat de burgemeester in staat is een duidelijke scheiding aan te
brengen tussen zijn rollen als raadsvoorzitter, collegevoorzitter en
portefeuillehouder. Wij verwachten van de burgemeester dat deze de
raad pro actief en op tijd betrekt en informeert over kwesties die
(gaan) spelen. Hij is in staat om rekening te houden met bestaande
(persoonlijke) verhoudingen. Bij de 6 fracties in de raad weet hij een
breed draagvlak voor beleid te verwerven. De burgemeester heeft oog en
aandacht voor nieuwkomers in de raad en ziet erop toe dat sprake is
van inbreng van alle partijen. De burgemeester weet de betrokkenheid
van de burgers op een plezierige en effectieve manier te stimuleren.
Van de burgemeester wordt een initiërende en stimulerende rol in het
proces van bestuurlijke vernieuwing verwacht. Visie op en ervaring met
vernieuwingsprocessen vormen de basis voor deze rol. De burgemeester
stimuleert samen met de raadsgriffier en de gemeentesecretaris, als
uitvloeisel van die vernieuwingen en veranderingen, de voortgang van
de dualisering waaronder het evalueren van reeds doorgevoerde
veranderingen, nieuwe activiteiten, andere werkwijzen en procedures.
Als voorzitter van het college geeft de burgemeester sturing aan de
besluitvorming vanuit het totaal beeld en overzicht dat hij heeft van
het gemeentelijk beleid. Wij verwachten van de burgemeester dat hij de
ingezette koers vasthoudt. De burgemeester geeft hierbij ruimte aan de
wethouders bij het invullen van de eigen portefeuille en is in staat
en bereid achter de schermen te werken en de wethouders de vloer te
gunnen. In zijn rol als voorzitter van het college ligt zeker in de
komende tijd een accent op de teamontwikkeling van het college en
accentuering van de collegiale verantwoordelijkheid. De burgemeester
vervult zowel binnen het college als in het presidium een
coördinerende rol.
De burgemeester vormt het samenbindend element tussen de raad, het
college en de ambtelijke organisatie. Hij heeft een open verhouding
met de raadsgriffier en de gemeentesecretaris. De burgemeester staat
in de zin van onafhankelijkheid formeel boven de partijen. Hij moet
echter ook het vermogen hebben tussen de partijen te staan. Zijn
inbreng is meer gebaseerd op gezag dan op de formele positie. Wij
verwachten dat de burgemeester in staat en bereid is zijn eigen rol te
evalueren en bespreken.
Portefeuillehouder
De huidige burgemeester heeft als portefeuilles coördinatie, algemeen
bestuurlijke zaken, openbare orde en veiligheid, burgerzaken,
internationale contacten, regionale samenwerking en GHOR
(hulpverleningsdienst).
In het kader van de wettelijke taken op het gebied van orde en
veiligheid verwachten we van de burgemeester dat deze in staat is in
crisissituaties kordaat en effectief te handelen. Specifieke eisen
worden aan de burgemeester gesteld in het kader van het rampenplan.
Hij is in staat in die hoedanigheid energiek en met gezag leiding te
geven aan complexe situaties. Immers het haven- en industriegebied van
Delfzijl herbergt uitgebreide complexen met chemische industrie en
(zee)scheepvaart met uiteenlopende ladingen. Daarmee vormt het een
hoog risicogebied. Mede om deze reden is het noodzakelijk dat de
burgemeester inzicht heeft in veiligheids- en handhavingszaken en het
belang hiervan op overtuigende wijze op derden weet over te brengen.
De burgemeester weet een evenwicht te vinden tussen het stellen van
grenzen op basis van de wettelijke taken in het kader van openbare
orde en veiligheid en het geven van ruimte voor democratische rechten.
Wij vragen van de burgemeester bovendien visie en moed om de gevoelens
van de bevolking te vertalen in concrete handelingen. Tevens
verwachten wij van de burgemeester dat hij daadwerkelijk betrokken is
en dit toont bij situaties die het wel en wee van de gemeenschap
raken. Van de burgemeester vragen wij een actieve en initiërende rol
inzake de overige onderdelen van zijn portefeuille.
Belangenbehartiger
Van de burgemeester vragen wij dat hij de gemeente Delfzijl op een
optimale manier vertegenwoordigt en profileert. Belangrijke
aandachtspunten zijn het op een positieve manier op de kaart zetten en
houden van Delfzijl en het creëren en handhaven van werkgelegenheid.
Wij verwachten van de burgemeester dat hij oog heeft voor de
gemeentelijke belangen en dat hij een actieve rol speelt in het
benutten en uitbouwen van contacten in de landelijke en provinciale
politiek en in het bedrijfsleven. Een Haags netwerk strekt in die zin
tot aanbeveling. In verband met de toenemende wens en noodzaak van
samenwerking met buurgemeenten vragen we van de burgemeester een
actieve rol hierin, waarbij het zaak is dat de burgemeester in nauwe
samenspraak met de betrokken wethouders de voor de gemeente Delfzijl
passende koers uitzet. De burgemeester stimuleert de directe bijdrage
van de betrokken wethouders in de regionale samenwerkingsverbanden en
weet zonodig de goede ingangen te creëren.
Boegbeeld
Van de burgemeester vragen wij dat hij een burgemeester tussen de
mensen is. Hij is beschikbaar en bereikbaar voor een ieder die contact
met hem wenst en is in staat vragen op een rustige en adequate manier
te beantwoorden. De burgemeester is actief richting verenigingen en
bewoners binnen de dorpen en Delfzijl en heeft een warme
belangstelling voor het rijke culturele- en verenigingsleven in de
gemeente Delfzijl. Ook verwachten wij van de burgemeester dat deze
begrip heeft voor andersdenkenden, verschillende levensbeschouwelijke
stromingen en uitingen van de multiculturele samenleving. De
burgemeester zorgt voor een blijvende investering in de interacties
met burgers en maatschappelijke organisaties om zo de brug naar de
politiek en het bestuur te behouden en zo mogelijk te versterken. De
burgemeester is ook boegbeeld als het gaat om het laten zien van de
eigen kracht en kwaliteit van de gemeente.
Van de burgemeester vragen we een actieve en zichtbare rol in
(regionale) samenwerkingsverbanden. Hij heeft oog en oor voor kwesties
die betrokkenen van belang achten en weet dat op prudente wijze en met
in achtneming van het gemeentelijk belang, om te laten zetten naar
voor betrokkenen herkenbare (re)acties. Hierbij verliest de
burgemeester echter nooit uit het oog dat de betrokken wethouders,
onverlet de collegiale verantwoordelijkheid van het college, de
verantwoordelijken zijn en blijven voor de eigen portefeuilles en
hieraan gekoppelde taken en verantwoordelijkheden. De burgemeester
beschikt over een natuurlijk gezag en is betrokken in woord en hart.
Van de burgemeester wordt aanwezigheid en bereikbaarheid gevraagd.
Bestuurscompetenties
Op basis van het bovenstaande komen wij tot de volgende accenten in
bestuurscompetenties.
Basiscondities
Basiscondities zijn algemene condities die nodig zijn om het ambt van
burgemeester naar behoren te vervullen. Het zijn kenmerken waarover
iedere burgemeester moet beschikken. De basiscondities zijn
onlosmakelijk met het ambt van burgemeester verbonden.
Identificatie
De burgemeester neemt in iedere situatie die zich voordoet een
passende positie in en identificeert zich met de mensen met wie hij op
dat moment te maken heeft. Bij een incident dat inwoners van de
gemeente aangrijpt, legt hij voldoende empathie aan de dag.
Bindend vermogen
De burgemeester is het verbindende element tussen mensen en belangen
en kan, als dat nodig is, bijdragen aan de totstandkoming van een
gemeenschappelijke visie. Hij is een bruggenbouwer en goed in staat om
samenwerkingsverbanden te smeden en te onderhouden.
Integriteit
De burgemeester geeft het goede voorbeeld. Hij handelt transparant,
eenduidig, volgens algemeen geaccepteerde normen en waarden. Hij
draagt deze normen en waarden uit en spreekt anderen er op aan.
Onafhankelijkheid
De burgemeester staat boven de partijen en heeft zoveel gezag dat
anderen hem deze positie ook toekennen. Stressbestendigheid De
burgemeester onderneemt acties en treedt op in situaties die daarom
vragen. In crisissituaties straalt de burgemeester rust en vertrouwen
uit.
Signaalfunctie
De burgemeester zoekt actief informatie uit de bestuurlijke en
organisatorische omgeving en uit de samenleving die voor het eigen
handelen van belang zijn. Hij gebruikt deze signalen mede voor
reflectie op het eigen handelen
Bestuursstijlen
Iedereen heeft een eigen stijl van besturen. Een effectieve bestuurder
kan daarbij meerdere rollen vervullen, zelfs rollen die tegenstrijdig
lijken. Zoals hierboven beschreven heeft Delfzijl gezonde ambities en
zijn er ook in haar omgeving veel kansrijke ontwikkelingen. Dat vraagt
van de burgemeester een gerichtheid op innovatie én op resultaat. De
burgemeester is daarmee qua bestuursstijlen zowel de netwerker als de
aanjager. Gezien het herstel van vertrouwen zal hij ook expliciet
aandacht aan het verbinden besteden.
De netwerker
De burgemeester van Delfzijl hecht belang aan het creëren van nieuwe
mogelijkheden en kansen. Als netwerker fungeert hij waar nodig zelf
als boegbeeld of biedt anderen de kans dat te zijn. De focus van de
burgemeester ligt op het vergroten van het aanpassings- en
reactievermogen van de gemeente Delfzijl. Hij hecht aan externe
relaties en effectief onderhandelen, waarbij hij expliciet aandacht
heeft voor de reputatie en het imago van Delfzijl.
De aanjager
De burgemeester van Delfzijl stuurt door het organiseren van visie en
richting, het aangeven van duidelijke kaders en het aanspreken van
mensen op realisatie van afspraken. Realisatie van ambities is
belangrijk om de gemeente Delfzijl goed te laten functioneren. De
burgemeester bevordert een productieve werkomgeving, waardoor de
doelen op realistische wijze gehaald worden.
De verbinder
Aangezien ook de burgemeester een belangrijke rol speelt in de
uitvoering van het plan van aanpak voor het herstel van vertrouwen,
weet hij dat ware betrokkenheid bij mensen leidt tot een beter
functioneren. Hij biedt ruimte voor individuele prestaties binnen het
groepsverband, van zowel (nieuwe) raadsleden als de wethouders en
betrekt mensen in de besluitvorming (geeft ook burgers het woord). Hij
verbetert samenwerking en teamwork en hij lost conflicten op. Als
persoon is de burgemeester een bruggenbouwer, toegankelijk, zorgzaam
en begrijpend.
Bestuursvaardigheden
Om de burgemeestersfunctie in Delfzijl optimaal te kunnen vervullen
worden in het licht van de van hem te verwachten bijdragen en rollen
de volgende vaardigheden verwacht:
Sociabiliteit
Vlot en effectief leggen en onderhouden van contacten met anderen,
zich gemakkelijk in allerlei gezelschap begeven. De burgemeester is in
staat om onder verschillende omstandigheden en met diverse mensen met
verschillende achtergronden persoonlijke contacten te leggen. De
burgemeester beweegt zich gemakkelijk in een onbekende sociale
omgeving, spreekt mensen aan en wisselt informatie en/of persoonlijke
gegevens uit. In Delfzijl verwachten we van de burgemeester dat deze
zich gemakkelijk beweegt onder zowel de bevolking in Delfzijl
(platteland én (multiculturele) stedelijke omgeving) als in de
(landelijke, provinciale en regionale) politiek en in het
bedrijfsleven.
Doorzettingsvermogen
Heeft uithoudingsvermogen en kan, als de functie dat vraagt, een lange
periode actief zijn. Hij straalt dit uit en weet dat over te dragen op
anderen. De burgemeester van Delfzijl blijft enthousiasme en kracht
uitstralen, ondanks veel en hard werken. Hij weet anderen op te peppen
om de gewenste extra prestatie te leveren. Hij weet daarbij wel de
balans tussen inzet en ontspanning te handhaven.
Onderhandelingsvaardigheid
Weet successen te behalen in overlegsituaties, verbindt belangen en
standpunten en komt tot gedragen oplossingen. In Delfzijl wensen we
een burgemeester die zorg draagt voor het behoud van goede relaties
met alle betrokken partijen; die daarbij laat zien de standpunten van
de ander te begrijpen maar de oorspronkelijke inzet niet uit het oog
verliest.
Bestuurlijke gevoeligheid
Anticipeert op en onderkent het belang van gebeurtenissen die van
invloed zijn op het bestaande beleid en het handelen van politiek
verantwoordelijken. Onze burgemeester voorziet tijdig kansen en
risicos voor medebestuurders, onderkent tijdig politieke en
bestuurlijke gevoeligheden en schat adequaat de haalbaarheid van
acties en/of besluiten in. Hij kent zijn positie en geeft waar
mogelijk ook medebestuurders hun successen.
Omgevingsbewustzijn
Laat blijken goed te zijn geïnformeerd over maatschappelijke en
politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en kan deze
kennis effectief benutten. De burgemeester kent de recente
ontwikkelingen en trends in buurgemeenten, de regio of breder verband
en de betekenis hiervan op de gemeente Delfzijl. Hij heeft inzicht in
de gang van zaken binnen de samenwerkingsverbanden en is op de hoogte
van (inter)nationale ontwikkelingen. Hij weet deze te vertalen naar de
invloed hiervan op de gemeente Delfzijl.
Nadere inkleuring van overwegingen
Voorts moeten bij het profiel van de burgemeester van Delfziji de
volgende overwegingen worden meegenomen:
* De burgemeester wil de gemeente Delfzijl voor tenminste zes jaar
dienen.
* De burgemeester heeft een relevante politiek-bestuurlijke ervaring
en een academisch werk- en denkniveau.
* De kwaliteit van kandidaten wordt als het meest belangrijk gezien.
Sekse, politieke voorkeur en dergelijke spelen geen rol.
Van de te benoemen kandidaat wordt verwacht dat hij zijn
vanzelfsprekende commitment om te verhuizen naar Delfzijl metterdaad
vertaalt in een snelle huisvesting aldaar. De gemeente beschikt niet
over een dienstwoning. Wel zijn goede mogelijkheden tot huisvesting
aanwezig, zowel in Delfzijl als in de dorpen.
Onderdeel van de selectieprocedure kan een assessment zijn. De
gebruikelijke (privacy) regels worden daarbij in acht genomen.
De gemeenteraad van Delfzijl heeft besloten geen raadgevend referendum
onder de bevolking van Delfzijl te houden.
Vastgesteld in de vergadering van de Raad van de gemeente Delfzijl
d.d. 14 februari 2008
Gemeente Delfzijl