15 februari 2008 Embargo 15/02/2008 11:00 uur
Jaarcijfers 2007
Meer treinen op tijd, meer tevreden klanten en beter
financieel resultaat
· Reizigersgroei 3%
· Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 355 miljoen
· Succes nieuwe dienstregeling: punctualiteit aanzienlijk verbeterd
· Investeringen op hoogste niveau sinds jaren
· Klanttevredenheid bereikt recordhoogte
NS heeft in 2007 goede resultaten geboekt. In Nederland groeide het aantal
reizigerskilometers met 3,0%. De klantwaardering steeg opnieuw. 70% van de reizigers
geeft NS een rapportcijfer 7 of hoger (2006: 68%) De punctualiteit kwam in 2007 uit op
87%, de hoogste sinds jaren. Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van NS steeg naar 355
miljoen (2006: 310 miljoen). De winst over de verslagperiode bedroeg 337 miljoen
(2006: 197 miljoen). In 2007 investeerde NS 593 miljoen; net als vorig jaar het overgrote
deel daarvan in vernieuwing van de treinenvloot ten behoeve van onze klanten.
NS president-directeur Aad Veenman is zeer tevreden over de ontwikkelingen in 2007. "Het is
verheugend dat reizen met de trein voor steeds meer mensen aantrekkelijker wordt. In drie jaar tijd
is het reizigersvervoer met 13% toegenomen. Dat is voor de spoorsector ongekend en een
prestatie van formaat. De toenemende kwaliteit van onze dienstverlening speelt in de keuze van
onze klant een belangrijke rol. Mede de compleet vernieuwde dienstregeling maakte een
beduidende punctualiteitsverbetering mogelijk. Er rijden nu meer treinen over het toch al
drukbezette spoorwegnet met een grotere betrouwbaarheid. 87% van onze treinen arriveerde
binnen 3 minuten op tijd. Op basis van de internationale norm van 5 minuten was dat 93%. Met
deze score bevindt NS zich in de kopgroep van Europa. Wij zijn trots op onze medewerkers die dit
gezamenlijk voor elkaar hebben gekregen."
Om de groei van het reizigersvervoer in de toekomst vast te kunnen houden zijn investeringen in
nieuwe treinen, aantrekkelijke stations én infrastructuur van groot belang. NS trekt daarom
opnieuw honderden miljoenen euro's uit voor nieuw materieel en stations. Dit vereist een
voortzetting van het beleid gericht op verdere verbetering van het financieel rendement.
Hoopgevend is de toezegging van het kabinet om met een miljardenimpuls de infrastructuur aan te
passen aan de eisen van deze tijd. Door de handen in één te slaan wordt het reizen per trein nog
aangenamer. NS heeft de ambitie om Nederland duurzaam bereikbaar en leefbaar te houden met
aantrekkelijk vervoer per trein. Dat is in het belang van onze klanten, werknemers, milieu en onze
economie.
Datum 15 februari 2008
Pagina 2/12
Financieel resultaat
NS heeft financieel een goed jaar achter de rug. De opgaande lijn in het resultaat uit
bedrijfsactiviteiten heeft zich ook in 2007 doorgezet en bedraagt 355 miljoen ten opzichte van
310 miljoen in 2006.
De opbrengsten van NS zijn met 5% gestegen van 3.846 miljoen in 2006 naar 4.040 miljoen in
2007. Deze stijging is het gevolg van een verdere reizigersgroei, gestegen opbrengsten van
vastgoed en horecaomzet op de stations, de acquisitie van WorkSphere op 30 juni 2006 die nu
voor een heel jaar meetelt en een aantal kleinere acquisities van Strukton in 2007.
De bedrijfslasten komen uit op 3.685 miljoen, 4% boven het niveau van 2006 van 3.536
miljoen. De kosten op het binnenlands reizigersvervoer zijn aanmerkelijk gestegen als gevolg van
de nieuwe dienstregeling met dagelijks 200 treinen meer dan vorig jaar en de verdere verbetering
van de dienstverlening aan onze klanten. Daarnaast vielen de kosten van uitbesteed werk en
andere bouwgerelateerde kosten van Strukton 204 miljoen hoger uit door een hogere omzet als
gevolg van overnames en een toegenomen activiteitenniveau. Ook bij NS Poort waren bij een
toegenomen omzet de kosten hoger.
De winst over de verslagperiode bedroeg in 2007 337 miljoen ten opzichte van 197 miljoen in
2006. Deze stijging is, naast de hogere winst voor winstbelasting onder andere als gevolg van een
voorziening en een waardevermindering voor de negatieve exploitatie van de hogesnelheidslijn van
140 miljoen in 2006, ook in belangrijke mate een gevolg van de lagere
vennootschapsbelastinglast. In 2006 bedroeg deze 157 miljoen en in 2007 79 miljoen. Dit
verschil is vooral een gevolg van de in 2006 opgetreden waardevermindering van de latente
belastingvordering van 73 miljoen. Deze waardevermindering had te maken met de tariefdaling
van de vennootschapsbelasting van 29,6% naar 25,5%. Zonder deze waardevermindering zou de
winst over de verslagperiode in 2006 270 miljoen zijn geweest.
Klantwaardering
NS wil een klantgerichte Europese multimodale dienstverlener zijn in het openbaar vervoer. Met
betrouwbaar reizigersvervoer per trein, moderne vervoersknooppunten en een verscheidenheid aan
diensten en voorzieningen in de reisketen van deur-tot-deur. Dat betekent: meer reizigers veilig, op
tijd en comfortabel vervoeren via aantrekkelijke stations. Daarbij houden wij onverkort vast aan het
nastreven van onze vijf hoofddoelstellingen. Het aantal klanten dat onze dienstverlening met een 7
of hoger waardeert, is in 2007 opnieuw toegenomen namelijk van 68% naar 70%. Een record,
terwijl het aantal reizigerskilometers wederom sterk is toegenomen. De prestatieverbetering doet
zich over vrijwel de hele linie voor. De waardering voor op tijd rijden, sociale veiligheid en
informatie bij vertraging nam toe. Het is verheugend om te constateren dat de investeringen in
informatievoorziening aan de klanten hun vruchten beginnen af te werpen. Zo hebben wij met
onze conducteurs veel aandacht besteed aan het omroepen in de trein. Tegelijkertijd is op meer
stations actuele reisinformatie beschikbaar. Ook kunnen reizigers thuis of onderweg via hun PC of
mobieltje de meest actuele reisinformatie van alle NS-stations raadplegen via de website
http://m.ns.nl.
Datum 15 februari 2008
Pagina 3/12
Reizigersgroei in Nederland
Het reizigersvervoer in Nederland is voor het derde achtereenvolgende jaar toegenomen. In drie
jaar vervoerden wij 13% meer reizigers. Het totaal aantal reizigerskilometers in 2007 bedraagt 15,5
miljard tegen 15,1 miljard in 2006. Deze gunstige ontwikkeling is mede mogelijk gemaakt door de
geheel nieuwe dienstregeling die eind 2006 is geïntroduceerd. Eenvoudiger en betrouwbaarder
dan de vorige, waardoor dagelijks 200 treinen meer konden rijden. Het is een eerste belangrijke
stap naar verdere groei van het aantal treinen en reizigers in de komende jaren. Ook de
toenemende filedruk zorgt voor een stijgende populariteit van het reizen met de trein. Het is
overigens niet gemakkelijk om het huidige tempo van groei en prestatieverbetering vol te houden,
vooral omdat de grenzen van de capaciteit van het spoorwegnet in zicht zijn.
Belangrijke ontwikkelingen in 2007
Sprinter gepresenteerd, extra treinen bijbesteld
In september werd de eerste van de in 2005 bestelde 35 Sprinters gepresenteerd. Tegelijkertijd
werd een aanvullende bestelling van nog eens 64 Sprinters ter waarde van 400 miljoen geplaatst.
De nieuwe treinen onderscheiden zich door gelijkvloerse instap vanaf het perron en transparantie
van het interieur. Door state-of-the-art technologie is deze nieuwe generatie sprinters zuinig met
energie en draagt het bij aan verlaging van de CO2 uitstoot. De eerste sprinter komt eind dit jaar in
dienst op de lijn Utrecht-Den Haag.
120.000 NS Business Cards voor Athlon Car Lease
De 120.000 klanten van Athlon Car Lease krijgen een combinatie van een lease-auto en een NS
Business Card aangeboden die hen de mogelijkheid biedt ook zakelijk te reizen met de trein en
taxi. De lease-rijders kunnen daarmee op eenvoudige wijze hun (trein)reis van begin tot eind
boeken zonder administratieve rompslomp. Vele gerenommeerde bedrijven maken inmiddels
gebruik van de NS Business Card.
Duurzaamheid
In april 2007 kondigde NS aan zich te committeren aan de EU-doelstelling op het gebied van de
reductie van broeikasgassen: 20% minder CO2 uitstoot in 2020 ten opzichte van het niveau in
1990. NS wil deze doelstelling vooral realiseren door een verdere verbetering van de energie-
efficiency. Daarnaast verdubbelt NS het aandeel stroom uit duurzame bronnen van 5% naar 10%.
NS onderstreepte haar betrokkenheid met het milieu door deelname aan het wereldwijde
klimaatevenement Live Earth.
Om de energie-efficiency te verbeteren, koopt NS energiezuinige treinen en worden bestaande
treinen aangepast zodat deze remenergie kunnen terugleveren aan het bovenleidingnet. Die
energie wordt weer gebruikt door treinen in de nabijheid. Ook worden voor machinisten cursussen
energiezuinig rijden georganiseerd in samenwerking met een aantal andere Europese
spoorwegmaatschappijen. Bovendien worden dieseltreinen schoner door gebruik te gaan maken
van schonere gasolie met 100 keer minder zwavel.
Datum 15 februari 2008
Pagina 4/12
Tenslotte tekende NS een convenant met Forest Steward Council (FSC) over het gebruik van
duurzaam papier. NS gebruikt voor haar vervoersbewijzen, magazines, reisinfo berichten en andere
doeleinden ruim een miljoen kilo papier per jaar. In het convenant stelt NS zich ten doel om in
2010 alleen nog papier te gebruiken afkomstig uit duurzaam beheerde bossen. Op dit moment is
al meer dan de helft van het papier dat NS gebruikt FSC-gecertificeerd.
Nieuw onderhoudsbedrijf NedTrain geopend
NedTrain opende in november een nieuw onderhoudsbedrijf in Watergraafsmeer, Amsterdam. Het
onderhoudsbedrijf is speciaal gebouwd voor het werken aan het hogesnelheidsmaterieel dat gaat
rijden voor NS Hispeed.
Sleutelprojecten van start
De stations van Utrecht, Rotterdam, Breda, Den Haag en Arnhem zullen voor 2013 van binnen en
buiten een complete metamorfose ondergaan. In Rotterdam ging afgelopen jaar de spade in de
grond. Om de reizigers tijdens de bouw zo goed mogelijk te bedienen werd een compleet tijdelijk
station gebouwd. De uitstraling van de nieuwe stations is straks vergelijkbaar met
wereldluchthavens als Schiphol. Op en om de stations worden appartementen en winkels
gebouwd, culturele voorzieningen verbeterd, horecafaciliteiten uitgebreid en kantoorlocaties
gerealiseerd. Hiermee worden stationsomgevingen naast een toegangspoort en overstapplaats ook
een aantrekkelijk en leefbaar onderdeel van de stad. In het project werken de Ministeries van V&W,
VROM, de betrokken gemeenten, ProRail en NS samen. De rijksoverheid investeert 1,2 miljard in
de realisatie. ProRail bouwt namens de rijksoverheid de stations. NS investeert 137,5 miljoen in
de ontwikkeling van verblijfsvoorzieningen, winkels en horeca op de stations.
Reizigersvervoer
Totaal reizigersvervoer
De totale opbrengsten uit het segment reizigersvervoer blijven nagenoeg op hetzelfde niveau als in
2006 en de kosten zijn iets afgenomen. Bij de verklaring van deze ontwikkelingen moet rekening
gehouden worden met een aantal bijzondere posten in 2006. Dit waren enerzijds de boekwinst als
gevolg van de verkoop van NedTrainConsulting ( 32 miljoen) en de compensatie door de staat
( 45 miljoen) voor een lange periode waarin de Thalys in Nederland nog niet over de
hogesnelheidslijn kon rijden. Anderzijds betrof dit een voorziening en een waardevermindering
voor de negatieve exploitatie van de hogesnelheidslijn ( 140 miljoen). Zonder deze posten zouden
de opbrengsten zijn gestegen met 60 miljoen en zouden de kosten zijn gestegen met 103
miljoen.
Hoofdrailnet
Voor het Nederlandse hoofdrailnet zijn de opbrengsten gestegen met 7% van 1.568 miljoen naar
1.673 miljoen, vooral door extra verkopen rond evenementen en door geslaagde verkoopacties,
die nieuwe klanten trokken en bestaande klanten konden verleiden om vaker te reizen en de
gemiddelde tariefsverhoging van 1,5% per januari 2007. De nieuwe dienstregeling met 200 treinen
extra treinen per dag heeft een belangrijk kostenverhogend effect gehad en leidde onder andere
tot hogere kosten voor personeel, energie en onderhoud.
Datum 15 februari 2008
Pagina 5/12
Reizigers vervoer buitenland
NedRailways, een dochter van NS Groep, speelt in op de kansen die de voortschrijdende
liberalisering van de spoorwegsector in de Europese Unie met zich meebrengt.
Op de Britse spoorwegmarkt heeft NedRailways met twee spoorwegconcessies (Merseyrail en
Northern Rail) een stevige positie verworven. Het bedrijf exploiteert deze concessies in een joint
venture met partner Serco. Beide concessies dragen positief bij en presteren operationeel beter dan
verwacht. Northern Rail en Merseyrail vervoerden in 2007 gezamenlijk meer dan 330.000
passagiers per dag en boekten een gezamenlijke opbrengst van 473 miljoen, uitgaande van het
50%-aandeel van NedRailways in beide maatschappijen.
Internationaal
Exclusief eerder genoemde compensatie voor de Thalys zijn de opbrengsten van het
grensoverschrijdende vervoer met 7 miljoen gestegen tot 133 miljoen. In maart is het
overkoepelende merk NS Hispeed gelanceerd. De hogesnelheidstrein die gaat rijden op de HSL-
Zuid wordt onderdeel van NS Hispeed. In juli is Railteam, de alliantie van Europese
hogesnelheidsbedrijven van start gegaan. Railteam maakt grensoverschrijdend reizen in Europa met
de hogesnelheidstrein gemakkelijker, omdat de verschillende distributiesystemen in de toekomst
aaneengekoppeld worden. Op belangrijke overstapstations verlenen Railteam-medewerkers
assistentie en kunnen reizigers ook zonder reservering op de eerstvolgende trein stappen. De
partners werken daarnaast ook aan een betere coördinatie van de vertrek- en aankomsttijden van
de internationale treinen.
NS Poort: Knooppuntontwikkeling en -exploitatie
De opbrengsten van het segment knooppuntontwikkeling en -exploitatie zijn met 57 miljoen ofwel
11% gestegen tot 588 miljoen. Deze stijging is grotendeels te danken aan de toegenomen retail-
en horecaomzet op de stations. Ook de opbrengsten uit verhuur en verkoop en ontwikkeling van
vastgoed zijn gestegen. Het bedrijfsresultaat is gestegen naar 127 miljoen (2006: 115 miljoen).
NS Stations en NS Vastgoed presenteren hun gecombineerde activiteiten vanaf januari 2007 onder
de bedrijfsnaam NS Poort.
Railinfra & bouw
De opbrengsten van Strukton Groep zijn in het verslagjaar met 20% gestegen tot 1,1 miljard. In
2006 bedroeg de opbrengst 955 miljoen. Dit is vooral het gevolg van autonome groei en van de
overname van WorkSphere per 30 juni 2006 en enkele kleinere overnames in 2007. Het resultaat
uit bedrijfsactiviteiten kwam met 23 miljoen 14 miljoen lager uit dan in 2006 ( 37 miljoen).
Het lagere resultaat is voornamelijk het gevolg van tegenvallende resultaten in de
utiliteitsbouwsector in verband met stijgende inkoopprijzen op langlopende projecten en de hoge
kosten voor PPS-inschrijvingen (Publiek Private Samenwerkingsprojecten). Als enige partij in de
Nederlandse bouwsector dong Strukton in 2007 mee in vijf PPS-projecten, hetgeen ruim 10
miljoen aan kosten met zich meebracht. De baten hiervan worden in de toekomst verwacht.
Medewerkers
Het personeelsbestand van NS is gestegen van 24.961 fte ultimo 2006 naar 26.004 fte ultimo
2007, vooral door de werving van machinisten, conducteurs en servicetrainees en door de
acquisities van Strukton.
Datum 15 februari 2008
Pagina 6/12
Investeringen
De investeringen in (im)materiële vaste activa bedragen in 2007 593 miljoen tegen 372 miljoen
in 2006. Het belangrijkste deel van deze investeringen betreft de verdere vernieuwing van het
treinenpark. Zo zijn er in 2007 grote aanbetalingen gedaan voor de bestelde dubbeldekkers en
sprinters. Daarnaast is er een nieuwe werkplaats gebouwd in Amsterdam Watergraafsmeer en is de
werkplaats in Haarlem uitgebreid en gemoderniseerd.
Vooruitzichten
Ook in 2008 streeft NS naar verdere verbetering van de dienstverlening aan onze klanten,
uitbreiding van de activiteiten op en rond stations en matiging van de kosten door hogere
efficiency. Het investeringsniveau blijft hoog, vooral vanwege verdere investeringen in treinen en in
stationsontwikkelingen. De introductie van de nieuwe dienstregeling met 200 meer treinen per dag
in 2007 heeft geleid tot hogere kosten die ook in 2008 zullen doorwerken. Wij verwachten dat de
groei van het aantal reizigers, die van de activiteiten op en rond stations en die van Railinfra &
bouw zich zal voortzetten.
Datum 15 februari 2008
Pagina 7/12
Jaarcijfers 2007 NV Nederlandse Spoorwegen
Geconsolideerde winst- en verliesrekening 2007
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2007 2006
Opbrengsten 4.040 3.846
Bedrijfslasten -3.685 -3.536
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 355 0
31
Nettofinancieringsbaten
61
---
Winst voor winstbelastingen 6
41 354
Winstbelasting -79 -157
Winst over de verslagperiode 337 7
19
Toe te rekenen aan:
Aandeelhouder NS 337 197
Minderheidsbelang van derden
---
---
Winst over de verslagperiode 337 7
19
Datum 15 februari 2008
Pagina 8/12
Verkorte geconsolideerde balans per 31 december 2007
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
31 december 2007 31 december 2006
Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 2.710 2.468
Vastgoedobjecten 307 305
Immateriële vaste activa 115 96
Investeringen verwerkt volgens de equity methode
27
24
Overige financiële vaste activa, inclusief beleggingen 263 254
Uitgestelde belastingvorderingen 640 654
Totaal vaste activa 4.062 3.801
Totaal vlottende activa 3.482 3.313
Totaal activa 7.544 7.114
Passiva
Totaal eigen vermogen 4.109 3.843
Aan komende jaren toe te rekenen baten
251 267
Langlopende verplichtingen
Leningen 794 786
Personeelsbeloningen
40
48
Voorzieningen 147 192
Overlopende posten
22 6
Uitgestelde belastingverplichtingen
51
67
Totaal langlopende verplichtingen 1.054 1.099
Totaal kortlopende verplichtingen 2.130 1.905
Totaal eigen vermogen en verplichtingen 7.544 7.114
Datum 15 februari 2008
Pagina 9/12
Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat 2007
NV Nederlands Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2007 2006
Winst over de verslagperiode 337 197
Totaal rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen
-2
15
Totaalresultaat over de verslagperiode 335 2
21
Toe te rekenen aan:
Aandeelhouder van de moedermaatschappij 335 212
Minderheidsbelang van derden
---
---
Totaalresultaat over de verslagperiode 335 2
21
Datum 15 februari 2008
Pagina 10/12
Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht 2007
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2007 2006
Winst over de verslagperiode 337 197
Afschrijvingen en waardeverminderingen 277 331
Overige mutaties -439 280
Netto kasstroom bedrijfsactiviteiten 175 808
Netto kasstroom investeringsactiviteiten -436 -269
Netto kasstroom bedrijfs- en investeringsactiviteiten -261 539
Netto kasstroom financieringsactiviteiten -47 221
Netto-afname brutoliquiditeiten -308 760
Brutoliquiditeiten per 1 januari 2.414 1.603
Brutoliquiditeiten per 31 december 2.106 2.363
De liquiditeiten zijn met 51 miljoen verhoogd als gevolg van een herrubricering per 1 januari 2007 van
kortlopende vorderingen naar liquide middelen
Datum 15 februari 2008
Pagina 11/12
Kerncijfers jaarverslag 2007 (bedragen in miljoenen euro's)
2007 2006
Balans
Balanstotaal 7.544 7.114
Werkkapitaal (excl. liquiditeiten) -476 -692
Winst- en verliesrekening
Opbrengsten 4.040 3.846
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 355 310
Winst over de verslagperiode 337 197
Kasstroom
Netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 175 808
Investeringen in (im)materiële vaste activa 593 372
Ratio's
Winst uit de verslagperiode/gemiddeld geïnvesteerd vermogen (ROI) 6,0% 3,7%
Winst uit de verslagperiode/gemiddeld eigen vermogen (ROE) 8,5% 5,2%
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten/bedrijfsopbrengsten (ROS) 8,8% 8,1%
Garantievermogen/balanstotaal (solvabiliteit) 58% 58%
Operationele kengetallen
Vervoersomvang (in miljarden reizigerskilometers) 15,5 15,1
Klantoordeel algemeen (% hoger of gelijk aan 7) 70% 68%
Punctualiteit (treinen op het hoofdrailnet die op tijd aankomen of met
een vertraging
Datum 15 februari 2008
Pagina 12/12
Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS persvoorlichting, telefoon 030-2357070, Corporate
Communicatie, Persvoorlichting, Postbus 2025, 3500 HA Utrecht
NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per
dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer
energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is
dan de variabele autokosten. Op de 379 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te
zijn.
NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de
treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename
en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de
treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en
onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van
belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en
duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de
Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het
Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit
op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS persvoorlichting, telefoon 030-2357070, Corporate Communicatie, Persvoorlichting, Postbus 2025, 3500 HA Utrecht
---- --
Nederlandse Spoorwegen