VSNU

Persbericht: "VSNU-reactie Commissie Dijsselbloem"

15 februari 2008

De Vereniging van Universiteiten reageert positief op de aanbevelingen van de commissie Dijsselbloem met betrekking tot het vwo en de lerarenopleiding. De commissie onderstreept terecht het belang van helder omschreven leerstandaarden. Deze zijn belangrijk voor de aansluiting met het hoger onderwijs. Ook is de VSNU tevreden over de aandacht voor de betrouwbaarheid van het eindexamen en de waarborging van het eindniveau van het vwo.

Dalend niveau rekenen en taal baart zorgen De commissie signaleert een achteruitgang in de beheersing van rekenen en taal. Dit sluit aan bij eerdere constateringen en pleidooien van de universiteiten om bij de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde de lat hoger te leggen. Zij ondersteunen dan ook van harte het voorstel om te komen tot helder omschreven leerstandaarden voor zulke schoolvakken. Universiteiten leveren graag hun bijdrage aan deze standaarden en aan de canonvorming voor schoolvakken. De signalen over de tekortschietende taal- en rekenvaardigheid van studenten zijn voor een aantal universiteiten al voldoende reden om diagnostische toetsen in te voeren en slecht scorende studenten bij te spijkeren.

Behoud eindexamenniveau van groot belang Terecht legt de commissie nadruk op het grote belang van het centraal eindexamen en het schoolexamen als toegangspoort tot het hoger onderwijs. De universiteiten onderschrijven het pleidooi voor handhaving van het eindexamenniveau. Het voorstel van de commissie om voldoendes te eisen voor zowel het centraal schriftelijk als het schoolexamen, lijkt de universiteiten het overwegen meer dan waard.

Onderwijsbevoegdheid onderdeel van reguliere universitaire opleiding De universiteiten zijn het ermee eens dat veranderingen van de lerarenopleidingen noodzakelijk zijn voor de toekomst van het voortgezet onderwijs. Zij hebben daarvoor al eerder gepleit, in reactie op het rapport Rinnooy Kan. Een goed voorbeeld is het voorstel van de commissie-Dijsselbloem om de onderwijsbevoegdheid voor academici weer te verbinden met reguliere universitaire opleidingen. De verwachting is dat dit het aantal studenten dat zijn onderwijsbevoegdheid haalt, zal bevorderen. De universitaire lerarenopleidingen hebben plannen daartoe al in voorbereiding. Zij rekenen daarbij op medewerking van de wetgever.