GGD Midden Nederland


PERSBERICHT

14 februari 2008

Nieuw meldpunt voor sociaal kwetsbare buurtgenoten

Soms zijn er mensen in je omgeving die je opvallen. Ze doen vreemd. Ze zijn vervuild, verward, ruiken naar alcohol, hebben veel troep en doen niet open als je aanbelt. Hun gedrag geeft overlast of wekt zorgen bij je op. Deze mensen kunnen vanaf nu door iedereen aangemeld worden bij het Meldpunt Zorg & Overlast. Dit Meldpunt werkt regionaal voor vijftien Utrechtse gemeenten. Vandaag start de campagne. Er komen folders, affiches en signalenkaarten op alle drukbezochte plaatsen in de gemeente.

De mensen die aangemeld kunnen worden, hebben veel problemen, zoals psychiatrische klachten, verslaving, vervuiling, ruzies of schulden. Ze hebben dringend hulp nodig. Zelf willen, kunnen of durven ze geen hulp te vragen. Als er niets gebeurt, glijden ze langzaam af. Reguliere instellingen kunnen hen vaak niet of onvoldoende bereiken. Daarom hebben zij iemand in hun omgeving nodig om hulp in te schakelen. Dit kan door een melding bij het Meldpunt Zorg & Overlast. Aan de hand van deze melding zoeken de mensen van het Meldpunt uit wat er aan de hand is en kijken welke instantie passende hulp kan bieden. Het Meldpunt werkt daarvoor onder andere samen met Altrecht, Kwintes, Centrum Maliebaan, Vitras, Zuwe en MEE. Het Meldpunt Zorg & Overlast maakt onderdeel uit van de GGD Midden-Nederland en is met steun van de provincie Utrecht tot stand gekomen.

Aanloop
Het concept van het Meldpunt is niet nieuw. In 2002 wilde Nieuwegein als eerste gemeente al wat doen voor de mensen die tussen het wal en het schip vallen. Daarvoor tekenden de gemeente Nieuwegein, Altrecht, Vitras, Centrum Maliebaan en de GGD Midden-Nederland op 6 november 2002 een convenant: Het Vangnet en Advies. Dit Vangnet is in januari 2005 verder uitgebreid met de Lekstroomgemeenten: Lopik, Vianen, Houten en IJsselstein. Daarna is er hard gewerkt om dit concept regiobreed te trekken. En dat is nu gelukt.

Opening
Ondanks dat het Meldpunt al vanaf 1 januari werkt laat de officiële opening nog wel even op zich wachten. Op 3 maart ondertekenen gemeenten en betrokken organisaties in Maarssen het convenant. De publiciteitscampagne gaat eerder van start, omdat het Meldpunt nu al werkt. Bij alle huisartsen, politiebureaus, woningbouwverenigingen, WMO loketten en andere plekken waar veel inwoners komen, liggen folders en signalenkaarten en posters.

Bereikbaarheid
Het Meldpunt werkt voor de gemeenten: Abcoude, Breukelen, De Ronde Venen, De Utrechtse Heuvelrug, Houten, IJsselstein, Loenen, Lopik, Maarssen, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Vianen, Woerden en Zeist. Iedereen die in een deze gemeenten woont kan iemand aanmelden waar hij of zij zich zorgen over maakt via meldpunt@ggdmn.nl of 030-6305480 op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur.

Meer informatie: www.meldpuntzorgenoverlast.nl.