Vwd neemt Tijd Nederland B.V. over - de Nederlands/Belgische provider


vwd: de overname creëert aanzienlijk potentieel voor groei samen met belangrijke synergieën

AMSTERDAM, 20080215 -- Vwd groep, de grootste Duitse full service dienstverlener van informatie-, communicatie- en technologie oplossingen voor effectenhandel, neemt met ingang van 1 januari 2008 Tijd Nederland B.V. (TBM) over van de Belgische mediagroep Mediafin. Samen met haar dochters, Trustmedia NL B.V. (Amsterdam) en Tijd Beursmedia NV (Brussel en Parijs), is TBM een bekende dienstverlener van informatie over financiële markten met een sterke marktpositie in de Benelux. TBM Group genereerde met haar 45 werknemers in het boekjaar 2007 een omzet van ongeveer 6,7 miljoen euro en heeft ongeveer 7.000 klanten, waaronder banken, asset managers, mediabedrijven en particuliere beleggers.

De TBM-groep is marktleider in het vervaardigen van print-templates en internet-websites voor de mediasector en in het leveren van dagelijkse slotkoersen voor verschillende financiële markten-tools. Ook is de groep een van de marktleiders in het creëren van websites voor financiële dienstverleners. TBM levert verder data en systemen voor professionele gebruikers in de financiële en private banking-sector, en real-time gegevens aan particuliere klanten. Zowel het aanbod aan producten, als het geografische gebied waarop TBM actief is, zijn perfect complementair zijn met die van de vwd groep. Met deze overname zet de vwd groep haar Europese expansie strategie verder door haar activiteiten uit te breiden naar Nederland, België en de Franssprekende gebieden. Zoals bij vorige overnames zijn de positionering van de lokale partner, de knowhow en de on-site dienstverlening voor klanten belangrijke factoren van het succes in deze markten .

Als gevolg van deze overname verwacht de vwd groep een toename van de omzet van ongeveer 10% voor het boekjaar 2008. De groep verwacht verder dat de acquisitie een positieve bijdrage zal leveren aan het EBIT-resultaat (earnings before interest and taxes). De onmiddellijke synergieën situeren zich op het vlak van data-aankoop. Het bestaand cliënteel van de vwd groep en de nieuwe klanten in België en Nederland zullen ook kunnen profiteren van het uitgebreidere aanbod aan diensten.

"Met de overname van zulk een succesvolle verlener van financiële data, zullen we onze expansiekoers snel kunnen voortzetten," zegt Edmund J. Keferstein, CEO van de vwd groep, als commentaar op de nieuwe acquisitie van zijn onderneming. "We kunnen hier rekenen op een zeer ervaren on-site-team dat alles weet over de markten en dat binnenkort een volledig productportfolio ter beschikking heeft om bestaande en potentiële doelgroepen te bedienen."

Mediafin: focus op Media

"Mediafin, uitgever van De Tijd en L'Echo, besliste tot de verkoop van TBM om zich ten volle te kunnen toeleggen op zijn kernactiviteit: nieuws, informatie en duiding op het vlak van business en finance en dit via kranten, magazines en internet", zegt Dirk Velghe, algemeen directeur van de mediagroep. "De gespecialiseerde kranten De Tijd en L'Echo zijn samen met hun magazines en hun internetsites Tijd.be en Lecho.be de belangrijkste informatiebronnen voor ondernemers, beslissingsnemers, particuliere en professionele beleggers. Sinds de herstructurering van Mediafin, 2 jaar terug, kenden de kranten en sites een snelgroeiende belangstelling. Mediafin telt 240 medewerkers waarvan 140 in een journalistieke omgeving. Met VWD/TBM als leverancier verzekert Mediafin zich op duurzame wijze van zijn financiële data."

Einde van het bericht

vwd Vereinigte Wirtschaftsdienste AG
Gereglementeerde Markt Frankfurt, General Standard
ISINs: DE0005204705 en DE000A0TGM43
Beurssymbool: vwd

Kort profiel van de vwd groep

De vwd groep biedt informatie-, communicatie- en technologie-oplossingen op maat voor de financiële markten. Als toonaangevende Europese dienstverlener, specialiseert het bedrijf zich in de dienstverlening aan individuele klanten op het vlak van retail banking, private banking en vermogensbeheer. Zij biedt innovatieve oplossingen voor financiële dienstverleners, investeerders en mediagroepen.
Als full-service dienstverlener ondersteunt de vwd groep de markt van financiële producten vanaf de uitgifte, over de distributie, de analyse en de verhandeling van effecten tot counseling en management. De tools en diensten van de vwd groep verwerken de stroom aan gegevens van de internationale financiële markten tot productieve data gebruikt voor analyse en besluitvorming. De integratie van toepasselijke technologie en transactie-oplossingen maakt deze informatie snel en gemakkelijk bruikbaar. Samen met haar klanten ontwerpt de vwd groep individuele oplossingen die standaard producten, klantspecifieke ontwikkelingen en diensten omvatten. De groep stelt meer dan 300 mensen te werk op 13 locaties in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. Het is een internationale organisatie die desondanks sterke banden behoudt met de lokale financiële markten. De meest gekende merken van de groep zijn: "finanztreff.de", "vwd fonds service", "vwd market manager", "vwd portfolio manager", "TradeLink" en "Tai-Pan".

Kort profiel van TBM

TBM is reeds meer dan 20 jaar actief in de sector als een verkoper van financiële gegevens. TBM is gespecialiseerd in de distributie op maat van financiële informatie via verschillende kanalen zoals aandelenkoersinformatiesystemen, afdrukken, videotekst, internet/intranet en telefoondiensten. De unieke benadering in het gebruik van het geheel van informatie en technologie maakt TBM een voortreffelijke partner voor lokale en internationale uitgevers, financiële organisaties, portaalsites en telecom-operatoren.
Bovenop de levering van basisgegevens, biedt TBM tevens een belangrijke toegevoegde waarde voor investeerders en professionele klanten door het analyseren van de gegevens in haar databank. TBM heeft haar eigen team van analisten dat instaat voor complete databases van aandelen, afgeleide instrumenten, investeringsfondsen (Nederlands en Belgisch, genoteerd en niet genoteerd), obligaties, gestructureerde producten, en kerngegevens.

Kort profiel van Mediafin

Mediafin is als België's belangrijkste financieel-economische mediagroep uitgever van de kranten De Tijd en L'Echo, de internetsites tijd.be, lecho.be en M24, de magazines Netto, Mon Argent en Sabato, en de nieuwsbrieven De Belegger, L'Investisseur, Global Investor en Beursgrafiek. Mediafin ontstond in 2005 na de fusie van de mediagroepen Editeco en Uitgeversbedrijf Tijd. De groep stelt 240 mensen tewerk en behaalde in 2007 een omzet van ongeveer 60 miljoen euro. Aandeelhouders van Mediafin zijn de mediagroepen De Persgroep (50%) en Rossel (50%).