Van Gogh Museum

Amsterdam, 1 november 2007

Grote overzichtstentoonstelling John Everett Millais in het Van Gogh Museum

Van 15 februari tot en met 18 mei 2008 presenteert het Van Gogh Museum de tentoonstelling John Everett Millais (1829-1896). Millais was de belangrijkste schilder van het Engelse genootschap der Prerafaëlieten en de meest succesvolle Britse kunstenaar uit de tweede helft van de 19de eeuw. Het is de eerste tentoonstelling sinds 1898 waarin alle aspecten van zijn carrière aan bod komen en het eerste monografische overzicht in Nederland. John Everett Millais omvat circa 100 schilderijen en werken op papier afkomstig uit vele internationale museale en particuliere collecties. Een van de hoogtepunten in de expositie is het schilderij Ophelia dat al bijna dertig jaar niet tentoongesteld is op het Europese vasteland. De tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met Tate Britain in Londen, waar John Everett Millais tot en met 13 januari 2008 te zien is.

De expositie toont de veranderingen in Millaisâ stijl: van zijn meest onbeschaamd âprimitieveâ en confronterende werken tijdens de prerafaëlitische periode tot populaire nostalgische onderwerpen. Ook worden de sfeervolle landschappen getoond die op Vincent van Gogh grote indruk maakten.

Millais richtte eind 1848 samen met onder anderen Dante Gabriel Rossetti en William Holman Hunt de Pre-Raphaelite Brotherhood op. Deze groep van schilders, dichters en critici wees het academisme af dat door de traditionele Royal Academy werd voorgeschreven. Zij propageerden een terugkeer naar de oprechte eenvoud in de kunst (van vóór Rafaël) die volgens hen na de Renaissance verloren was gegaan. Schilderijen uit deze vroege, prerafaëlitische periode als Christus in het huis van zijn ouders (âDe timmermanswerkplaatsâ) bezorgden Millais het imago van âenfant terribleâ. Het gedetailleerde realisme werd als afstotelijk en pervers ervaren. Millaisâ technische vaardigheid en de enorme precisie en aandacht voor details werd daarentegen alom geroemd, ook in zijn latere carrière.

Vanaf het midden van de jaren 1850 liet Millais zijn voorkeur voor literaire onderwerpen varen ten gunste van een nieuwe esthetiek. Hiermee liep hij vooruit op de Engelse stroming de Aesthetic Movement, waarbij kunstenaars schilderden in een sensuele stijl om zo een algemene poëtische stemming of de schoonheid van de moderne vrouw tot uitdrukking laten komen. Net als in zijn eerdere prerafaëlitische werken legde hij in deze voorstellingen een ongekende psychologische diepgang.

Na 1870 greep Millais terug op de traditie van Oude Meesters als Titiaan, Velàzquez en Rembrandt. Daarmee richtte de kunstenaar zich op een nieuw publiek dat, naast de echte kenners, bijzonder gevoelig was voor drama. Als gevierd Engelse schilder werd hij herhaaldelijk gevraagd voor portretten door politici, schrijvers en mensen uit de gegoede burgerij, zoals de dichter Alfred Tennyson en de politicus Benjamin Disraeli. Ook schilderde hij portretten van kinderen, waaronder zijn eigen kinderen. De intieme kinderportretten zijn vaak voorzien van symbolen als tere bloempjes of vluchtige zeepbellen die de vergankelijkheid van de jeugd onderstrepen.

Centraal in de presentatie staat het internationaal befaamde schilderij Ophelia (1851-1852), geïnspireerd door Shakespeares Hamlet, waarin Ophelia, waanzinnig geworden nadat haar geliefde Hamlet haar vader heeft vermoord, zichzelf verdrinkt. Het schilderij is een subtiel spel van mystiek, een uiterst verfijnde techniek en ingetogen drama, en was van invloed op vele kunstenaars na Millais, tot op de dag van vandaag.

John Everett Millais is samengesteld door Alison Smith, conservator van Tate Britain, en Jason Rosenfeld, assistent professor bij het Marymount Manhattan College, New York.

Presentatie Me, Ophelia
Naast de tentoonstelling John Everett Millais is een selectie hedendaagse fotoâs te zien die opmerkelijke parallellen vertonen met het werk van Millais. Deze fotoâs, van onder anderen Rineke Dijkstra, Hellen van Meene en Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin, zijn door de meeste fotografen zelf uitgekozen. Het is fascinerend te zien hoe de bijna uitdrukkingsloze gezichten en de verstilde composities in een vervreemdende omgeving, in zowel de schilderkunst als de fotografie, sterk overeenkomen.

Vrijdagavond performance Olivier Provily
Tijdens de vaste vrijdagavondopenstelling is gedurende de tentoonstellingsperiode een wekelijks terugkerende performance te zien van theatermaker Olivier Provily (onder andere bekend van de Toneelschuur, Toneelgroep Amsterdam en Het Zuidelijk Toneel) waarin hij speelt met de meerdere betekenislagen in Millaisâ werk. Cruciale motieven in het werk van Provily zijn het verlangen naar liefde en intimiteit.

Podcast, audiotour, rondleidingen, workshops en lesprogramma Bezoekers kunnen met hun mp3-speler op de tentoonstelling John Everett Millais een sfeervolle poëzieroute lopen met teksten en gedichten van onder anderen Shakespeare en Tennyson. Deze zijn als podcast gratis te downloaden op www.vangoghmuseum.nl/millais gedurende de tentoonstelling. Tevens is een aparte audiotour verkrijgbaar in het Nederlands en Engels. Prijs: ⬠4,-. Ook worden gratis rondleidingen georganiseerd over de tentoonstelling en kunnen kinderen meedoen aan speciale workshops. Voor het voortgezet onderwijs is een lesprogramma beschikbaar. Vanaf half januari 2008 is de gratis docentenhandleiding te downloaden vanaf www.vangoghmuseum.nl.

Publicaties
Bij de tentoonstelling verschijnt John Everett Millais, Jason Rosenfeld, Alison Smith, met medewerking van Irene Smets, Van Gogh Museum in samenwerking met Tate Publishing, 112 paginaâs, 100 illustraties, in het Nederlands en het Engels. Prijs: ⬠19,95 (paperback). Tevens is verkrijgbaar: Millais, Jason Rosenfeld, Alison Smith, Tate Publishing, 272 paginaâs, 250 illustraties, in het Engels. Prijs: ⬠39,80 (paperback), ⬠58,- (hardcover) en Ik, Ophelia, Katja Rodenburg, uitgeverij dâjonge Hond, 80 paginaâs, 40 illustraties. Prijs: ⬠19,95 (paperback).

Tentoonstelling Vluchten in schoonheid in Museum Mesdag Gelijktijdig met John Everett Millais is in Museum Mesdag in Den Haag Vluchten in schoonheid te zien. Hierin wordt voor het eerst uitvoerig ingegaan op de invloed van de Prerafaëlieten en de Aesthetic Movement op Nederlandse kunstenaars in de tweede helft van de 19de eeuw. In de expositie is werk te zien van onder anderen Matthijs Maris, Richard Roland Holst, Jan Toorop, Antoon Derkinderen en Antoon van Welie. Bij deze tentoonstelling verschijnt Vluchten in schoonheid, onder redactie van Maartje de Haan en Chris Stolwijk, Museum Mesdag/dâjonge Hond, 144 paginaâs.
Prijs: ⬠22,50 (paperback). Voor meer informatie zie www.museummesdag.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Voorlichting van het Van Gogh Museum: T +31 (0)20 570 52 92 of e-mailen naar pressoffice@vangoghmuseum.nl.
www.vangoghmuseum.nl/millais

---

Hoofdsponsor Trimp & van Tartwijk Property Performance Trimp & van Tartwijk Property Performance is een onafhankelijke vastgoedonderneming, met activiteiten gericht op projectontwikkeling, consultancy en investment management.

Trimp & van Tartwijk Property Performance