Gemeente Westland


Belastingaanslag gemeentelijke heffingen eind februari in de bus

Publicatiedatum: 18-02-2008

Evenals voorgaande jaren verstuurt de gemeente Westland eind februari het merendeel van de aanslagen gemeentelijke heffingen 2008. Op het aanslagbiljet staan de reguliere belastingen zoals onroerende-zaakbelastingen, afvalstoffenheffing en rioolrecht vermeld.

Op dit aanslagbiljet staat ook de nieuwe WOZ-waarde. De WOZ-waarde is de waarde van een onroerende zaak in het economische verkeer. Dat is de prijs die een koper bereid is te betalen, als de onroerende zaak, leeg en zonder hypotheek of andere zakelijke rechten, op de vrije markt zou worden verkocht. De WOZ-waarde 2008 is gebaseerd op de waardepeildatum 1 januari 2007; dit houdt in dat bij de waardebepaling is gekeken naar verkoopcijfers op of rond de datum 1 januari 2007. Alle onroerende zaken worden jaarlijks gewaardeerd. Deze WOZ-waarde geldt dus alleen voor het jaar 2008. In 2009 ontvangt iedereen opnieuw een WOZ-beschikking.

Belastinggids
In de belastinggids die met de aanslag wordt meegestuurd, staat belangrijke informatie over de gemeentelijke belastingen, de betalingsmogelijkheden, de mogelijkheid tot het aanvragen van kwijtschelding, de jaarlijkse vaststelling van de WOZ-waarde, hoe de gemeente te bereiken is, enz.

Nieuw in 2008
De hondenbelasting is eind 2007 komen te vervallen. De gemeente verstuurt dus vanaf 1 januari 2008 geen aanslag meer voor het houden van een hond.

Vanaf 2008 kan er in Westland voor gekozen worden om via internetbankieren de aanslag gemeentelijke belastingen digitaal te ontvangen, te bewaren en te betalen. Informatie hierover is te lezen in de belastinggids.

Internetsite
Op de internetsite van de gemeente Westland staat ook uitgebreide informatie over de gemeentelijke belastingen 2008 en de wet WOZ. Verder is het mogelijk via de digitale belastingbalie het taxatieverslag van uw object downloaden en is er de mogelijkheid digitaal bezwaar in te dienen. Uiteraard zijn via deze internetsite ook gemakkelijk formulieren te downloaden; bijvoorbeeld voor het aanvragen van kwijtschelding of een standaard bezwaarformulier. Wie geen internet ter beschikking heeft, kan van maandag tot en met vrijdag van 08.30 uur tot 16.00 uur ook telefonisch vragen stellen (telefoonnummer 0174-673497).