Belgisch Inst. post & telco


BELGISCH INSTITUUT VOOR POSTDIENSTEN EN TELECOMMUNICATIE

BESLUIT VAN DE RAAD VAN HET BIPT VAN 20 FEBRUARI 2008 BETREFFENDE DE INTERCONNECTIETARIEVEN VOOR 2008 VAN BELGACOM VOOR DE TOEGANG TOT DE DIENSTEN MET TOEGEVOEGDE WAARDE VAN DE ANDERE OPERATOREN

BIPT ­ Ellipse Building Gebouw C ­ Koning Albert II-laan 35 ­ 1030 Brussel Tel. 02 226 88 88 Fax: 02 226 88 77 http://www.bipt.be

Inhoudsopgave


1 Doel ............................................................................................................................................................... 3
2 Retroacta ...................................................................................................................................................... 3
3 Juridische basis ........................................................................................................................................... 3
4 standpunt van Belgacom............................................................................................................................ 4
5 Analyse van het BIPT en motivering ........................................................................................................ 4 5.1 OPROEPEN NAAR 078-NUMMERS.....................................................................................................................4 5.2 OPROEPEN NAAR VAS-NUMMERS....................................................................................................................4
6 Resultaten..................................................................................................................................................... 6 6.1 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERS VAN DE 0800-REEKS........................6 6.2 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERREEKSEN ZONDER FLEXIBELE TARIFERING ..................................................................................................................................................................7 6.3 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERREEKSEN MET FLEXIBELE TARIFERING ..................................................................................................................................................................8
7 Besluit............................................................................................................................................................ 9
8 Beroepsmogelijkheden............................................................................................................................... 9 Bijlage: Motiveringsdocument ter attentie van Belgacom....................................................................... 10


---


1 DOEL

Dit besluit legt, na verificatie van de onderliggende kosten van Belgacom in verband met de verplichting die op die operator rust om zijn interconnectietarieven te baseren op de kosten, de tarieven vast die met ingang van 1 april 2008 van toepassing zullen zijn voor de dienst inzake toegang tot de VAS-nummers (Value Added Services) van de andere operatoren.


2 RETROACTA
Er is een aantal keren informatie uitgewisseld tussen het BIPT, zijn consultant Van Dijk Management Consultants en Belgacom om het kostenmodel waarop de interconnectietarieven zijn gebaseerd, bij te werken.

Op 21 september 2007 heeft het hof van beroep van Brussel een arrest gewezen over een voorziening die Belgacom had ingesteld tegen het besluit van de Raad van het BIPT van 18 mei 2004 met betrekking tot de tarieven voor het jaar 2004 voor de toegangsdienst tot nummers van diensten met een toegevoegde waarde van andere operatoren.

Op 18 december 2007 heeft Belgacom een nieuwe tariefstructuur meegedeeld voor oproepen naar VAS-nummers. Belgacom bepaalde dat de nieuwe retailtarieven ingaan op 1 april 2008, namelijk op hetzelfde ogenblik als sommige bepalingen van het besluit van 27 april 2007 betreffende het beheer van de nationale nummeringsruimte en de toewijzing en de intrekking van gebruiksrechten voor nummers.

Een ontwerpbesluit is voor openbare raadpleging voorgelegd op 18 december 2007. In dat ontwerpbesluit werd geen rekening gehouden met de retailtarieven die in werking moeten treden op 1 april 2008.

Op 22 januari 2008 heeft Belgacom een voorstel voorgelegd voor wholesale-prijzen voor de toegangsdienst tot de VAS-nummers van de andere operatoren. Dat voorstel hield rekening met enerzijds de kostenelementen die al aan het BIPT1 waren voorgelegd en anderzijds de retailtarieven die in werking moeten treden op 1 april 2008.


3 JURIDISCHE BASIS
Op 11 augustus 2006 heeft de Raad van het BIPT een besluit aangenomen betreffende de retail- en de wholesale-markt voor vaste telefonie. In dit besluit werd Belgacom geïdentificeerd als een operator met een sterke machtspositie op de volgende markt:


- Markt 8: gespreksopbouw op het openbare telefoonnet op een vaste locatie (met inbegrip van gespreksopbouw voor de toegang tot de diensten met toegevoegde waarde, zie blz. 125 van het besluit van 11 augustus 2006).

Wegens deze sterke machtspositie werden aan Belgacom onder andere correctiemaatregelen opgelegd inzake controle op de wholesale-prijzen:


- Analyse van markt 8 (bladzijde 166 van het besluit van 11 augustus 2006):

De tarieven die Belgacom aan de alternatieve operatoren factureert voor de levering van verrichtingen inzake toegang en interconnectie die nodig is voor de gespreksopbouw op het openbare telefoonnet op een vaste locatie, inclusief de bijkomende diensten (collocatie, interconnectieverbindingen), moeten op de kosten gebaseerd zijn. Het BIPT zal blijven gebruikmaken van een kostenmodel van het top-down type, dat eventueel nog kan worden verzoend met een bottom-up model. Conform artikel 62, §2, tweede lid, moet het BIPT "rekening houden met de kosten verbonden aan efficiënte dienstverlening, met inbegrip van een redelijk investeringsrendement".


1 Elementen die als basis dienden voor het ontwerpbesluit dat ter consultatie is voorgelegd.
---


4 STANDPUNT VAN BELGACOM

Het aanvankelijke voorstel van Belgacom bestond uit een algemene stabilisering van de BRIO- tarieven, waaronder ook de tarieven voor de toegang tot de diensten met toegevoegde waarde van de andere operatoren. Zo niet, wenste Belgacom dat de algemene methode voor het bepalen van de tarieven op de volgende punten zou worden gewijzigd:


- de opheffing van de compensatie die wordt gehanteerd tussen de marge op de 078-oproepen enerzijds en anderzijds de Service Access Rates van de andere nummerreeksen;


- het meerekenen van een kostprijs inzake "LEX charging", die tot op heden door het model buiten beschouwing was gelaten.


5 ANALYSE VAN HET BIPT EN MOTIVERING
5.1 OPROEPEN NAAR 078-NUMMERS
Als gevolg van een arrest van het hof van beroep van Brussel van 21 september 2007 was een wijziging van de gevolgde methodologische benadering noodzakelijk geworden wat de oproepen naar 078-nummers betreft. In het verleden werd op vraag van Belgacom steeds een marge toegepast op deze 078-nummers, wat betekent dat de interne kosten van Belgacom verhoogd werden met een bepaald bedrag, om zo de SAR te verlagen. Deze ingreep gebeurde om een migratie van geografische nummers naar 078-nummers tegen te gaan. Immers, bij een oproep naar een geografisch nummer vanop het Belgacomnetwerk naar het netwerk van de OLO zou de OLO enkel het overeenkomstige terminatingtarief innen, terwijl bij een oproep vanaf het Belgacomnetwerk naar een 078-nummer van de OLO, de OLO de (veel hogere) SAR zou innen, wat de aantrekkelijkheid van deze nummers vergroot. Deze mogelijke migratie van geografische nummers naar 078-nummers is niet gewenst, en vormde om die reden aanleiding tot de toevoeging van een marge, om zo het verschil tussen een geografische oproep en een 078-oproep voor de OLO te minimaliseren.

Het BIPT was echter van mening dat deze marge zorgde voor een overrecuperatie van kosten door Belgacom. Om die reden werd de voorbije jaren een compensatie ingevoerd voor deze overrecuperatie door een onderrecuperatie op de andere VAS-nummers, wat erop neerkwam dat de interne kosten van Belgacom voor deze nummers verlaagd werden om zo globaal tot een break- evensituatie te komen.

Het arrest waarvan hierboven sprake, geeft Belgacom gelijk in zijn protest tegen deze compensatie. Een van de argumenten daarbij is dat de 078-nummers en andere VAS-nummers niet beschouwd mogen worden als deel uitmakende van dezelfde markt. Verder is het hof van mening dat oproepen naar 078-nummers geassimileerd dienen te worden met die naar geografische nummers, en dit omdat er geen verschil is in retailtarief, in taken die Belgacom dient uit te voeren en in taken die de OLO dient uit te voeren en omdat er geen toegevoegde waarde voor de oproeper is.

De interconnectietarieven die gelden voor oproepen naar 078-nummers zullen het voorwerp uitmaken van een afzonderlijk besluit, na een openbare raadpleging. In afwachting van dat besluit blijven de tarieven van kracht die vermeld zijn in het referentie-interconnectieaanbod van Belgacom.

5.2 OPROEPEN NAAR VAS-NUMMERS
De algemene methode die werd gevolgd voor het bepalen van de VAS-tarieven (waarvan de 078- nummers voortaan uitgesloten zijn) stemt overeen met die welke beschreven is in de beschrijving van het kostenmodel die gepubliceerd is op de website www.bipt.be, onder voorbehoud van de wijzigingen die verder aan bod komen.

Het gaat om een retail-minusmethode: de "SAR"-tarieven2, bedragen die aan de alternatieve operatoren moeten worden betaald (aan Belgacom in het geval van oproepen naar 0800), worden


2 Service Access Rates.

---

berekend uitgaande van de retailtarieven van Belgacom voor de oproepen naar de diensten met toegevoegde waarde.

De volgende elementen komen in mindering van de retailtarieven:

Elementen afgetrokken van het component "set- Elementen afgetrokken van het component up" in het retailtarief "duration" in het retailtarief kosten voor facturering en dubieuze debiteuren kosten voor facturering en dubieuze debiteuren collectingkosten collectingkosten kosten van het IN-platform kosten van LEX charging commerciële kosten

Dezelfde principes zijn toegepast op de nieuwe nummerreeksen die beschikbaar zijn gemaakt via het koninklijk besluit van 27 april 2007: 0904, 0906 en 0907.

Het arrest van het hof van beroep wat de 078-nummers betreft (zie vorig deel) heeft gevolgen voor de tarieven voor toegang tot de andere nummerreeksen, hoofdzakelijk door het feit dat er voortaan geen compensatie meer is tussen de marge op de 078-oproepen en de tarieven voor toegang tot die andere nummerreeksen.

De voornaamste elementen waaraan bij de update van het top-down model aandacht is besteed met het oog op de verificatie van de tarieven voor 2007 zijn de volgende:


- Kosten voor IN query:

Er is een toename van de kosten per oproep ten opzichte van vorig jaar, wat ceteris paribus voor een substantieel lagere SAR zou zorgen. De evolutie van de kosten is vooral te wijten aan een sterkere stijging van de totale kosten dan van het trafiekvolume. Zowel de CAPEX-kosten als de OPEX-kosten zijn gestegen.

Verder kan ook worden opgemerkt dat de correctiefactor "OLO/BGC IN use" net zoals vorig jaar licht stijgt. De correctiefactor houdt rekening met het feit dat een oproep van Belgacom naar Belgacom gemiddeld meer gebruikmaakt van het IN-platform dan andere soorten oproepen.


- Kosten van LEX charging:

Bij het communiceren van de update van de parameters relevant voor het model 2007, heeft Belgacom opgemerkt dat de kosten van LEX charging met betrekking tot VAS op dit ogenblik nergens in rekening worden genomen door het BIPT in zijn model. Immers, enkel de kosten voor LEX charging m.b.t. BRIO-interconnectieverkeer (terminating en collecting) worden door het BIPT in rekening genomen bij de bepaling van de ATAP3-tarieven.

Voor een VAS-oproep vanop het netwerk van Belgacom naar het netwerk van de OLO, werd in het verleden als netwerkkosten van Belgacom de prijs voor een collectingoproep in rekening genomen, aangezien het netwerkgedeelte dat gebruikt wordt bij beide gelijk is4. Aangezien deze VAS-oproepen binnen het O.I.T.-verkeer vallen, neemt de OLO de kosten van de ATAP en IC-link voor zijn rekening. Deze dienen dus niet in mindering van het retailtarief gebracht te worden. Aan het O.I.T.-verkeer zijn eveneens kosten voor ticketing verbonden, te betalen door de OLO. In het geval van de VAS-diensten betreft dit meer bepaald kosten voor LEX-charging. Tot nog toe werd bij de bepaling van de LEX-chargingkosten die in de ATAP worden verrekend, enkel rekening gehouden met het terminating- en collectingverkeer. De LEX-chargingkosten voor oproepen naar niet-geografische nummers zullen bijgevolg als bijkomende term in mindering gebracht worden bij de vaststelling van de SAR. Het toevoegen van deze kostencomponent zorgt voor een lagere SAR.


3 Access to an Access Point.

4 Merk op dat hierbij abstractie wordt gemaakt van de kosten van het IN-platform, die niet relevant zijn in deze specifieke discussie.

---


- Retailkosten:

De totale retailkosten voor 090X/077 zijn ten opzichte van BRIO 2006 gestegen. Voor 0800/070/078 lijkt er zich een daling voor te doen, maar dit is slechts omdat voor BRIO 2007 abstractie wordt gemaakt van de retailkosten voor 078. Belgacom heeft uitleg verschaft voor de kostencategorieën waar de sterkste stijgingen zijn waargenomen.

De retailkostprijs per minuut blijft stabiel of stijgt volgens de nummerreeksen en dat afhankelijk van de gecombineerde impact van de ontwikkeling van de totale kosten en van de ontwikkeling van de volumes (die naargelang van het geval het effect van de schommelingen in de kosten compenseert of accentueert).


- Kosten voor billing en bad debt:

Het totaal aan billing- en bad-debtkosten als percentage van de opbrengsten is gestegen. Deze stijging wordt ten dele veroorzaakt door de uitsluiting van de kosten van 078-nummers, waarvan het resulterende percentage zich onder het gemiddelde bevindt. Wanneer abstractie gemaakt wordt van deze methodologische wijziging kan nog steeds een stijgend percentage worden waargenomen, en hierbij is er in absolute termen sprake van een lichte daling in de kosten, maar verdeeld over sterker dalende opbrengsten, geeft dit een licht stijgend percentage.


6 RESULTATEN
In de onderstaande tabellen worden de nieuwe tarieven aangeduid per soort VAS-nummer, zoals die voortvloeien uit de nieuwe retailtarieven en het top-down model dat op Belgacom wordt toegepast.

6.1 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERS VAN DE 0800-REEKS in eurocent 0800 (Freephone numbers) Set-up charge Duration charge Off- Off- Te betalen aan BGC Peak Peak Peak Peak Local 1,556 0,816 0,746 0,392 Intra Access Area 1,685 0,884 0,959 0,503 Extra Access Area 1,811 0,950 1,164 0,611


---

6.2 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERREEKSEN ZONDER FLEXIBELE TARIFERING

Retail SAR LOCAL SAR IAA SAR EAA in eurocent Set-up Duration Set-up Duration Set-up Duration Set-up Duration 070 P 0,000 24,793 -2,756 22,676 -2,885 22,463 -3,010 22,258 070 OP 0,000 24,793 -2,016 23,030 -2,084 22,919 -2,150 22,811 070 P 0,000 12,397 -2,756 10,965 -2,885 10,752 -3,010 10,547 070 OP 0,000 12,397 -2,016 11,319 -2,084 11,208 -2,150 11,100 077 P 0,000 0,000 0,314 0,514 0,443 0,727 0,568 0,932 077 OP 0,000 0,000 0,164 0,270 0,232 0,381 0,298 0,489 0900 P 0,000 41,322 -2,756 35,773 -2,885 35,560 -3,010 35,355 0900 OP 0,000 41,322 -2,016 36,026 -2,084 35,915 -2,150 35,807 0900 P 0,000 20,661 -2,756 16,255 -2,885 16,042 -3,010 15,837 0900 OP 0,000 20,661 -2,016 16,508 -2,084 16,397 -2,150 16,289 0901 P 0,000 20,661 -2,756 16,255 -2,885 16,042 -3,010 15,837 0901 OP 0,000 20,661 -2,016 16,508 -2,084 16,397 -2,150 16,289 0901 P 0,000 41,322 -2,756 35,773 -2,885 35,560 -3,010 35,355 0901 OP 0,000 41,322 -2,016 36,026 -2,084 35,915 -2,150 35,807 0901 P 20,661 0,000 16,762 -3,263 16,633 -3,476 16,508 -3,681 0901 OP 20,661 0,000 17,502 -3,010 17,434 -3,121 17,368 -3,229 0901 P 41,322 0,000 36,280 -3,263 36,151 -3,476 36,026 -3,681 0901 OP 41,322 0,000 37,020 -3,010 36,952 -3,121 36,886 -3,229 0902 P 0,000 82,645 -2,756 74,809 -2,885 74,596 -3,010 74,391 0902 OP 0,000 82,645 -2,016 75,062 -2,084 74,951 -2,150 74,843 0902 P 0,000 61,983 -2,756 55,291 -2,885 55,078 -3,010 54,873 0902 OP 0,000 61,983 -2,016 55,544 -2,084 55,433 -2,150 55,325 0903 P 0,000 123,967 -2,756 113,845 -2,885 113,632 -3,010 113,427 0903 OP 0,000 123,967 -2,016 114,098 -2,084 113,987 -2,150 113,879 0903 P 0,000 103,306 -2,756 94,327 -2,885 94,114 -3,010 93,909 0903 OP 0,000 103,306 -2,016 94,580 -2,084 94,469 -2,150 94,361 0904 P 0,000 144,628 -2,756 133,363 -2,885 133,150 -3,010 132,945 0904 OP 0,000 144,628 -2,016 133,616 -2,084 133,505 -2,150 133,397 0904 P 0,000 165,289 -2,756 152,881 -2,885 152,668 -3,010 152,463 0904 OP 0,000 165,289 -2,016 153,134 -2,084 153,023 -2,150 152,915 0906 P 0,000 20,661 -2,756 16,255 -2,885 16,042 -3,010 15,837 0906 OP 0,000 20,661 -2,016 16,508 -2,084 16,397 -2,150 16,289 0906 P 0,000 41,322 -2,756 35,773 -2,885 35,560 -3,010 35,355 0906 OP 0,000 41,322 -2,016 36,026 -2,084 35,915 -2,150 35,807 0906 P 0,000 61,983 -2,756 55,291 -2,885 55,078 -3,010 54,873 0906 OP 0,000 61,983 -2,016 55,544 -2,084 55,433 -2,150 55,325 0906 P 0,000 82,645 -2,756 74,809 -2,885 74,596 -3,010 74,391 0906 OP 0,000 82,645 -2,016 75,062 -2,084 74,951 -2,150 74,843 0907 P 0,000 103,306 -2,756 94,327 -2,885 94,114 -3,010 93,909 0907 OP 0,000 103,306 -2,016 94,580 -2,084 94,469 -2,150 94,361 0907 P 0,000 123,967 -2,756 113,845 -2,885 113,632 -3,010 113,427 0907 OP 0,000 123,967 -2,016 114,098 -2,084 113,987 -2,150 113,879 0907 P 0,000 144,628 -2,756 133,363 -2,885 133,150 -3,010 132,945 0907 OP 0,000 144,628 -2,016 133,616 -2,084 133,505 -2,150 133,397 0907 P 0,000 165,289 -2,756 152,881 -2,885 152,668 -3,010 152,463 0907 OP 0,000 165,289 -2,016 153,134 -2,084 153,023 -2,150 152,915


---

6.3 SERVICE ACCESS RATES VOOR OPROEPEN NAAR DE NUMMERREEKSEN MET FLEXIBELE TARIFERING

Voor de 090X-nummerreeksen met een flexibele tarifering (0905 en 0909), wordt het saldo dat aan de OLO moet worden gestort, bepaald aan de hand van de formule X ­ ( A + B x X), waarbij:

X = het tarief voor de eindgebruiker;
A = de kosten van de toegangsoperator die onafhankelijk zijn van het retailtarief (= de som van het vaste bestanddeel van billing and bad debt, het collectingtarief, de IN set up query, de LEX charging, de retailkosten);
B = de kosten van de toegangsoperator die afhankelijk zijn van het retailtarief (= het variabele bestanddeel van billing and bad debt).

Type de service IAA SETUP en c

Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX) A B service 0905 (Premium rate) peak 2,885 5,53% off peak 2,084 5,53% service 0909 (Flexible charging) peak 2,885 5,53% off peak 2,084 5,53% Type de service IAA DURATION en c

Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX) A B service 0905 (Premium rate) peak 3,476 0,00% off peak 3,121 0,00% service 0909 (Flexible charging) peak 3,476 5,53% off peak 3,121 5,53% Type de service EAA SETUP en c

Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX) A B service 0905 (Premium rate) peak 3,011 5,53% off peak 2,150 5,53% service 0909 (Flexible charging) peak 3,011 5,53% off peak 2,150 5,53% Type de service EAA DURATION en c

Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX) A B service 0905 (Premium rate) peak 3,682 0,00% off peak 3,229 0,00% service 0909 (Flexible charging) peak 3,682 5,53% off peak 3,229 5,53% Type de service Local SETUP en c

Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX) A B service 0905 (Premium rate) peak 2,756 5,53% off peak 2,016 5,53% service 0909 (Flexible charging) peak 2,756 5,53% off peak 2,016 5,53% Type de service Local DURATION en c

Coûts BGC BRIO 2007 ( = A + BX) A B service 0905 (Premium rate) peak 3,264 0,00% off peak 3,010 0,00% service 0909 (Flexible charging) peak 3,264 5,53% off peak 3,010 5,53%
---

7 BESLUIT

Na behoorlijke overweging van de standpunten van de betrokken partijen, zoals die zijn uitgedrukt in hun briefwisseling of tijdens vergaderingen enerzijds, en anderzijds van de algemene doelstellingen van het regelgevingskader inzake bevordering van de concurrentie, economische efficiëntie en verdediging van de belangen van de consumenten, neemt het Instituut het volgende besluit:


1. de tarieven voor de toegang tot de VAS-diensten van de overige operatoren worden vastgesteld overeenkomstig hoofdstuk 6 van dit document.


2. de tarieven bepaald door Belgacom in overeenstemming met het punt hierboven dienen te worden gepubliceerd in het referentie-interconnectieaanbod van Belgacom.


3. die tarieven gaan in op 1 april 2008.

8 BEROEPSMOGELIJKHEDEN
Overeenkomstig de wet van 17 januari 2003 betreffende de rechtsmiddelen en de geschillenbehandeling naar aanleiding van de wet van 17 januari 2003 hebt u de mogelijkheid om tegen dit besluit beroep aan te tekenen bij het hof van beroep te Brussel, Poelaertplein 1, B-1000 Brussel binnen zestig dagen na de kennisgeving ervan. Het hoger beroep wordt ingesteld: 1°bij akte

van een gerechtsdeurwaarder die aan de tegenpartij wordt betekend; 2°bij een verzoekschrift dat, in

zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn, ingediend wordt op de griffie van het gerecht in hoger beroep; 3° bij ter post aangetekende brief die aan de griffie wordt gezonden; 4° bij conclusie, ten

aanzien van iedere partij die bij het geding aanwezig of vertegenwoordigd is. Met uitzondering van het geval waarin het hoger beroep bij conclusie wordt ingesteld, vermeldt de akte van hoger beroep, op straffe van nietigheid de vermeldingen van artikel 1057 van het gerechtelijk wetboek.

M. Van Bellinghen G. Denef Lid van de Raad Lid van de Raad

C. Rutten E. Van Heesvelde Lid van de Raad Voorzitter van de Raad


---

BIJLAGE: MOTIVERINGSDOCUMENT TER ATTENTIE VAN
BELGACOM

(VERTROUWELIJK)


10


---- --