Gemeente Rotterdam

De eerste stap is gezet. In 2013 zullen de containerschepen daadwerkelijk binnenvaren in de nieuwe havens. Als straks alles af is, mag Rotterdam zich weer met trots de grootste haven van Europa noemen.

Op woensdag 27 februari hebben het Havenbedrijf Rotterdam NV, Koninklijke Boskalis Westminster NV en Van Oord NV, het contract voor de aanleg van het eerste deel van Maasvlakte 2 getekend. Boskalis en Van Oord werken in dit project samen onder de naam PUMA, die staat voor Projectorganisatie Uitbreiding Maasvlakte.

Contract
De contractvorm is design & construct aangevuld met onderhoud voor de zeewering en kadeconstructies. Het Havenbedrijf heeft geen ontwerp aanbesteed, maar een functioneel Programma van Eisen. Zowel bij de beoordeling van de biedingen als tijdens de realisatie van de plannen let het Havenbedrijf vooral op de complexe en risicovolle onderdelen, zoals de kademuren. Door deze contractvorm heeft PUMA een grote mate van vrijheid in de manier waarop ze het project realiseert, en stuurt het Havenbedrijf alleen op datgene dat het echt hebben wil: een duurzaam en veilig havengebied dat uitstekend bereikbaar is, en dat tijdens de aanleg tot minimale verstoring van milieu en scheepvaart leidt.

Risico's
De risicoverdeling is zo geregeld dat de partij die het risico het best kan beheersen het risico ook draagt. Daarnaast is in de risicoverdeling rekening gehouden met de redelijke belangen van partijen. Zo zijn de gevolgen van stormen die minder dan eens in de 50 jaar voorkomen het risico van de aannemer. Daarboven neemt het Havenbedrijf het risico over. Met de hiervoor geformuleerde uitgangspunten zijn per saldo de meeste risico's voor rekening van de aannemers, wat zeer uitzonderlijk is in dit soort grote, langlopende contracten.

Bouwen
De eerste stap in het bouwen, is de aanleg van de zeewering om de havens te beschermen tegen Noordzeestormen, zodat het net gestorte zand niet steeds weer wegspoelt. Daarna kan begonnen worden met het opspuiten van de nieuwe havengebieden en het uitdiepen van de havenbekkens. In 2013 kunnen hier de grootste containerschepen terecht. Verder wordt er onder andere elf kilometer aan autowegen aangelegd en worden spoorwegen gelegd om de Maasvlakte 2 aan te laten sluiten bij de rest van de Maasvlakte.

De planning is om na de zomer van 2008 te starten met de aanleg. De eerste terreinen zijn dan begin 2011 bouwrijp en medio 2013 kunnen de eerste schepen aanleggen bij de containerterminal.

Rotterdam wordt weer de grootste haven van Europa.

Voor een uitgebreide versie van dit artikel kijk hier

Bron: Bestuursdienst, 29-02-2008