Ministerraad


Kabinet besluit tot deelname testfase JSF

Persbericht | 29-02-2008

Nederland zal vanaf 2011 deelnemen aan de Initiële Operationele Test en Evaluatie (IOT&E) fase van het Joint Strike Fighter (JSF) programma. Dit besluit heeft het kabinet bekendgemaakt in een brief aan de Tweede Kamer. Het besluit is in lijn met de afspraken uit het Coalitieakkoord. Deelname aan het gezamenlijke testprogramma van de "F-35 Lightning II" met andere partners is noodzakelijk om te toetsen of het toestel voldoet aan de gestelde eisen en om de invoering van het nieuwe wapensysteem na een besluit tot aanschaf goed te laten verlopen. Een eigen testprogramma is niet doelmatig en niet realistisch. Om tijdig te kunnen beschikken over twee eigen testtoestellen en vanwege de nu nog lange productietijd, dient in 2008 een opdracht tot verwerving van de testtoestellen te worden gegeven. Hiervoor moet een aanbetaling worden gedaan die tien procent van de aanschafprijs bedraagt. In 2009 zal het kabinet een definitief besluit nemen over de aanschaf van beide testtoestellen.

Het huidige Nederlandse jachtvliegtuig, de F-16, werd eind jaren zeventig in gebruik genomen. Dit toestel bereikt in het komende decennium het einde van zijn technische en operationele levensduur. Om tijdig over een vervanger te kunnen beschikken is ongeveer tien jaar geleden het project Vervanging-F16 gestart. Na een grondige studiefase waaruit de JSF als het beste toestel voor de beste prijs naar voren kwam, heeft het kabinet in 2002 besloten samen met acht andere partnerlanden deel te nemen aan de ontwikkeling van de JSF. Eind 2006 zijn afspraken vastgelegd in een overeenkomst over de productie, instandhouding en doorontwikkeling van de JSF. Deelname aan de testfase met twee testtoestellen is een volgende stap in het JSF-programma. Zoals in het Coalitieakkoord is vastgelegd, is een definitieve keuze voor een vervanger voor de F-16 voorzien voor deze kabinetsperiode. Eerst zullen echter de alternatieve kandidaten voor de vervanging van de F-16 (de Eurofighter, de Rafale en de Advanced F-16) nogmaals worden vergeleken op prijs, kwaliteit en levertijd en zal de businesscase worden geactualiseerd om het definitieve afdrachtpercentage voor de industrie te bepalen. Ook zullen de voors en tegens van een verdere verlenging van de levensduur van de F-16's nog eens worden beargumenteerd.

De Initiële Operationele Test en Evaluatie (2011 - 2013) vormt een koppeling tussen de ontwikkeling van de JSF en de operationele ingebruikname van het toestel. In deze fase worden de operationele capaciteiten getoetst aan de door Nederland vooraf gestelde eisen voor de opvolger van de F-16. Daarnaast worden in multinationaal verband operationele tactieken en concepten ontwikkeld. Ook worden in deze fase de logistieke en onderhoudsconcepten verder uitgewerkt.

De technische en operationele ontwikkeling van de JSF verloopt voorspoedig. Inmiddels heeft de Nederlandse versie al ruim dertig testvluchten achter de rug. In de brief wordt uitgebreid ingegaan op andere ontwikkelingen in het JSF-programma. Door een verschuiving in de bestelreeks van Amerikaanse JSF toestellen naar latere jaren dreigen de Nederlandse toestellen vroeger in het productieproces te vallen. Omdat de eerste toestellen in een productieproces vanwege het 'leercurve-effect' altijd duurder zijn dan toestellen die later van de band rollen, zou Nederland ongewild met duurdere toestellen worden geconfronteerd. Daarom heeft ook Nederland zijn invoerschema aangepast. Niet het gehele financiële effect van de verschuiving kan hiermee worden tenietgedaan, daarom zal het Nederlandse projectbudget met 206 miljoen euro worden verhoogd, van 5,461 miljard naar 5,667 miljard euro. Om te voorkomen dat landen voordeel halen uit het later bestellen van toestellen heeft Nederland het voorstel gedaan om een gemiddelde aanschafprijs te hanteren. In de brief aan de Kamer wordt verder ingegaan op financiële gevolgen van de inflatie, de dollarkoers, eventuele exportorders en de effecten hiervan op het projectbudget.