Nummer 
                                                                              2008069BW 



                                                                              Datum 

                                                                              29 februari 2008 





Tilburg helpt klanten in stadswinkels nog beter 
Stadswinkel centrum opnieuw ingericht, aanpassing openingstijden 


Een hostess en digitale selfservicepunten in stadswinkel Centrum. Openingstijden die 
beter aansluiten op de behoefte van burgers. Mensen die een bouwvergunning willen, 
beter van dienst zijn door op afspraak te werken. Dit zijn verbeterpunten die de gemeente 
vanaf 1 september 2008 invoert. "De gemeente heeft bij het ontwikkelen van de                     
verbeterpunten de wensen en behoeften van de klant steeds als uitgangspunt genomen",        
aldus wethouder Gon Mevis (dienstverlening). "De stadswinkels zijn toch het visitekaartje          
van de gemeente, waarmee we kwalitatief hoogwaardige service aan onze inwoners willen         
leveren. Ik denk dat we daarin gaan slagen met de voorgestelde veranderingen."                 

Herinrichting stadswinkel Centrum                                                                  
In vergelijking met 2006 is het aantal bezoekers van stadswinkel Centrum vorig jaar met         
ruim 22% toegenomen; zo'n 37.855 extra klanten. Daarom is het nodig om de                       
publieksstroom in de winkel meer efficiënt en duidelijker te regelen. Dit wil de gemeente          
doen door de winkel anders in te richten, zoals het verplaatsen van de wachtruimte en              
receptie. Ook komen er digitale selfservicepunten in de winkel, waarbij een hostess             
aanwezig is voor uitleg en informatie. Klanten kunnen hier kennismaken met de                      
mogelijkheden die www.tilburg.nl (digitaal loket) biedt. Mevis: "Steeds meer                       
gemeentezaken kunnen online worden geregeld, we willen burgers oproepen daar gebruik               
van te maken."                                                                                     

Openingstijden                                                                                     
"Zijn de huidige openingstijden nog van deze tijd? Om dit te onderzoeken zijn de                   
klantenstromen van de stadswinkels geanalyseerd en is een openingstijdenonderzoek                  
gehouden onder burgers", vervolgt Mevis. Hieruit blijkt dat 61% van de ondervraagden               
(zeer) tevreden is. Verder is naar voren gekomen dat burgers een grote voorkeur hebben             
om in de namiddag op afspraak langs te komen. Op basis van de onderzoeksresultaten is              
besloten dat per 1 september 2008 stadswinkel Centrum op donderdag om 10.00 uur open               
gaat (is nu 13.00 uur). Verder geldt voor de stadswinkels Centrum, Noord en Reeshof dat            
na 16.00 uur alleen op afspraak wordt gewerkt en er geen inloopmogelijkheid meer is. De            
tijden voor de servicepunten Berkel-Enschot en Udenhout blijven ongewijzigd.                       

Bouwvergunningen                                                                            
Bij het aanvragen van een bouwvergunning komen veel inhoudelijke vragen kijken. Om               
deze goed te beantwoorden wil de gemeente burgers stimuleren om een afspraak te maken.  
Burgers hoeven hierdoor niet meer te wachten en spreken een beter voorbereide                   
baliemedewerker. De klant kan daardoor beter worden geholpen.                                  

Het maken van een afspraak in een van de stadswinkels of het servicepunt Berkel-Enschot            
kan via het digitaal loket op www.tilburg.nl of via telefoonnummer 213 13 13.