NIMA vakgroep Online Marketing van start


NIJMEGEN, 20080229 -- Een aantal marketeers van het NIMA heeft het initiatief genomen voor de nieuwe vakgroep Online Marketing. De vakgroep richt zich in eerste instantie op de meer senior marketeers die vaak budgethouder en beslisser zijn, maar bij wie de (basis)kennis van online marketing ontbreekt.

Online marketing is marketing door middel van het internet.
Belangrijkste ambitie van de groep is een bijdrage te leveren aan het neerzetten van online marketing als een duidelijk afgebakend vakgebied binnen marketing. De snelheid van ontwikkelingen, de vele verschillende strategieën en instrumenten die er nu al zijn, maken het volgens de vakgroep nodig dat er apart aandacht voor komt. In dit geval niet vanuit de techniek (ICT), maar juist vanuit de marketingdiscipline.

Focus: senior marketeers
De vakgroep richt zich in eerste instantie op de meer senior marketeers die vaak budgethouder en beslisser zijn, maar bij wie de (basis)kennis van online marketing ontbreekt. Dit betreft niet alleen NIMA leden, elke marketeer is van harte welkom om deel te nemen of een bijdrage te leveren.

Jaarprogramma 2008
In het jaarprogramma zal ruimte worden gegeven aan specialisten en ontwikkelingen, maar zal ook aandacht worden besteed aan de toepassingen van online marketing, zoals die nu in praktijk worden gebracht.

De zin & onzin van online marketing op 3 april
De aftrap staat gepland op donderdag 3 april. Onder de titel `zin en onzin van online marketing' kunnen de aanwezigen kiezen welke onderwerpen de komende tijd veel aandacht moeten krijgen: email marketing, online mediaplanning, zoekmachine marketing, RSS, weblogs, gaming, social networks, convergentie PC/TV, om er maar een paar te noemen.

Best practices congres begin oktober
Medio oktober staat een congres gepland, waarop marketeers uit zoveel mogelijk organisaties wordt gevraagd hun ervaringen met online marketing toe te lichten.

Bestuursleden van de Online Marketing groep zijn

Hans van der Meulen, manager online marketing Amsterdam RAI (voorzitter)
Elisabeth Schmoutziguer, managing director Checkit
Berend Sikkenga, manager online marketing Essent
Federica Foroni Lo Faro, strateeg bij Lost Boys
Daniël Markus, oprichter en directeur Clickvalue
Ronald Jansen, directeur De Vos & Jansen marktonderzoek
Jos Heijke, Heijke Consultants

Over het NIMA
Het NIMA stimuleert en ontwikkelt het marketingvakgebied en de marketeers. Dit gebeurt enerzijds via de NIMA vereniging in haar rol als marketingplatform voor circa 3.000 leden en met het op jaarbasis organiseren van zo'n 80 netwerkmeetings en marketing events. En anderzijds door het afnemen van ruim 10.000 examens per jaar op het gebied van marketing, sales, communicatie en marktonderzoek. In 2006 heeft het NIMA voor een doorbraak gezorgd door als eerste Europese marketinginstituut een diploma-erkenning van buiten de eigen landsgrenzen te verkrijgen. Marketeers met een NIMA diploma kunnen nu makkelijker aan de slag in Europa. NIMA-Examens staan onder toezicht van de Stichting Examenkamer voor de nationale en internationale afname. Het NIMA bestaat 40 jaar en is gevestigd in Amstelveen. Meer informatie over het NIMA is te vinden op www.nima.nl.





Checkit