Vereniging Milieudefensie


LMCA: in asfalt gegoten mobiliteitsvisie uit het verleden

Amsterdam, 28 februari 2008. De Landelijke Markt en CapaciteitsAnalyse (LMCA) is oude wijn in nieuw zakken. Zo oordeelt Milieudefensie in een rondetafel-overleg in de Tweede Kamer. In een uitgebreid onderzoek van het ministerie naar het te voeren mobiliteitsbeleid voor de komende decennia is het milieu-aspect volledig achterwege gebleven.

De analyse doet voorstellen om meer infrastructuur aan te leggen. Doelstelling van de analyse was echter ook om te kijken in hoeverre verkeersproblemen en milieuproblemen kunnen worden voorkomen door een gewijzigd ruimtelijk beleid en het beheersen van de vraag naar verkeer als alternatief voor de aanleg van wegen. Ook zou gericht gekeken worden naar hoe spoor, regionaal OV en de weg elkaar zouden kunnen versterken. Van dit alles is in het geheel niets terecht gekomen. Ook VNG, IPO en een door het ministerie zelf ingesteld 'Critical Review Team' hadden veel kritiek op de gehanteerde werkwijze en de uiteindelijke resultaten van de LMCA. Het Critical Review Team oordeelde bijvoorbeeld met Milieudefensie dat 'duurzaamheidsaspecten' een randvoorwaarde hadden behoren te zijn in de analyse. In plaats daarvan zijn klimaat, luchtverontreiniging en geluidhinder in de LMCA volledig buiten beschouwing gebleven.

Inspraakreactie Milieudefensie Landelijke Markt en Capaciteitsanalyse (PDF) Zie het origineel