Ingezonden persbericht


overzicht maart 2008
theater de tobbe

maart 2008
za 01 cabaret: Cameretten 2007 Finaletournee
20.30 uur; toegang E 13,00 / 65+ & uitpas E 11,50 / CJP E 10,50 (Hans) Teeuwen & Smeenck, Theo Maassen, Plien & Bianca, Brigitte Kaandorp, Hans Liberg, Ernesto & Marcelino, Niet Schieten, Schudden, Herman Finkers, Purper, Bert Klunder, NUHR, Kommil Foo, Richard Groenendijk, Arie & Silvester, Ivo de Wijs, Marnix Kappers, Don Quishocking, Ronald Goedemondt, Onno Innemee, Stef Bos, Jaap Mulder, Alex d'Electrique, Eric van Sauers, Rob Urgert, Martijn Oosterhuis, Alex Klaasen & Martine Sandifort, Ruben (Nicolai) & Nathan, Bert Visscher, Paul de Leeuw, Marc-Marie Huijbregts..... Allemaal waren zij ooit finalist van het cabaretfestival Cameretten. In deze finaletour ziet u de finalisten van 'Cameretten 2007'.

zo 02 klassiek op de zondagmiddag: celliste Lucie Stepanova en pianiste Ksenia Kouzmenko 14.00 uur; toegang E 15,-

Theater de Tobbe presenteert met trots een reeks unieke klassieke concerten. Topmusici met grote (inter)nationale bekendheid, die wereldwijd reeds in vele grote concertzalen hebben gespeeld, spelen nu in Voorburg.

Lucie Stepanova (1977) begon haar muzikale opleiding aan het Conservatorium in Praag . In 2003 behaalde Lucie Stepanova haar Mastersdiploma aan de Indiana University onder leiding van de wereldberoemde Hongaarse cellist Janos Starker.In datzelfde jaar werd zij prijswinnares van het David Popper Concours aan de Indiana University in de Verenigde Staten. Sinds 2004 is Lucie Stepanova celliste in het beroemde Cello Oktet Conjunto Iberico o.l.v. Elias Arizcuren.Momenteel vormt zij een duo met de pianiste Ksenia Kouzmenko . Ksenia Kouzmenko, Op zevenjarige leeftijd werd ze aangenomen op het Nationaal Muziek College te Minsk, waar ze in 1989 cum laude afstudeerde, met gouden medaille. Ze vervolgde haar pianostudie aan de Nationale Muziekakademie, waar ze in 1994, eveneens cum laude, haar master degree haalde als concertpianist, docent, en in pianobegeleiding en kamermuziek. Ksenia Kouzmenko is een overtuigend "performer", bij wie het elegante gebaar steeds in dienst staat van de muziek. Zij durft risico's te nemen en sleept de luisteraar mee op haar muzikale ontdekkingstochten. programma: L.Janacek - B.Martinu - R.Schumann - M.Bruch (Kol Nidrei) - A.Piazzola (Le Grand Tango)

di 04 lunchconcert: Strijkkwartet Kaleidos
12.30 uur; toegang E 3,00 (inclusief koffie/thee)

wo 05 operacursus
aanvang: 19.30 uur
In samenwerking met de Rijswijkse Schouwburg organiseert theater de Tobbe dit seizoen 'Kijken en luisteren naar opera'. In een serie van 5 avonden geeft operakenner, zanger en koordirigent Gerard Legeland u een kijkje in de wereld van de opera. Met als klap op de vuurpijl een bezoek aan Verdi's opera Nabucco in de Rijswijkse Schouwburg. Hoe is de opera ontstaan? Wat maakt een zangstem een operastem? Hoe komt het dat klassieke zangers geen microfoon nodig hebben? Wat gebeurt er achter de schermen en wat komt er kijken bij het opvoeren van een opera? Deze en vele andere vragen zal Gerard Legeland tijdens de eerste 3 avonden voor u beantwoorden. Legeland is een man uit de praktijk, die zijn eigen ervaringen graag met u deelt, en het geheel voorziet van beeld- en geluidmateriaal. Geen saaie momenten dus! Aan het eind van elke avond krijgt u een overzicht mee van wat er die avond is besproken. Zo kunt u thuis alles nog eens rustig nalezen. De vierde avond zal geheel in het teken staan Giuseppe Verdi en zijn opera 'Nabucco'. Zo gaat u de week erop goed voorbereid naar de schouwburg.

Kosten: voor de gehele serie, inclusief het bezoek aan de Rijswijkse Schouwburg, betaalt u E 67,50 Vervolgavonden: woensdag 12, 19, 26 en zaterdag 29 maart bezoek aan de Rijswijkse Schouwburg.

vr 07 jazz: Eric Alexander en het Rein de Graaff trio 21.00 uur; toegang E 15,00 / 65+ & uitpas E 13,50 / CJP & studenten E 12,50 Pianist Rein de Graaff is er wederom in geslaagd in de persoon van Eric Alexander een vooraanstaande saxofonist naar Nederland te halen. Eric Alexander groeide op in de staat Washington. Hij studeerde klassieke muziek maar later ontdekte Alexander de jazz. In 1992 vestigde hij zich in New York, deed mee aan een concours en werd prompt tweede achter Joshua Redman. In dat jaar maakte hij ook zijn opnamedebuut als bandleider op het Criss Cross label. Alexander werd in eerste instantie beïnvloed door Dexter Gordon en George Coleman, Eric Alexander; tenorsaxofoon, Rein de Graaff; piano, Marius Beets; contrabas en Eric Ineke; drums.

za 08 cabaret: Vincent Bijlo met 'Laatste sigaret' 20.30 uur; toegang E 15,00 / 65+ & uitpas E 13,50 / CJP E 12,50 In 'Mijn laatste sigaret' houdt Vincent Bijlo een pleidooi voor een leuker Nederland. Een swingend, vrolijk Nederland, waarin mensen zichzelf minder serieus gaan nemen. Weg met dat eeuwige zware poldergedoe. Weg met die lage luchten, die grijze pakken. Met zijn vrolijke cynisme kan Bijlo alles aan. Licht, lucht, ruimte, dat hebben we nodig! Laten we toch waken voor de oprukkende spruitjes, ze komen terug, hele legers zijn onder aanvoering van de Christenleiders onderweg. Weg met de truttigheid. Niks rookverbod, althans, voor Bijlo niet. Hij paft er gewoon keihard doorheen. 'Mijn laatste sigaret, die rook ik pas tijdens mijn eigen crematie, maar ik zal het niet zijn, die daarna de asbak leegt.' De voorstelling wordt een ode aan de vrijheid. 'Als je echt vrij wilt zijn, dan ben je vrij. Vrijheid zit in je hoofd.'

zo 09 jeugdvoorstelling: Stichting Snat met 'Klein Zwanenmeer' (dans; 2+) 11.15 uur en 14.00 uur; toegang kinderen E 5,00 / volwassenen E 6,00 'Het Kleine Zwanenmeer' is een beeldende dansvoorstelling voor kinderen vanaf 2 jaar en hun begeleiders. Regina Magnus en Jördis Cordua creëren een eigentijdse versie van het beroemdste ballet aller tijden; 'Het Zwanenmeer'.

Een choreografie voor twee performers, diverse rekwisieten, een zeldzaam "corps de ballet", een aantal schaduwpoppen, een bewerking van de muziek van Tsjaikovski en 'betoverende' lichteffecten. Hoe kan je met z'n tweeën, een paar rekwisieten, schaduw en licht een heel "corps de ballet" toveren voor peuters? Hoe kan je het serieuze en bombastische 'Zwanenmeer' met simpele middelen op een humoristische wijze en zonder in clichés te vallen vormgeven?

De voor het 'Zwanenemeer' typerende momenten zullen wij uitlichten en op onze eigen manier benaderen. Het zijn beelden en klanken die iedereen ergens van (her)kent. Het thema toveren bijvoorbeeld spreekt de fantasie van kinderen aan. In ons Zwanenmeer wordt de boze tovenaar Roodbaard een lieve en onhandige tovenaar, die alsmaar zijn best doet om zwanen te toveren, maar daarbij allerlei verrassende fouten maakt. De gedaanteveranderingen die hierdoor ontstaan zijn voor de kinderbeleving zeer boeiend. Het is geweldig om te mogen en kunnen raden én te zien hoe iets niet in een zwaan verandert, maar bijvoorbeeld in een flamingo of een rups. De verbeelding van kinderen wordt geprikkeld en aangesproken. Verder hebben wij thema's uit het libretto gekozen die wij op een eenvoudige manier, toegankelijk voor peuters vormgeven, zoals: zwanen aan het meer; liefhebben; toveren; een verjaardagsfeest; dans en muziek uit verschillende landen wo 12 operacursus deel 2
aanvang: 19.30 uur
In samenwerking met de Rijswijkse Schouwburg organiseert theater de Tobbe dit seizoen 'Kijken en luisteren naar opera'. In een serie van 5 avonden geeft operakenner, zanger en koordirigent Gerard Legeland u een kijkje in de wereld van de opera. Met als klap op de vuurpijl een bezoek aan Verdi's opera Nabucco in de Rijswijkse Schouwburg. Hoe is de opera ontstaan? Wat maakt een zangstem een operastem? Hoe komt het dat klassieke zangers geen microfoon nodig hebben? Wat gebeurt er achter de schermen en wat komt er kijken bij het opvoeren van een opera? Deze en vele andere vragen zal Gerard Legeland tijdens de eerste 3 avonden voor u beantwoorden. Legeland is een man uit de praktijk, die zijn eigen ervaringen graag met u deelt, en het geheel voorziet van beeld- en geluidmateriaal. Geen saaie momenten dus! Aan het eind van elke avond krijgt u een overzicht mee van wat er die avond is besproken. Zo kunt u thuis alles nog eens rustig nalezen. De vierde avond zal geheel in het teken staan Giuseppe Verdi en zijn opera 'Nabucco'. Zo gaat u de week erop goed voorbereid naar de schouwburg.

Kosten: voor de gehele serie, inclusief het bezoek aan de Rijswijkse Schouwburg, betaalt u E 67,50

Vervolgavonden: woensdag 19, 26 en zaterdag 29 maart bezoek aan de Rijswijkse Schouwburg.

za 15 cabaret: Jeroen van Merwijk met 'Graag meneer Van Merwijk!' 20.30 uur; toegang E 15,00 / 65+ & uitpas E 13,50 / CJP E 12,50 Meneer Van Merwijk - hijzelf mag Jeroen zeggen - is al jaren de vuurtoren die ons naar veilige havens leidt. Het baken, de toetsteen, het ijkpunt. Zijn wij dief van onze geestelijke portemonnee of: willen wij ook nu weer horen en zien wat dit orakel ons aan inzichten voor een vriendenprijsje wil aanreiken? Graag, meneer Van Merwijk! In april 2006 ontving Jeroen van Merwijk de Annie M.G. Schmidtprijs - de prijs voor het beste theaterlied - voor zijn lied 'Dat vinden jongens leuk'. De Utrechtse cabaretier, tekstschrijver en kunstschilder maakt cabaret zoals cabaret is bedoeld: scherp, venijnig, uitdagend, bij vlagen uitermate geestig, soms ontroerend en taalvaardig als (bijna) geen ander. Superieure ironie is al vijftien jaar een van zijn handelsmerken van Jeroen van Merwijk.

zo 16 jeugdvoorstelling: Maan met 'Bal' (toneel; 4+) 14.00 uur; toegang kinderen E 5,00 / volwassenen E 6,00 Niet in slaap kunnen vallen.

HEEL VEEL SCHAAPJES TELLEN.

HEEL VEEL BALLEN.
En één kikker.

En woelen.

In je bed.

En één jongen die Morc heet.

En die jongen ligt in zijn bed.

Valt hij in slaap?

"Kleutervoorstellingen die ook niet-kleuters aan het wiebelen krijgen, zijn schaars gezaaid. Maar BAL bewijst dat het kan. De productie kreeg op haar première de hele zolder van DE MAAN ontwapend, en dat zonder één woord. BAL wil eerder grappig en verwonderend werken dan echt surrealistisch. Dat lukt zonder moeite, dankzij een perfecte timing tussen de geluidseffecten, de flexibiliteit van Heijnen Sopacuwa en de kermisachtige figuurtjes die Steven Luca Groenen van achter het bed manipuleert. BAL toont dat op verbeeldingskracht helemaal geen leeftijd te plakken valt."

Uit "De Morgen", 9 januari 2006, Wouter Hillaert

di 18 lunchconcert: Rotterdams Conservatorium
12.30 uur; toegang E 3,00 (inclusief koffie/thee)

wo 19 operacursus deel 3
aanvang: 19.30 uur
In samenwerking met de Rijswijkse Schouwburg organiseert theater de Tobbe dit seizoen 'Kijken en luisteren naar opera'. In een serie van 5 avonden geeft operakenner, zanger en koordirigent Gerard Legeland u een kijkje in de wereld van de opera. Met als klap op de vuurpijl een bezoek aan Verdi's opera Nabucco in de Rijswijkse Schouwburg. Hoe is de opera ontstaan? Wat maakt een zangstem een operastem? Hoe komt het dat klassieke zangers geen microfoon nodig hebben? Wat gebeurt er achter de schermen en wat komt er kijken bij het opvoeren van een opera? Deze en vele andere vragen zal Gerard Legeland tijdens de eerste 3 avonden voor u beantwoorden. Legeland is een man uit de praktijk, die zijn eigen ervaringen graag met u deelt, en het geheel voorziet van beeld- en geluidmateriaal. Geen saaie momenten dus! Aan het eind van elke avond krijgt u een overzicht mee van wat er die avond is besproken. Zo kunt u thuis alles nog eens rustig nalezen. De vierde avond zal geheel in het teken staan Giuseppe Verdi en zijn opera 'Nabucco'. Zo gaat u de week erop goed voorbereid naar de schouwburg.

Kosten: voor de gehele serie, inclusief het bezoek aan de Rijswijkse Schouwburg, betaalt u E 67,50

Vervolgavonden: woensdag 26 en zaterdag 29 maart bezoek aan de Rijswijkse Schouwburg.

do 20 20.30 uur; literaire ontmoeting: Adriaan van Dis (in het kader van de Boekenweek 2008)
Adriaan van Dis (1946) is schrijver van een groot oeuvre dat men kan onderverdelen in Indische romans, karakterromans en reisromans.

Van Dis groeide op temidden van halfzussen en ouders met een Indische geschiedenis. Hij studeerde Nederlands en Zuid-Afrikaans, werkte bij NRC-Handelsblad en presenteerde televisieprogramma's. Als schrijver debuteerde hij in 1983. Sinds 1992 wijdt hij zich vooral aan de literatuur. Zijn werk vertoont grote thematische samenhang en psychologische ontwikkeling. In veel boeken verwerkte hij eigen (jeugd)herinneringen. In al zijn boeken is hij een scherpe observator; een buitenstaander, maar wel een zeer betrokken buitenstaander.

Van Dis woont sinds 2003 in Parijs. De stad inspireerde hem in 2004 tot het schrijven van het 'abecedaire' Onder het zink. In 2007 verscheen de succesvolle roman De wandelaar, die zich afspeelt in Parijs Deze roman verbindt de eeuwige thema's van goed en kwaad met de belangrijke sociale thema's van deze tijd: migratie, noord-zuidverhoudingen, globalisering. Het zijn thema's die Van Dis ook in een zevendelige reeks documentaires over reizen en ontmoetingen in Afrika (najaar 2007, Vpro) aansnijdt en die ook in zijn laatste boek Leeftocht (eind 2007; dagboekfragmenten, reisverhalen en essays) aan de orde komen.

vr 21 jazz: Steamteam
21.00 uur; toegang E 10,00 / 65+ & uitpas E 8,50 / CJP & studenten E 7,50 Jazz is er in vele stijlen. Daaraan is een nieuwe stijl toegevoegd: 'E-Bop!' want dit is het onweerlegbare handelsmerk van dit al twintig jaar samenwerkende jazz-ensemble: hun alom geprezen gedrevenheid en energie. Spetterende soli, hecht samenspel, avontuurlijke composities die met energie worden opgebouwd kenmerken de flow die bewust door deze 'steamers' wordt gecreëerd. Het repertoire is afwisselend want na al deze 'drive' reageren de heren van het Steamteam ook door op gepaste wijze de stoom van de ketel te halen. Jeroen Doomernik; trompet en flugelhorn, Peter Ennen; saxen, Ludo Doomernik; piano, Ruud Hendriks; contrabas en Pieter Bast; drums.

za 22 cabaret / theaterlied: Beatrice van der Poel met 'Langzaam los' 20.30 uur; toegang E 15,00 / 65+ & uitpas E 13,50 / CJP E 12,50 Met 'Langzaam Los' brengt Beatrice van der Poel een prachtig intens muziektheater-programma naar Theater de Tobbe. Jazz, blues, pop, rock, soul en een beetje kleinkunst, het zit allemaal verweven in de nummers van Beatrice. Natuurlijk komen ook de hits als Langzaam Los, Fluwelen Vlinder en Slechte Wijn voorbij. Als toeschouwer pakt Beatrice je vanaf het begin meteen vast. Het programma gaat van langzaam los naar langzaam loos en Beatrice loslaten kan je maar moeilijk. Zij begon ooit als 'Miss Bee' en oogstte met haar vocale kwaliteiten veel lof in de Nederlandse jazz-scene (ook op het North Sea Jazz Festival). Niemand minder dan Maarten van Roozendaal haalde haar vorig jaar over om een Nederlandstalige album te maken met door haar zelf geschreven liedjes. Dat deed ze en met overdonderend succes. En nu staat ze in het theater: Beatrice van der Poel, begeleid door topmuzikanten als Rob Stoop en Thijs Vermeulen onder regie van Eva Bauknecht.

wo 26 operacursus deel 4
aanvang: 19.30 uur
In samenwerking met de Rijswijkse Schouwburg organiseert theater de Tobbe dit seizoen 'Kijken en luisteren naar opera'. In een serie van 5 avonden geeft operakenner, zanger en koordirigent Gerard Legeland u een kijkje in de wereld van de opera. Met als klap op de vuurpijl een bezoek aan Verdi's opera Nabucco in de Rijswijkse Schouwburg. Hoe is de opera ontstaan? Wat maakt een zangstem een operastem? Hoe komt het dat klassieke zangers geen microfoon nodig hebben? Wat gebeurt er achter de schermen en wat komt er kijken bij het opvoeren van een opera? Deze en vele andere vragen zal Gerard Legeland tijdens de eerste 3 avonden voor u beantwoorden. Legeland is een man uit de praktijk, die zijn eigen ervaringen graag met u deelt, en het geheel voorziet van beeld- en geluidmateriaal. Geen saaie momenten dus! Aan het eind van elke avond krijgt u een overzicht mee van wat er die avond is besproken. Zo kunt u thuis alles nog eens rustig nalezen. De vierde avond zal geheel in het teken staan Giuseppe Verdi en zijn opera 'Nabucco'. Zo gaat u de week erop goed voorbereid naar de schouwburg.

Kosten: voor de gehele serie, inclusief het bezoek aan de Rijswijkse Schouwburg, betaalt u E 67,50

Vervolgavond: zaterdag 29 maart bezoek aan "Nabucco" in de Rijswijkse Schouwburg.

vr 28 wereldmuziek: Des Fais Dodo (Verenigde Staten van Amerika)

20.30 uur; toegang E 15,00 / 65+ & uitpas E 13,50 / CJP E 12,50

De muzikanten van Des Fais Dodo zijn al jaren enthousiaste beoefenaars van de traditionele muziek uit de zuidelijke streken van de Verenigde Staten. Hun aanstekelijk repertoire bestaat uit Cajun-muziek en aanverwante stijlen als Blue Grass die ook wel worden aangeduid met de verzamelnaam Americana. Karakteristiek voor de muziek van de Cajuns, een bevolkingsgroep van Franse oorsprong die in de 18e eeuw uit Noordoost Canada emigreerde naar Louisiana, is de eenrijige French Accordeon, de fiddle (viool), de 'tit fer (triangel), het wasbord en de banjo. De kracht van de groep ligt in de afwisselende instrumentatie in combinatie met een niet aflatend enthousiasme bij het ten gehore brengen van zowel snelle als langzame, éénstemmige als meerstemmige, vrolijke en melancholieke liedjes. De betekenis van de naam van het ensemble, dat als beste uit de bus kwam op een Europees Cajun Festival, zal u in het theater worden onthuld.

zo 30 jeugdvoorstelling: Cartouche met 'De Japanse nachtegaal' (marionetten; 6+) 14.00 uur; toegang kinderen E 5,00 / volwassenen E 6,00 "Je moet weten dat in China de keizer een Chinees is, en allen om hem heen zijn Chinezen". Zo begint het beroemde sprookje van Hans Christiaan Andersen, 'De keizer en de Nachtegaal'. Maar, alleen het begin is terug te vinden in deze nieuwe versie van "Cartouche"- theater met marionetten. In deze nieuwste aankleding is het de "de Japanse Nachtegaal" geworden, wordt er niet alleen geïmproviseerd op het oude thema, maar is aan het verhaal een heel andere wending gegeven. Er zijn kapers op de kust, een professor met een zwaar Duits accent en Jamamba, de heks, die al haar toverkunsten aanwendt om deze bijzondere vogel in handen te krijgen. Een zingende 'Vogelhändler' brengt iedereen op een dwaalspoor als hij vertelt dat de Japanse nachtegaal helemaal niet bestaat. Kortom een plezierige chaos.

De figuren in deze voorstelling zijn geïnspireerd op het Japanse Kabukitheater, een vorm van toneel waarin al sinds de 17e eeuw sprookjes en legenden worden opgevoerd. Er wordt gebruik gemaakt van o.a traditionele Japanse muziek.

"Cartouche" is op dit moment het enige gezelschap in Nederland dat in staat is om een volledige voorstelling met marionetten te spelen. Veel volwassenen en kinderen kennen de magie van het theater dat verbeeld wordt door poppen aan draadjes niet meer. Lucas Goudzwaard en Aad-Jan Coumou beheersen dit ambacht tot in de finesse en brengen met een enkele vingerbeweging de marionet tot leven. Geen liedjes, geen dansje of acteertrucs van beide spelers, maar sfeervol en verfijnd poppenspel. Reden waarom kinderen en volwassenen ademloos de voorstellingen van dit internationaal geroemde gezelschap volgen. Hun vakmanschap wordt door het open karakter van het theater zichtbaar en brengt oprechte verwondering teweeg. De Japanse Nachtegaal, een familievoorstelling, maar anders dan van Andersen. Gespeeld in prachtige decors met een fabelachtige poppenspeltechniek en volgens de pers -een humoristische voorstelling, een lust voor het oog. Nog nooit zo zichtbaar ervaren dat slechts twee paar handen absoluut theater kunnen maken. Neem je kind eens één keer niet mee naar een musical.

burg. feithplein 95
2273 bw voorburg

nadere informatie en foto's:
www.detobbe.nl of ab smit: tel. 3861290 of Abaadje@hetnet.nl


---- --