Senternovem
25-02-2008 | De competitie begint op het droge
Binnenvaart brandstof co2mpetitie van start bij Marin
Het Platform VoortVarend Besparen organiseert van 3 maart tot en met
27 april de BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE. In deze competitie
strijden binnenvaartschepen en -bedrijven om de titel `Meest
besparende binnenvaartonderneming'. Het schip en team die aan het
einde van de competitie, ten opzichte van vorig jaar, de grootste
brandstofbesparing hebben gerealiseerd, winnen de eretitel en een
prijs voor de hele bemanning. Op maandag 25 februari organiseert het
Platform VoortVarend Besparen samen met MARIN de Captainsbriefing.
Tijdens de Captainsbriefing krijgen de deelnemende schippers uitleg
over de wedstrijd en op de 360'0 grote brugsimulator kunnen zij
oefenen en elkaar de loef afsteken.
Brandstofbesparing breed belicht
Het Platform VoortVarend Besparen richt zich op het vaargedrag van
schippers. Tips om zuinig te varen komen dan ook uitgebreid aan bod
tijdens de briefing. Als maritiem onderzoeksinstituut ondersteunt
MARIN het initiatief van het platform. Brandstofbesparing is bij het
instituut een belangrijk aspect dat binnen diverse nationale en
internationale projecten volop de aandacht krijgt. Zij bieden ook de
binnenvaart een unieke combinatie van simulaties, modeltesten,
metingen op ware grootte en trainingen van scheepsbemanning. MARIN
presenteert tijdens de briefing de technische mogelijkheden om
brandstof te besparen en gaat in op de diverse soorten onderzoek die
voor de binnenvaart een belangrijke rol spelen.
Varen onder gelijke omstandigheden
Wat bij de competitie zelf, door verschillende schepen, lading en
reizen, onmogelijk is, kan tijdens de Captainsbriefing wel: onder
gelijke omstandigheden tegen elkaar 'varen'. MARIN heeft hiervoor op
basis van bestaande scenario's een speciale 'run' ontwikkeld. Speciaal
voor de Captainsbriefing is de brugsimulator aangepast zodat ook het
brandstofgebruik inzichtelijk wordt. Op deze manier kunnen schippers
laten zien hoe zuinig zij kunnen varen en dat onderling vergelijken.
In een 'run' van 10 minuten krijgen zij de opdracht om het schip met
een zo laag mogelijk brandstofverbruik een sluis binnen te varen. Deze
strijd wordt tijdens de Captainsbriefing al beslist met uitreiking van
de prijs voor 'Best Sim Captain'.
Competitie tijdens reguliere vaart
Bij de BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE is rekening gehouden met de
verschillen tussen schepen, ladingen en routes. Daarom is gekozen voor
een methodiek waarbij de prestaties van dezelfde schepen uit het
verleden (2007) worden vergeleken met hun prestaties tijdens de
competitieweken. De competitie is opgedeeld in drie klassementen: het
scheepsklassement, het dienstenklassement en het
ondernemingsklassement. De competitie vindt plaats over de geplande
vaarreizen en routine taken, er is dus geen sprake van een vast af te
leggen traject start- of finishlijn. Op de
website www.voortvarendbesparen.nl worden de tussenstanden bijgehouden
en de prijsuitreiking vindt plaats op 8 mei tijdens de Construction &
Shipping Industry beurs in Gorinchem.
Competitie geeft inzicht in besparingsmogelijkheden
De competitie is voor schippers en bedrijven een echte uitdaging. De
deelnemers (nu 38 schepen) zijn erop gebrand om goed te presteren.
Naast de eer is het immers ook uit milieu- en kostenoverwegingen heel
belangrijk om zuinig te varen. Het Platform is er dan ook van
overtuigd dat meerderheid van de deelnemers een besparing laten zien
ten opzichte van vorig jaar, ook al is brandstofbesparing bij alle
deelnemers al jaren een aandachtspunt. Wanneer de deelnemers zich nu
nog kunnen verbeteren is dit een geweldige opsteker voor alle
schippers: het laat zien hoeveel brandstof er nog extra te besparen
is.
Platform VoortVarend Besparen
In november 2007 is het Platform VoortVarend Besparen opgericht. Doel
is een brandstofbesparing in de binnenvaartsector van 5% te realiseren
in 2010. Het Platform VoortVarend Besparen bestaat uit: Danser Group,
het CBRB, Koninklijke Schuttevaer, Kantoor Binnenvaart, Ronald
Versloot- V.O.F. Commander Tankscheepvaartbedrijf, ThyssenKrupp
Veerhaven B.V., Vopak Barging Europe B.V.en Wijgula B.V.. Het Platform
wordt gefaciliteerd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat en
SenterNovem. Meer informatie over brandstof besparen en de
activiteiten van het platform is te vinden op de
website www.voortvarendbesparen.nl.