Senternovem


25-02-2008 | De competitie begint op het droge

Binnenvaart brandstof co2mpetitie van start bij Marin

Het Platform VoortVarend Besparen organiseert van 3 maart tot en met 27 april de BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE. In deze competitie strijden binnenvaartschepen en -bedrijven om de titel `Meest besparende binnenvaartonderneming'. Het schip en team die aan het einde van de competitie, ten opzichte van vorig jaar, de grootste brandstofbesparing hebben gerealiseerd, winnen de eretitel en een prijs voor de hele bemanning. Op maandag 25 februari organiseert het Platform VoortVarend Besparen samen met MARIN de Captainsbriefing. Tijdens de Captainsbriefing krijgen de deelnemende schippers uitleg over de wedstrijd en op de 360'0 grote brugsimulator kunnen zij oefenen en elkaar de loef afsteken.

Brandstofbesparing breed belicht
Het Platform VoortVarend Besparen richt zich op het vaargedrag van schippers. Tips om zuinig te varen komen dan ook uitgebreid aan bod tijdens de briefing. Als maritiem onderzoeksinstituut ondersteunt MARIN het initiatief van het platform. Brandstofbesparing is bij het instituut een belangrijk aspect dat binnen diverse nationale en internationale projecten volop de aandacht krijgt. Zij bieden ook de binnenvaart een unieke combinatie van simulaties, modeltesten, metingen op ware grootte en trainingen van scheepsbemanning. MARIN presenteert tijdens de briefing de technische mogelijkheden om brandstof te besparen en gaat in op de diverse soorten onderzoek die voor de binnenvaart een belangrijke rol spelen.

Varen onder gelijke omstandigheden
Wat bij de competitie zelf, door verschillende schepen, lading en reizen, onmogelijk is, kan tijdens de Captainsbriefing wel: onder gelijke omstandigheden tegen elkaar 'varen'. MARIN heeft hiervoor op basis van bestaande scenario's een speciale 'run' ontwikkeld. Speciaal voor de Captainsbriefing is de brugsimulator aangepast zodat ook het brandstofgebruik inzichtelijk wordt. Op deze manier kunnen schippers laten zien hoe zuinig zij kunnen varen en dat onderling vergelijken. In een 'run' van 10 minuten krijgen zij de opdracht om het schip met een zo laag mogelijk brandstofverbruik een sluis binnen te varen. Deze strijd wordt tijdens de Captainsbriefing al beslist met uitreiking van de prijs voor 'Best Sim Captain'.

Competitie tijdens reguliere vaart
Bij de BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE is rekening gehouden met de verschillen tussen schepen, ladingen en routes. Daarom is gekozen voor een methodiek waarbij de prestaties van dezelfde schepen uit het verleden (2007) worden vergeleken met hun prestaties tijdens de competitieweken. De competitie is opgedeeld in drie klassementen: het scheepsklassement, het dienstenklassement en het ondernemingsklassement. De competitie vindt plaats over de geplande vaarreizen en routine taken, er is dus geen sprake van een vast af te leggen traject start- of finishlijn. Op de
website www.voortvarendbesparen.nl worden de tussenstanden bijgehouden en de prijsuitreiking vindt plaats op 8 mei tijdens de Construction & Shipping Industry beurs in Gorinchem.

Competitie geeft inzicht in besparingsmogelijkheden De competitie is voor schippers en bedrijven een echte uitdaging. De deelnemers (nu 38 schepen) zijn erop gebrand om goed te presteren. Naast de eer is het immers ook uit milieu- en kostenoverwegingen heel belangrijk om zuinig te varen. Het Platform is er dan ook van overtuigd dat meerderheid van de deelnemers een besparing laten zien ten opzichte van vorig jaar, ook al is brandstofbesparing bij alle deelnemers al jaren een aandachtspunt. Wanneer de deelnemers zich nu nog kunnen verbeteren is dit een geweldige opsteker voor alle schippers: het laat zien hoeveel brandstof er nog extra te besparen is.

Platform VoortVarend Besparen
In november 2007 is het Platform VoortVarend Besparen opgericht. Doel is een brandstofbesparing in de binnenvaartsector van 5% te realiseren in 2010. Het Platform VoortVarend Besparen bestaat uit: Danser Group, het CBRB, Koninklijke Schuttevaer, Kantoor Binnenvaart, Ronald Versloot- V.O.F. Commander Tankscheepvaartbedrijf, ThyssenKrupp Veerhaven B.V., Vopak Barging Europe B.V.en Wijgula B.V.. Het Platform wordt gefaciliteerd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat en SenterNovem. Meer informatie over brandstof besparen en de activiteiten van het platform is te vinden op de website www.voortvarendbesparen.nl.