Persbericht
Datum 3 maart 2008
Kenmerk 033
Start exclusieve standplaats voor kwaliteitstaxi bij
Amsterdam CS
Gemeente pakt wangedrag bij taxistandplaats aan
Burgemeester Cohen en wethouder Herrema (Verkeer) overhandigden vandaag de
toegangspas tot de taxistandplaats bij het Centraal Station in Amsterdam aan de
eerste chauffeur. Vanwege de belangrijke rol die de politie speelt bij de handhaving
van de kwaliteitstaxi was ook hoofdcommissaris Welten aanwezig bij de opening.
Vanaf nu kunnen alleen nog kwaliteitstaxi's met een belanghebbendenvergunning
op deze standplaats hun diensten aanbieden. Op deze manier zorgt de gemeente
ervoor dat het taxiaanbod weer een visitekaartje voor de stad wordt. Burgemeester
Cohen: "Amsterdam wil een topstad zijn en daarbij hoort op de eerste plaats een
gastvrije ontvangst van bezoekers en bewoners. Dit vraagt om goede, betrouwbare
taxichauffeurs die fungeren als gastheer voor de stad."
In de eerste week zijn er ongeveer 150 chauffeurs met een toegangspas voor de
standplaats. Met het pasjessysteem kunnen alleen nette chauffeurs met schone auto's hun
klanten bij het CS ophalen. Wethouder Herrema: "Complimenten voor al deze chauffeurs
die in zeer korte tijd de vergunning hebben aangevraagd en de benodigde investeringen
hebben gedaan. Het aantal zal de komende tijd nog toenemen omdat er nog 100
chauffeurs in opleiding zijn die in de loop van de maand hun vergunning ophalen."
Eisen kwaliteitstaxi
Iedere taxiondernemer kan een vergunning voor het CS aanvragen als hij voldoet aan een
aantal kwaliteitseisen waaronder een TX-keur (landelijke kwaliteitskeurmerk voor taxi's),
stratenkennis, een auto die niet ouder is dan zes jaar, een dieselauto met een roetfilter
heeft en een ontheffing voor de tram- en busbanen.
Herrema: "Door intensieve handhaving waarborgen we de kwaliteit. Handhavers op de
standplaats kunnen de vergunning - zo nodig - per direct intrekken. Ook gaat de Stichting
TX-keur intensief handhaven. Verder is de uitstraling van de standplaats verbeterd. De
parkeerplekken voor de taxi's zijn veranderd, het straatniveau is nu overal gelijkvloers en
een rode (betonnen) loper wijst de klanten de weg naar de taxi. Binnenkort komt er ook
nog een informatiezuil voor klanten."
Voor de eerste 1000 chauffeurs met een belanghebbendenvergunning geeft de gemeente
een bedrag van maximaal 418,- als bijdrage in de kosten die moeten worden gemaakt
om te voldoen aan de eisen. Dit bedrag staat los van de subsidie die het Rijk geeft voor
het plaatsen van een roetfilter.
Taxi's dragen bij aan een gastvrijer Amsterdam
De nieuwe uitstraling en kwaliteit zijn belangrijk voor het verwelkomen van de bezoekers
van Amsterdam. "Een goede en gastvrije eerste indruk maken is essentieel voor het beeld
dat bezoekers van Amsterdam hebben. Ook uit ons onderzoek blijkt dat een verbeterpunt
.
3 maart 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 033 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
te zijn," aldus Oswald Schwirtz, voorzitter van de Amsterdamse Alliantie, die de
gastvrijheid van de stad wil verbeteren. "Maar, het is een eerste stap, er zouden nog dit
jaar meerdere van deze standplaatsen in de stad gerealiseerd moeten worden."
Pilot
Het Rijk is sinds 2000 verantwoordelijk voor het taxibeleid. De liberalisering leverde in
Amsterdam niet het gewenste resultaat op. Klanten zijn te vaak de dupe van het weigeren
van korte ritten, hoge prijzen en onbeschoft gedrag van chauffeurs.
Op 11 oktober 2007 heeft staatssecretaris Tineke Huizinga toegezegd een pilot te willen
houden om het gemeentebestuur meer mogelijkheden te geven om regulerend op te
treden. Samen met het ministerie zal worden onderzocht of gemeenten over extra
bevoegdheden moeten beschikken of dat andere instrumenten voor de hand liggen. Met
de vergunning bij het CS wordt hieraan direct invulling gegeven.
Naar aanleiding van de bevindingen bij het CS wordt gekeken of de proef wordt uitgebreid
naar andere taxistandplaatsen, bijvoorbeeld het Rembrandtplein en het Leidseplein.
Pb-033
Gemeente Amsterdam