Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 3 maart 2008

Kenmerk 033

Start exclusieve standplaats voor kwaliteitstaxi bij Amsterdam CS
Gemeente pakt wangedrag bij taxistandplaats aan

Burgemeester Cohen en wethouder Herrema (Verkeer) overhandigden vandaag de toegangspas tot de taxistandplaats bij het Centraal Station in Amsterdam aan de eerste chauffeur. Vanwege de belangrijke rol die de politie speelt bij de handhaving van de kwaliteitstaxi was ook hoofdcommissaris Welten aanwezig bij de opening. Vanaf nu kunnen alleen nog kwaliteitstaxi's met een belanghebbendenvergunning op deze standplaats hun diensten aanbieden. Op deze manier zorgt de gemeente ervoor dat het taxiaanbod weer een visitekaartje voor de stad wordt. Burgemeester Cohen: "Amsterdam wil een topstad zijn en daarbij hoort op de eerste plaats een gastvrije ontvangst van bezoekers en bewoners. Dit vraagt om goede, betrouwbare taxichauffeurs die fungeren als gastheer voor de stad."

In de eerste week zijn er ongeveer 150 chauffeurs met een toegangspas voor de standplaats. Met het pasjessysteem kunnen alleen nette chauffeurs met schone auto's hun klanten bij het CS ophalen. Wethouder Herrema: "Complimenten voor al deze chauffeurs die in zeer korte tijd de vergunning hebben aangevraagd en de benodigde investeringen hebben gedaan. Het aantal zal de komende tijd nog toenemen omdat er nog 100 chauffeurs in opleiding zijn die in de loop van de maand hun vergunning ophalen."

Eisen kwaliteitstaxi
Iedere taxiondernemer kan een vergunning voor het CS aanvragen als hij voldoet aan een aantal kwaliteitseisen waaronder een TX-keur (landelijke kwaliteitskeurmerk voor taxi's), stratenkennis, een auto die niet ouder is dan zes jaar, een dieselauto met een roetfilter heeft en een ontheffing voor de tram- en busbanen.

Herrema: "Door intensieve handhaving waarborgen we de kwaliteit. Handhavers op de standplaats kunnen de vergunning - zo nodig - per direct intrekken. Ook gaat de Stichting TX-keur intensief handhaven. Verder is de uitstraling van de standplaats verbeterd. De parkeerplekken voor de taxi's zijn veranderd, het straatniveau is nu overal gelijkvloers en een rode (betonnen) loper wijst de klanten de weg naar de taxi. Binnenkort komt er ook nog een informatiezuil voor klanten."

Voor de eerste 1000 chauffeurs met een belanghebbendenvergunning geeft de gemeente een bedrag van maximaal 418,- als bijdrage in de kosten die moeten worden gemaakt om te voldoen aan de eisen. Dit bedrag staat los van de subsidie die het Rijk geeft voor het plaatsen van een roetfilter.

Taxi's dragen bij aan een gastvrijer Amsterdam De nieuwe uitstraling en kwaliteit zijn belangrijk voor het verwelkomen van de bezoekers van Amsterdam. "Een goede en gastvrije eerste indruk maken is essentieel voor het beeld dat bezoekers van Amsterdam hebben. Ook uit ons onderzoek blijkt dat een verbeterpunt .

3 maart 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 033 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2

te zijn," aldus Oswald Schwirtz, voorzitter van de Amsterdamse Alliantie, die de gastvrijheid van de stad wil verbeteren. "Maar, het is een eerste stap, er zouden nog dit jaar meerdere van deze standplaatsen in de stad gerealiseerd moeten worden."

Pilot
Het Rijk is sinds 2000 verantwoordelijk voor het taxibeleid. De liberalisering leverde in Amsterdam niet het gewenste resultaat op. Klanten zijn te vaak de dupe van het weigeren van korte ritten, hoge prijzen en onbeschoft gedrag van chauffeurs. Op 11 oktober 2007 heeft staatssecretaris Tineke Huizinga toegezegd een pilot te willen houden om het gemeentebestuur meer mogelijkheden te geven om regulerend op te treden. Samen met het ministerie zal worden onderzocht of gemeenten over extra bevoegdheden moeten beschikken of dat andere instrumenten voor de hand liggen. Met de vergunning bij het CS wordt hieraan direct invulling gegeven.

Naar aanleiding van de bevindingen bij het CS wordt gekeken of de proef wordt uitgebreid naar andere taxistandplaatsen, bijvoorbeeld het Rembrandtplein en het Leidseplein.

Pb-033