AutoRai

BlueEFFICIENCY in Mercedes-Benz C-Klasse zorgt voor 12 procent minder verbruik

(3/3/2008)
Komend voorjaar wordt het leveringsprogramma van de C-Klasse uitgebreid met drie extra zuinige BlueEFFICIENCY-sedans. Dankzij een reeks doordachte maatregelen en technologieën kon het verbruik bij de C 180 KOMPRESSOR en de C 200 CDI met twaalf procent worden verminderd, uiteraard zonder concessies op het gebied van comfort en veiligheid.

De BlueEFFICIENCY-uitvoering van de C 200 CDI met 100 kW/136 pk-motor verbruikt slechts 5,1 liter per 100 km, terwijl de C 180 KOMPRESSOR BlueEFFICIENCY met 115 kW/156 pk-motor voor diezelfde afstand 6,5 liter benzine verbruikt. Dit komt voor beide modellen overeen met respectievelijk 135 gram en 156 gram CO2-uitstoot per kilometer. Het derde BlueEFFICIENCY-model van de C-Klasse dat in Genève wordt getoond is de C 350 CGI met directe benzine-inspuiting. Deze uitvoering met zescilindermotor verbruikt zoân tien procent minder brandstof dan de sedan met de huidige V6-motor.

Voor de nieuwe BlueEFFICIENCY-modellen hebben de technici van Mercedes-Benz gekeken naar alle aspecten om het gewicht, de Cw-waarde en de rolweerstand nog verder te verminderen en om het ingebouwde energiemanagement van de autoâs te verbeteren. Volgens de NEDC-cyclus leidden al deze maatregelen samen tot een besparing van 0,9 liter per 100 km voor de C 180 KOMPRESSOR en 0,6 liter per 100 km voor de C 200 CDI.
De specialisten in Sindelfingen hebben diverse verbeteringen aan de lichtgewicht constructie van de C-Klasse doorgevoerd, die afhankelijk van het model leidden tot een gewichtsvermindering tussen de 19 en 32 kg. Dit is bijvoorbeeld te danken aan een nieuw ontwikkelde voorruit van gelamineerd glas, die zoân 1,2 kg minder weegt dan voorheen. Net zoals bij de luxueuze Maybach bevindt zich tussen de verschillende glaslagen een membraan van plastic dat windgeruis tegenhoudt. Hierdoor kon de voorruit dunner worden uitgevoerd, zonder dat dit leidde tot meer geluid in het interieur. Ook het geluidsisolerende materiaal tegen het schutbord werd geoptimaliseerd met behulp van speciale materialen en geavanceerde rekenmethodes. Gesmede lichtgewicht velgen hielpen ook om gewicht te besparen. Per velg wegen deze zoân 1,8 kg minder dan lichtmetalen velgen, zodat er voor de hele auto ruim zeven kg wordt bespaard. Deze nieuwe velgen (6J x 16 ET 39) worden standaard geleverd op de BlueEFFICIENCY-varianten van de C 180 KOMPRESSOR en de C 200 CDI.

Nieuw ontwikkelde banden met 17 procent minder rolweerstand Naast het gewicht is er vooral veel aandacht besteed aan het verminderen van de rolweerstand en het verbeteren van de aërodynamica. In samenwerking met Michelin werden lichtgewicht banden met een 17 procent lagere rolweerstand ontwikkeld, terwijl rij- en remgedrag onveranderd blijven. De lagere rolweerstand helpt ook om het verbruik te verminderen. In de C-Klasse worden deze banden nu voor het eerst in de serieproductie toegepast. Per set banden wordt hiermee ook rond de 1,7 kg gewicht bespaard, hetgeen vooral te danken is aan de rubbersamenstelling.
Met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van 0,27 behoort de C-Klasse toch al tot de aërodynamisch beste sedans in zijn klasse. In de BlueEFFICIENCY-uitvoeringen van de C 180 KOMPRESSOR en de C 200 CDI is deze waarde nog verder verminderd. Dit is gerealiseerd door de bodemplaat vlakker te maken, waardoor lucht beter onder de auto door kan stromen, het gedeeltelijk afsluiten van de grille, waardoor er minder lucht de motorruimte instroomt, het afdichten van naden, het verbeteren van de behuizing van de buitenspiegels, het verlagen van de carrosserie met 15 millimeter en de nieuw ontworpen velgen. Hierdoor kon de Cw-waarde met zeven procent worden verminderd tot 0,25.

Energiemanagement helpt brandstof te besparen
Naast de al genoemde maatregelen helpt ook een slim energiemanagementsysteem om brandstof te besparen. Zo is de standaard stuurbekrachtiging in de C-Klasse voorzien van een extra klep die de pomp van de bekrachtiging uitschakelt wanneer deze niet in gebruik is, bijvoorbeeld wanneer de auto een tijdlang rechtuit rijdt. Hierdoor kan het verbruik met 0,14 liter per 100 km worden verminderd. Bij de BlueEFFICIENCY-modellen van de C 180 KOMPRESSOR en de C 200 CDI is er gekozen voor een langere eindoverbrenging en verbeterde lagers, waardoor de weerstand in de versnellingsbak wordt verminderd. Beide modellen zijn voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak. In de zesde versnelling draait de motor aanzienlijk minder toeren, waardoor ook weer brandstof kan worden bespaard. Een nieuw ontwikkeld display op het dashboard geeft aan wanneer het tijd is om een andere versnelling in te schakelen om brandstof te besparen. Ervaringen van de Mercedes-Benz âECO Trainingâ-cursussen wijzen uit dat met een zuinige rijstijl tot 15 procent brandstof kan worden bespaard, zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier. Ook het brandstofverbruik wordt op het dashboard zichtbaar gemaakt door middel van een staafdiagram.

C 180 en C 200 CDI: hetzelfde vermogen, minder verbruik Bij de motor van de C 180 KOMPRESSOR is de cilinderinhoud verkleind van 1796 cc naar 1597 cc, waarbij het vermogen met 115 kW/156 pk en het koppel met 230 Nm gelijk bleef. Samen met enkele aanpassingen voor een betere verbranding leidde dit tot een mogelijke besparing van 0,35 liter per 100 km. Uiteindelijk verbruikt de C 180 KOMPRESSOR BlueEFFICIENCY slechts 6,5 liter per 100 km, 0,9 liter of twaalf procent minder dan de standaardversie. Bij de CDI-motor bleven cilinderinhoud, vermogen en koppel gelijk. Voor de C 200 CDI BlueEFFICIENCY bedraagt het verbruik 5,1 liter per 100 km, een besparing van 0,6 liter of 10,5 procent.

Nieuwe C 350 CGI BlueEFFICIENCY komt eind dit jaar Eind dit jaar worden de BlueEFFICIENY-modellen van de C-Klasse aangevuld door de eerste benzinemotor met stroomgeleide directe inspuiting. De nieuwe C 350 CGI BlueEFFICIENCY wordt nu al getoond op de Autosalon van Genève. Ondanks meer vermogen (215 kW/292 pk in plaats van 200 kW/272 pk) en een groter koppel (365 Nm in plaats van 350 Nm) verbruikt dit model rond de 8,4 liter per 100 km, bijna een liter per 100 km minder dan de C 350 sedan met de huidige V6-motor. De acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 6,2 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u.
Naast vierkleppentechniek, variabele aanpassing van de nokkenas voor de in- en uitlaatzijde, een balansas en een intelligent warmtemanagementsysteem dragen bij de C 350 CGI BlueEFFICIENCY ook een nieuw ontwikkelde voorruit van gelamineerd glas, gesmede lichtgewicht velgen en banden met lage rolweerstand bij tot een lager brandstofverbruik.

Op een rij: de C-Klasse BlueEFFICIENCY-modellen

Lichtgewicht constructie:

* Gelamineerde voorruit met Maybach-technologie
* Isolatie van het schutbord met variabele dikte van het materiaal
* Gesmede lichtgewicht velgen

* Nieuw ontwikkelde banden

Aërodynamica:

* Vlakke bodemplaat

* Gedeeltelijk gesloten grille

* Naden rond de koplampen afgedicht

* Gestroomlijnde behuizing zijspiegels

* Lichtgewicht velgen met aërodynamisch ontwerp
* Verlaging van de carrosserie

Rolweerstand:

* Nieuw ontwikkelde banden met 17 procent minder rolweerstand

Energiemanagement

* Energiebesparing door uitschakelen stuurbekrachtigingspomp wanneer mogelijk

Aandrijving:

* Kleinere viercilinder benzinemotor met hetzelfde vermogen
* Handgeschakelde zesversnellingsbak met overdrive-eigenschap
* Eindoverbrenging met verbeterde lagers

* Langere eindoverbrengingsverhouding

* Stroomgeleide directe inspuiting op de C 350 CGI (vanaf eind 2008)

Dashboard

* Schakeladvies en brandstofverbruik worden weergegeven