Hyundai toont vier premières in Genève
(3/3/2008)
Hyundai pakt op de Salon de lâ Automobile de Genève uit met vier
premières. In de expositieruimte aan de oevers van Lac Léman toont
Hyundai de next-generation van de Hyundai Sonata met nieuwe en
sterkere motoren en de gefacelifte populaire Hyundai Matrix, die
stijlkenmerken van de succesvolle Hyundai i30 heeft gekregen.
Voorts wordt een serie eco-dynamische i-Blue-modellen getoond én het
zeer fraaie studiemodel HED5 i-mode, dat als de voorloper van de i30
midi-MPV kan worden beschouwd.
De volgende generatie Hyundai Sonata die in Genève wordt getoond, is
al de zesde uitgave van het prijswinnende model dat in 1988 is
geïntroduceerd. Uiterlijk springen enkele subtiele
designveranderingen meteen in het oog. De gewijzigde voorzijde geeft
de Sonata een krachtiger en tegelijk elegante uitstraling. De grootste
en opvallendste designverschillen zijn echter in het interieur van de
auto te vinden. De nieuwe Sonata heeft een volledig nieuw dashboard,
nieuw ontworpen tellers en klokken, een nieuwe middenconsole en
voortaan ook blauwe verlichting van de instrumenten. De Hyundai Sonata
krijgt ook nieuwe (Series II Theta-)motoren met dubbele variabele
kleptiming. Deze nieuwe motoren leveren meer kracht, hebben een een
hoger koppel én zijn zuiniger. De 2.0 viercilinder benzinemotor in de
Sonata levert nu 164 pk (was 145 pk). Het vermogen van de 2.4i
benzinemotoren is gestegen van 161 naar 174 pk. De 3.3i
V6-benzinemotor levert nu zelfs 250 pk (was 235 pk). Het vermogen van
de 2.0 CRDi-dieselmotor is gestegen van 140 pk naar 151 pk. De nieuwe
Hyundai Sonata kan afhankelijk van de versie worden uitgerust met een
soepel schakelende vier- of vijf trapsautomaat of een handgeschakelde
vijf- of zesversnellingstransmissie.
i30-stijlkenmerken nieuwe Matrix
De nieuwe Hyundai Matrix heeft â vooral aan de voorzijde â
stijlkenmerken van de succesvolle i30 gekregen. De Hyundai Matrix, in
2001 getekend door meesterontwerper Pininfarina, blijft mede dankzij
de hoge zit en de ruime gebruiksmogelijkheden, zoals een verschuifbare
achterbank, een zeer populaire familieauto. De Hyundai Matrix, die met
1.6i- en een 1.8i-benzinemotoren met respectievelijk 103 en 123 pk
verkrijgbaar is, komt in het tweede kwartaal van 2008 naar Nederland.
HED-5 MPV Concept
Hyundai toont in Genève ook enkele bijzondere studiemodellen. De HED
5 i-mode Concept Car (HED staat voor âHyundai European Designâ) is
duidelijk meer dan een hersenspinsel van het Europese designteam. Dit
studiemodel kan als voorloper van de geheel nieuwe compacte MPV worden
gezien die vermoedelijk eind 2010 het levenslicht ziet. Het platform
van de nieuwe i30 CrossWagon zou perfect als basis kunnen dienen. De
HED 5 heeft zes zitplaatsen en pakt uit met een serie aansprekende
innovatieve ideeën die zijn ontwikkeld in samenwerking met partners
als Recaro, Bayer en LG. De HED 5 wordt aangedreven door een nieuwe
180 pk sterke 2.2 CRDi-motor.
Eco-versie van de i10 en i30
Ook voor Hyundai is milieu een onafgebroken zorg. Ter gelegenheid van
de Geneefse autoshow stelt Hyundai niet minder dan drie eco-dynamische
voertuigen voor op basis van bestaande modellen. Met de eco-versies
van de Hyundai i10 en de Hyundai i30 wil het Koreaanse merk aantonen
dat je met relatief makkelijke aanpassingen, op bestaande modellen de
CO2-uitstoot tot 29 % kunt reduceren. Daarmee duikt de uitstoot van
CO2 tot ver beneden de 100 g/km. Hyundai toont onder meer een
ultrazuinige Hyundai i10 met een 800 cm3 driecilinder turbomotor. Deze
nieuwe motor wordt al eind volgend jaar verwacht. Ook toont Hyundai
een i10 die op aardgas rijdt en slechts 65 g/km CO2 uitstoot. De
Hyundai i30 1.6 CRDi i-Blue die Hyundai in Genève toont, realiseert
een CO2-uitstoot van slechts 106 g/km. Behalve een serie
aerodynamische verbeteringen heeft deze Hyundai i30 i-Blue banden met
een lage rolweerstand en een stop-startsysteem.
AutoRai