BKWI

Relatie BKWI ten opzichte van het nieuwe WERKbedrijf maandag, 03 maart 2008

Er wordt veel geschreven en overleg gevoerd over het nieuwe WERKbedrijf waarin CWI en UWV samengaan. Dikwijls valt daarbij de naam van het BKWI, vooral wanneer het om ketenservices gaat. Wat gaat er nu met BKWI gebeuren? Worden wij onderdeel van het WERKbedrijf? Hoe zit het met andere ketenservices zoals die van het Inlichtingenbureau? In dit artikel geeft Olf Kinkhorst antwoord op deze prangende vragen.

Bij het ontstaan van BKWI is deze organisatie opgehangen onder het CWI, maar wel met een aparte positionering. De bewindslieden bepalen namelijk rechtstreeks onze agenda al luisteren ze daarbij natuurlijk wel goed naar de wensen van de ketenpartners. Gehoord het Ketenoverleg heet dat in ambtelijke taal. Dat ketenoverleg kwam in het begin (2002) wat moeizaam tot stand, maar is ieder jaar beter gaan functioneren. Op dit moment is er onder het AKO een kernteam geformeerd waarbij op tal van onderwerpen plannen worden gemaakt om de keten lokaal beter te laten functioneren. Het gaat om de totstandkoming van Integrale Dienstverlening aan de klant. Schotten in de dienstverlening moeten dus verdwijnen. BKWI is goed aangehaakt bij het AKO en het kernteam.

Door de opheffing van het CWI heeft ook het BKWI straks geen formele ophanging meer. Het ligt dus voor de hand dat wij bij het UWV terechtkomen. Inmiddels heeft hierover overleg plaatsgevonden met de Staatssecretaris en deze heeft laten weten dat er rond het BKWI voorlopig niets wijzigt. Wij worden dus op eenzelfde manier ondergebracht bij UWV als dit bij CWI al het geval was.

Hoe wordt nu invulling gegeven aan de gezamenlijke services die de keten nodig heeft? Gezamenlijke services moeten natuurlijk door de hele keten worden aangestuurd. Hiervoor wordt onder regie van het AKO een structuur ingericht, waarbij alle partijen hun ketenservices inbrengen, dus ook het BKWI en het Inlichtingenbureau. Het gaat er niet om dat iemand de baas is over een ketenservice, maar dat die beschikbaar is. En als jouw service beter is dan die van een ander, wordt hij vanzelf meer gebruikt. De Locaties Werk en Inkomen kunnen wat dat betreft best verschillende keuzes maken en daarmee ook richting geven aan de verdere ontwikkeling.

Het BKWI en het Inlichtingenbureau beschikken over services die onmisbaar zijn voor de keten. Denk maar eens aan Suwinet Inkijk, dat in staat is om uit alle systemen gegevens te halen en deze te presenteren aan gebruikers, of het Sectorloket waarmee informatie kan worden opgehaald bij individuele gemeenten. Maar ook organisaties als het CP-ICT dragen natuurlijk hun steentje bij. Wat heb je aan services als de implementatie niet geregeld is? Hoe krijg je boven tafel waar gemeenten behoefte aan hebben? We zullen dus in de komende tijd goede afspraken moeten maken hoe we alle services op elkaar afstemmen en hoe we er voor gaan zorgen dat de ketenpartijen daar gezamenlijk sturing aan kunnen geven.