SGP
26 - 02 - 08 | SGP vindt de stimulerings-regeling duurzame energie
van het kabinet onder de maat.
Ministeriële regelingen SDE
Van der Vlies
26 februari 2008
Voorzitter, de SGP-fractie heeft met grote ontevredenheid
kennisgenomen van de concept ministeriële regelingen voor de
stimulering van duurzame energieproductie. Want met deze regeling zal
de Kabinetsdoelstelling om 20% duurzame op te wekken in 2020 niet
behaald worden! Het beschikbare budget voor 2008 is veel te laag,
investeerders hebben een te grote investeringsonzekerheid en veel
perspectiefvolle energiebronnen zijn uitgesloten van de regeling. Door
éérst te kijken naar kosteneffectiviteit, en pas daarnà naar
toekomstperspectief en innovativiteit bekruipt ons het sterke gevoel
dat niet de duurzame energie, maar de harde euro's de boventoon hebben
gevoerd bij het opstellen van de SDE-regeling.
Maar ondanks de forse kritiek vanuit de relevante marktpartijen houdt
de minister tegen beter weten in vol dat de doelstellingen met de
beschikbare budgetten gemakkelijk gehaald kunnen worden. Deze stelling
is niet onderbouwd, en in deze bijdrage zal ik aantonen waarom dat
volgens de SGP zo is.
Harde bewijzen gevraagd!
Voorzitter, de minister verwijst naar het hoogste scenario van 17%
duurzame energie uit de ECN doorrekening van het programma Schoon en
Zuinig, en denkt daarmee te bewijzen dat de SDE-regeling wel degelijk
tegemoet komt aan de 20%-norm. Echter, déze SDE-regeling komt niet
overeen met dit meest optimistische scenario. De vraag is nu: wat is
het verwachte effect van de SDE en de MEP vertaald naar 2020? Het zou
van politieke moed en inzicht van de minister getuigen om zoân
predictie door ECN te laten maken. Graag deze toezegging, zodat
onderzoek laten uitvoeren, zodat we allemaal weten waar we aan toe
zijn?
Investeringsonzekerheid voor ondernemers
De SGP-fractie betreurt het dat met name de kleine ondernemers en de
agrarische sector door deze ministeriële regelingen opnieuw geen
investeringszekerheid krijgen. Want hoewel het jaren kost om duurzame
energieprojecten van de grond te krijgen, geeft de minister slechts
zekerheid voor het jaar 2008. Doordat de minister de bedragen per jaar
kan wijzigen of stoppen, dreigt de veelbelovende SDE-regeling te
verworden tot een instabiel instrument. In het verleden is ook al
gebleken dat dit kan leiden tot een plotselinge subsidiestop , of
het op â nulâ zetten van het subsidietarief . Daardoor wordt het nu
al zichtbaar dat investeerders investeringen op de lange baan
schuiven, of zelfs onder de grond begraven.
Om de lange termijn investeringszekerheid wél te bieden vindt mijn
fractie het noodzakelijk dat investeerders ook voor de periode na 2012
inzicht krijgen op een samenhangend en stabiel stimuleringsbeleid.
Daarom pleit de SGP voor een financiering buiten de begroting om,
zoals ook in het Duitse model gebeurt . Kan de minister dat in het
belang van het Nederlandse investeringsklimaat toezeggen?
Te korte indienperiode
Voorzitter, de SGP-fractie is ontevreden over de veel te korte periode
van indiening. Heeft de minister bijvoorbeeld onderzocht hoeveel tijd
het vergt om een bouw- en milieuvergunning te krijgen voor
windturbines en biomassacentrales? Precies: de benodigde tijd voor
vergunningen is langer dan de indienperiode, zodat alleen projecten
waarvoor al eerder vergunningen zijn afgegeven subsidie zullen
krijgen! De door de minister gekozen met het âvenster 1 april tot 1
augustusâ is geen oplossing! De SGP-fractie pleit voor een van de
volgende opties:
1) Openstelling van de regeling over het gehele jaar met mogelijk een
overgangsperiode van een maand ten behoeve van de beoordelingstijd
door SenterNovem.
2) Een verlenging tot 1 december, hetzij indiening op basis van een
volledige vergunningsaanvraag. Een dergelijke aanvraag voor een kleine
ondernemer al relatief veel geld zodat hij niet lichtvaardig een
dergelijk traject doorlopen.
Graag een reactie hierop.
Met name stimuleren van MKB?
Voorzitter, de SGP vindt dat de minister wel heel erg gemakkelijk over
de beloften voor kleine ondernemers in het regeerakkoord heenstapt.
Daarin staat namelijk dat het met name voor kleine ondernemers
mogelijk wordt gemaakt om te investeren in duurzame energie. Het geven
van extra voorlichting aan het MKB is een doekje voor het bloeden en
is geen extra steun voor kleinschalige biomassaprojecten! Er worden
juist extra hindernissen opgeworpen. Is het de minister bekend dat
VROM nog in overleg is met de sector over deze regelgeving? En is het
de minister bekend, dat volgens de sector de thans voorgestelde
emissie-eisen voor biogasinstallaties technisch nog niet haalbaar
zijn? Sterker nog: de eisen die de minister nota bene middels een
subsidieregeling oplegt, zijn wat betreft de fijnstofeis conflicterend
met, en strenger dan de Europese eis van 2009. Kan de minister
praktijkvoorbeelden geven van biogasprojecten, waar de voorgestelde
emissie-eisen met succes zijn gerealiseerd?
Co-vergisting en Biomassa
Voorzitter, het lijkt erop dat de minister het voor biomassa
procedureel, financieel en inhoudelijk zo moeilijk heeft gemaakt, dat
er nauwelijks aanvragen ingediend zullen worden. En dat terwijl
biomassa bij het gebruik van reststromen en mest wel degelijk extra
milieuvoordelen heeft ten opzichte van de windproductie. Realiseert
de minister zich bovendien dat zij, door 'alle vloeibare biomassa'
niet meer toe te staan, veel goede en schone/duurzame biomassa ten
onrechte uitsluit?
Voorzitter, het is nu volslagen onduidelijk waarom biogas sterk
beperkt wordt en de wel gesteunde segmenten feitelijk een
ontmoedigingsubsidie krijgen. Mijn fractie wil een duidelijk en
gemotiveerd antwoord waarom de minister de belofte uit âSchoon en
Zuinigâ niet nakomt om de regelgeving voor mest co-vergisting te
verruimen. Ook willen wij de argumentatie van de minister horen waarom
juist groen gas uit biomassa formeel wel, maar feitelijk niet wordt
gestimuleerd.
Wat betreft de voorgestelde basisprijs van co-vergisting: de 12
eurocent per geproduceerde kilowattuur kan toch niet worden
volgehouden wanneer het Energiecentrum Nederland (ECN) heeft
voorgerekend dat voor een rendabele productie een prijs van 17,9 cent
nodig is? Hierdoor zullen initiatieven sneuvelen op het gebrek aan
rendement of te hoge financiële risicoâs . Daarom vraagt de SGP de
minister alsnog het ECN advies over te nemen.
AVIâs
Voorzitter. Tenslotte over de AVIâs. Een AVI behaalt een elektrisch
rendement van 22-26% met als uitschieter de nieuwe AVI in Amsterdam
met 30%. Maar door warmtebenutting kan een totaalrendement van 80%
worden bereikt. Warmtebenutting, zoals bij afvalverbranding, vergt
echter grote extra investeringen. Waarom stopt de stimulering dan bij
een rendement van 30%?
---
----------
Wijn, 18-8-2006
Zoals recent voor gas-WKK
Het grote voordeel van het Duitse model is dat het geen aanslag
pleegt op de begroting van de ministeries van EZ, VROM of Financiën,
maar omgeslagen wordt op de kWh prijs van alle afnemers Het Duitse
model hoeft beslist geen open einde regeling te zijn, ook daar kunnen
limieten worden ingebouwd. Daarnaast wordt het omgeslagen op de kWh-
(elektra) en m3 (gas-) prijs van de gebruikers.
Zo is de productie van biomassa gemakkelijker te sturen dan het
windaanbod en fluctueert het aanbod minder doordat de biomassa kan
worden opgeslagen. Daarnaast kan dankzij innovatie de CO2 in biogas of
de rookgassen worden hergebruikt, wat het voordeel verdubbelt. De
reststromen leveren energie die anders verloren gaat. Ook wordt de
logistieke inspanning verminderd, wat een verminderde druk op het
reeds overvolle Nederlandse wegennet tot gevolg heeft. En wat
tenslotte te denken van het feit dat de emissie van methaan wordt
gereduceerd met mestvergisting, wat ook wordt aangetoond in het
rapport âSchoon en Zuinigâ van deze overheid?
Er is geen steun voor vergisting van reststromen zonder mest, geen
steun voor groen gas uit biomassa en geen steun voor benutting van CO2
uit biogas of voor warmtekrachtkoppeling.
Zelfs als warmte (deels) benut kan worden en het digestaat op het
eigen bedrijf afgezet wordt, kan voor 12 cent écht niet geproduceerd
worden.
SGP vindt de stimulerings-regeling duurzame energie van het kabinet
onder de maat.