Nieuws
Lopikse inwoners spreken zich uit over 'de Staat van de Gemeente'
In het najaar van 2007 hebben onze inwoners een vragenlijst kunnen
invullen voor het onderzoek De Staat van de Gemeente. Hierin
konden zij aangeven hoe tevreden zij zijn over de gemeente Lopik. Van
de 1.200 inwoners die thuis een vragenlijst hebben ontvangen, heeft
ruim 38% meegewerkt. De respons voor de aan het loket uitgereikte
vragenlijsten bedraagt ruim 45%. Het rapport met de
onderzoeksresultaten is op 3 maart 2008 openbaar gemaakt. De
belangrijkste punten worden toegelicht in een speciale krant die
eveneens op 3 maart 2008 is verschenen. Deze krant is kosteloos af te
halen op het gemeentehuis. Daarnaast zijn het rapport en de krant
via deze website te downloaden.
Bij de Staat van de Gemeente draait het om de inwoner: hoe tevreden is
de inwoner over de gemeente waarin hij woont? De vraag wordt
beantwoord vanuit zes invalshoeken, ook wel burgerrollen genoemd. Voor
elke burgerrol is aan de hand van diverse indicatoren uiteindelijk een
rapportcijfer opgesteld. Dit rapport-cijfer is geen exacte
afspiegeling van de werkelijkheid, maar een waardevolle indicatie over
het functioneren van de gemeente. Het cijfer dient dan ook geplaatst
te worden in de context van het onderwerp, waarover het oordeel is
gegeven.
Aan dit onderzoek hebben 47 gemeenten meegedaan. In de resultaten is
onderscheid gemaakt in de gemeentegrootte, zodat onderlinge
vergelijking goed mogelijk is. Dit wordt benchmarken genoemd.
1. De burger als kiezer
Dit is de burger die door de politiek wordt vertegenwoordigd en die
een bepaalde kwaliteit van politiek/bestuur verwacht. Als prestatie is
o.a. omschreven dat de gemeente luistert naar de inwoners, een
duidelijke toekomstvisie heeft en waarmaakt wat ze belooft;
Lopik
Gem.
5,5
5,5
2. De burger als klant
Dit is de burger die recht heeft op een behoorlijke kwaliteit van de
dienst-verlening, zowel fysiek als digitaal. Prestatie-indicatoren
zijn o.a. de openings-tijden, wachttijden,
deskundigheid/klantvriendelijkheid medewerkers, fysieke ruimte,
prijsniveau van de producten, inhoud website;
Lopik
Gem.
7,1
6,9
3. De burger als onderdaan
In deze rol komen de onderdelen veiligheid, regelgeving,
vergunningverlening en handhaving aan de orde. De
prestatie-indicatoren zijn o.a. veiligheid, duidelijke en geen
overbodige/strijdige regels, goede handhaving van de regels;
Lopik
Gem.
5,9
5,7
4. De burger als partner
De burger wil serieus worden genomen in de beleidsontwikkeling op
diverse terreinen (interactief). Hoe wordt deze samenwerking ervaren?
Prestatie-indicatoren zijn o.a. de sociale en maatschappelijke
voorzieningen en het onderwijsaanbod;
Lopik
Gem.
7,8
7,2
5. De burger als wijkbewoner
Deze rol heeft vooral betrekking op de leefomgeving, waarin burgers en
gemeenten een gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen.
Prestatie-indicatoren zijn o.a. het voorzieningenniveau,
kwaliteitsniveau openbaar groen, uiterlijk aanzien van de wijk,
woningaanbod, bereikbaarheid en verkeersveiligheid;
Lopik
Gem.
6,3
6,5
6. De burger als belastingbetaler
In deze rol wil de burger een verantwoorde besteding van de door hem
betaalde belasting. Prestatie-indicatoren zijn o.a. de waardering van
de burger voor de belastingheffing t.o.v. de geleverde prestatie, de
financiële situatie van de gemeente en de gemeentelijke organisatie.
Lopik
Gem.
5,7
6,0
Conclusies en opvallende zaken:
· De gemeente Lopik scoort hoog bij de rol van de burger als
klant en de burger als partner;
· De gemeente Lopik scoort bij rol van de burger als kiezer en
de burger als belastingbetaler over het algemeen laag. Deze tendens is
herkenbaar bij alle gemeenten, klein en groot;
· Aandachtspunten vormen de rollen de burger als onderdaan en de
burger als wijkbewoner.
Naast inwoners hebben ook circa 1.300 Lopikse bedrijven en
instellingen een vragenlijst ontvangen. Hiervan hebben er slechts 56
meegewerkt. Aangezien dit onderdeel bij alle deelnemende gemeenten
onvoldoende respons heeft opgele-verd, is dit onderdeel buiten de
berekening van de rapportcijfers gehouden.
Het gemeentebestuur zal de resultaten van deze Staat van de Gemeente
gebruiken bij de visie-ontwikkeling Lopik 2020 (waaraan de raad
momenteel werkt) en bij de organisatieontwikkeling (het Management
Team onderzoekt momenteel hoe de ambtelijke organisatie het beste kan
worden vorm gegeven).
Daarnaast kan het worden gebruikt bij de door de provincie Utrecht uit
te voeren kwaliteitsmeting, waarover de raad op 11 maart 2008 besluit.
* Rapport SvdG Najaar 2007.pdf
Gemeente Lopik