Gemeente Lopik

Nieuws

Lopikse inwoners spreken zich uit over 'de Staat van de Gemeente'

In het najaar van 2007 hebben onze inwoners een vragenlijst kunnen invullen voor het onderzoek De Staat van de Gemeente. Hierin konden zij aangeven hoe tevreden zij zijn over de gemeente Lopik. Van de 1.200 inwoners die thuis een vragenlijst hebben ontvangen, heeft ruim 38% meegewerkt. De respons voor de aan het loket uitgereikte vragenlijsten bedraagt ruim 45%. Het rapport met de onderzoeksresultaten is op 3 maart 2008 openbaar gemaakt. De belangrijkste punten worden toegelicht in een speciale krant die eveneens op 3 maart 2008 is verschenen. Deze krant is kosteloos af te halen op het gemeentehuis. Daarnaast zijn het rapport en de krant via deze website te downloaden.

Bij de Staat van de Gemeente draait het om de inwoner: hoe tevreden is de inwoner over de gemeente waarin hij woont? De vraag wordt beantwoord vanuit zes invalshoeken, ook wel burgerrollen genoemd. Voor elke burgerrol is aan de hand van diverse indicatoren uiteindelijk een rapportcijfer opgesteld. Dit rapport-cijfer is geen exacte afspiegeling van de werkelijkheid, maar een waardevolle indicatie over het functioneren van de gemeente. Het cijfer dient dan ook geplaatst te worden in de context van het onderwerp, waarover het oordeel is gegeven.

Aan dit onderzoek hebben 47 gemeenten meegedaan. In de resultaten is onderscheid gemaakt in de gemeentegrootte, zodat onderlinge vergelijking goed mogelijk is. Dit wordt benchmarken genoemd.


1. De burger als kiezer
Dit is de burger die door de politiek wordt vertegenwoordigd en die een bepaalde kwaliteit van politiek/bestuur verwacht. Als prestatie is o.a. omschreven dat de gemeente luistert naar de inwoners, een duidelijke toekomstvisie heeft en waarmaakt wat ze belooft;

Lopik

Gem.
5,5

5,5


2. De burger als klant
Dit is de burger die recht heeft op een behoorlijke kwaliteit van de dienst-verlening, zowel fysiek als digitaal. Prestatie-indicatoren zijn o.a. de openings-tijden, wachttijden,
deskundigheid/klantvriendelijkheid medewerkers, fysieke ruimte, prijsniveau van de producten, inhoud website;

Lopik

Gem.
7,1

6,9


3. De burger als onderdaan
In deze rol komen de onderdelen veiligheid, regelgeving, vergunningverlening en handhaving aan de orde. De prestatie-indicatoren zijn o.a. veiligheid, duidelijke en geen overbodige/strijdige regels, goede handhaving van de regels;

Lopik

Gem.
5,9

5,7


4. De burger als partner
De burger wil serieus worden genomen in de beleidsontwikkeling op diverse terreinen (interactief). Hoe wordt deze samenwerking ervaren? Prestatie-indicatoren zijn o.a. de sociale en maatschappelijke voorzieningen en het onderwijsaanbod;

Lopik

Gem.
7,8

7,2


5. De burger als wijkbewoner
Deze rol heeft vooral betrekking op de leefomgeving, waarin burgers en gemeenten een gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen. Prestatie-indicatoren zijn o.a. het voorzieningenniveau, kwaliteitsniveau openbaar groen, uiterlijk aanzien van de wijk, woningaanbod, bereikbaarheid en verkeersveiligheid;

Lopik

Gem.

6,3

6,5

6. De burger als belastingbetaler
In deze rol wil de burger een verantwoorde besteding van de door hem betaalde belasting. Prestatie-indicatoren zijn o.a. de waardering van de burger voor de belastingheffing t.o.v. de geleverde prestatie, de financiële situatie van de gemeente en de gemeentelijke organisatie.

Lopik

Gem.
5,7

6,0

Conclusies en opvallende zaken:


· De gemeente Lopik scoort hoog bij de rol van de burger als klant en de burger als partner;


· De gemeente Lopik scoort bij rol van de burger als kiezer en de burger als belastingbetaler over het algemeen laag. Deze tendens is herkenbaar bij alle gemeenten, klein en groot;


· Aandachtspunten vormen de rollen de burger als onderdaan en de burger als wijkbewoner.

Naast inwoners hebben ook circa 1.300 Lopikse bedrijven en instellingen een vragenlijst ontvangen. Hiervan hebben er slechts 56 meegewerkt. Aangezien dit onderdeel bij alle deelnemende gemeenten onvoldoende respons heeft opgele-verd, is dit onderdeel buiten de berekening van de rapportcijfers gehouden.

Het gemeentebestuur zal de resultaten van deze Staat van de Gemeente gebruiken bij de visie-ontwikkeling Lopik 2020 (waaraan de raad momenteel werkt) en bij de organisatieontwikkeling (het Management Team onderzoekt momenteel hoe de ambtelijke organisatie het beste kan worden vorm gegeven).

Daarnaast kan het worden gebruikt bij de door de provincie Utrecht uit te voeren kwaliteitsmeting, waarover de raad op 11 maart 2008 besluit.


* Rapport SvdG Najaar 2007.pdf