Ministerie van Economische Zaken


Ministerie van Economische Zaken

Datum: 3-3-2008


Heemskerk verwelkomt vernieuwde SMS-gedragscode


Naar aanleiding van een groot aantal klachten over sms-diensten komt er een aangescherpte sms-gedragscode voor aanbieders van mobiele diensten.


Staatssecretaris Heemskerk verwelkomt deze vernieuwde gedragscode, die door de
mobiele operators in samenwerking met service providers, SMS-dienstverleners en
contentaanbieders is opgesteld. Hij riep het bedrijfsleven zomer 2007 op om een
einde te maken aan de onduidelijkheden met schijnbaar `gratis´-sms-jes (met name
ringtones). Vooral kinderen waren hiervan de dupe. Op een door Heemskerk geopend
klachtenloket op Consuwijzer.nl kwamen in totaal tot nu toe 747 klachten binnen.
De belangrijkste elementen van de nieuwe gedragscode zijn:
1. Er komt een sms-diensten filter; consumenten krijgen de mogelijkheid om aan
te geven dat zij willen worden uitgesloten van het gebruik van bepaalde sms-diensten.
Dit betekent dat ouders bijvoorbeeld een mobiele telefoon abonnement kunnen aangaan
voor hun kinderen zonder dat het kind gebruik kan maken van betaalde sms-diensten.
2. Er komt een strengere sms reclame code; deze code geeft richtlijnen voor reclame
uitingen. Zo moet altijd duidelijk zijn of het om een abonnementsdienst gaat,
wat de precieze kosten zijn, waar de consument terecht kan met vragen, om hoeveel
sms-jes het gaat, etc. De code is aangemeld bij de Reclame Code Commissie.
3. Er komt een onafhankelijke commissie handhaving sms-diensten die kan oordelen
over de gedragingen van sms-dienstverleners en content aanbieders en die sancties
kan opleggen bij overtredingen van de sms reclame code.
4. Bij geschillen over sms-diensten kan de consument naar de geschillencommissie
waarbij alle telefoon operators zijn aangesloten.

5. Er komt een website met een online databank waarin een actueel overzicht komt
van alle sms-abonnementsdiensten, informatie over de aanbieder van de diensten,
de kosten die daaraan zijn verbonden, etc.

Begin april treedt de nieuwe code, die door alle operators, service providers
en SMS-dienstverleners ondertekend zal worden, naar verwachting in werking. Op
1 juli zal het sms-diensten filter naar verwachting gereed zijn. Hiermee moeten
de onduidelijkheden definitief tot het verleden gaan behoren. Heemskerk monitort
dit nauwgezet De Consumentenautoriteit en OPTA kunnen optreden tegen individuele
bedrijven die de wettelijke regels overtreden.


Meer informatie:

Voor journalisten: Edwin van Scherrenburg, Persvoorlichter Economische Zaken,
070-3796464 of 06-15028924 of e.v.vanscherrenburg@minez.nl of Bram Oudshoorn,
KPN Mediarelaties

070-4466300.