Gemeente Lansingerland


Randstad 380 kV verbinding ter inzage
Randstad 380 kV verbinding ter inzage

Vanaf 28 februari tot en met 10 april 2008 ligt deel 4 van de Planologische kernbeslissing Randstad 380 kV verbinding bij het SPiL te Berkel en Rodenrijs ter inzage.

De beheerder van het hoogspanningsnet in Nederland, TenneT, voorziet dat het elektriciteitsgebruik de komende jaren fors zal groeien. Een uitbreiding van het energietransportnet moet ervoor zorgen dat er ook na 2010 voldoende stroom aan de Randstad geleverd kan worden.

Begin januari 2008 is de behandeling van de planologische kernbeslissing Randstad 380 kV in de Tweede en de Eerste Kamer afgerond. Beide kamers zijn akkoord gegaan met het plan voor een verbinding tussen Wateringen en Zoetermeer (Zuidring) en tussen Zoetermeer en Beverwijk (Noordring); de zogenoemde Randstad 380 kV-verbinding (zie www.randstad380kv.nl). TenneT gaat de verbinding bouwen en onderhouden.

Een nieuwe verbinding komt er niet zomaar. Hieraan ging een proces vooraf waarbij iedereen volgens een vaste procedure op verschillende momenten kan inspreken. In het Tweede Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (SEV II) staat welke
hoogspanningsverbindingen van 220 kV en meer er de komende jaren gebouwd mogen worden. De Randstad 380 kV verbinding moet aan deze lijst worden toegevoegd, hiervoor moet het SEV II dus worden veranderd. Dat gebeurt via de procedure van een planologische kernbeslissing (pkb-procedure). Het laatste deel van de pkb, deel 4, is het plan zoals het door de Eerste Kamer is goedgekeurd. Pkb 4 is op 28 februari ter inzage gepubliceerd in onder andere de Staatscourant.

Doordat de pkb Randstad 380 kV is aangenomen, kan het vervolgtraject van de Zuidring volgens planning doorgaan. Binnenkort zal het MER voor de Zuidring worden afgerond en zal het ontwerp-tracébesluit worden opgesteld. Dit ontwerp zal vervolgens in augustus ter inzage worden gelegd en daarop kan iedereen inspreken. Voordat hierover een besluit wordt genomen zal de minister van EZ de uitkomsten van het MER aan de Tweede Kamer sturen. Het tracébesluit voor de Noordring volgt in een latere fase.