Landelijk Aktie Komitee Scholieren


LAKS: Liever een goed boek dan een gratis boek

Het LAKS vindt dat het huidige plan voor gratis schoolboeken heroverwogen moeten worden. Het huidige plan brengt te grote risico's met zich mee voor de kwaliteit van het onderwijs. Uit een eerste inventarisatie onder scholen concludeert het LAKS dat de levensduur van boeken omhoog moet. Ook wordt innovatie met leermiddelen geremd, krijgt de docent minder te zeggen en gaat de prijs in plaats van de kwaliteit een leidende rol spelen. Er moet een oplossing worden gevonden waarin de kwaliteit van het onderwijs niet lijdt onder de gratis schoolboeken.

"De scholier heeft veel liever een goed dan een gratis boek", aldus Sywert van Lienden, voorzitter LAKS. "De kans dat de kwaliteit van de schoolboeken minder wordt is levensgroot. Er wordt in dit plan vooral gedacht aan de portemonnee van de ouder, niet aan het onderwijs van de scholier. Daarnaast blijft het absurd om 300 miljoen euro uit de onderwijsbegroting te halen voor gratis schoolboeken. Dit terwijl het plan duidelijk een inkomensmaatregel is en de nood op kwaliteitsgebied hoog is".

De gevolgen van de plannen zijn concreet dat boeken anderhalf tot twee keer langer mee moeten gaan, van bijvoorbeeld 4 naar 6 jaar. Dit remt innovatie, en brengt de kans met zich mee dat de geleerde stof al verouderd en achterhaald is als de scholier het nog moet gebruiken. Ook zijn er te grote verschillen in de prijzen van boekenpakketten. De gemiddelde prijs van 308 euro is fictie. De prijzen zitten gemiddeld tussen de 200 en 500 euro. Door deze grote verschillen zullen sommige ouders toch bij moeten betalen, en anderen zullen verdienen op het boekenpakket.

Het LAKS heeft het principe van gratis onderwijs altijd ondersteund, maar dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs. Op dit moment bestaat al een regeling voor de tegemoetkoming in de schoolmiddelen (waaronder de schoolboeken), de WTOS. Lage inkomens worden dus al gecompenseerd.

Het verbeteren van de kwaliteit is vele malen belangrijker in de ogen van de scholieren dan het hebben van gratis schoolboeken. Het is verbazingwekend hoe het advies van de Raad van State over de gratis schoolboeken aan de kant wordt gezet. Iedereen in de politiek zou er na het rapport van de commissie Dijsselbloem van overtuigd moeten zijn dat er juist geïnvesteerd moet worden in de kwaliteit van het onderwijs!