abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
3 maart 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGTL-2008/935 -
Onderwerp
Navigatiesystemen, verkeersinformatie
Geachte voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg Nationaal WegenBestand van 30 januari 2008 heb ik
toegezegd u nader te informeren over een aantal onderwerpen. Hierbij treft u een
beschrijving aan van de stand van zaken rond verkeersinformatie (Commissie Laan),
navigatiesystemen (Connekt) en een reactie op het rapport van de Stichting Onderzoek
Navigatiesystemen.
Stand van zaken verkeersinformatie (Commissie Laan)
Als uitwerking van de beleidsnota Reisinformatie uit 1996 is een commissie ingesteld
onder leiding van de heer drs. J. Laan. In het (in 2004 aangepaste) instellingsbesluit1 is
aangegeven dat de taken van de commissie zich richten op het adviseren van de Minister
omtrent de uitvoering van beleid op het gebied van actuele verkeersinformatie. Door de
commissie Laan is een waardevolle rapportage met verbetervoorstellen opgeleverd in
2004. Naar aanleiding hiervan heeft u op 26 mei 2004 een brief ontvangen waarin wordt
ingegaan op dit advies en waarin de afspraken die zijn gemaakt rond reisinformatie staan
beschreven2, met name over de taakverdeling tussen markt en overheid.
1 Staatscourant, 7 december 2004, nr. 236, pag. 14
2 Vergaderjaar 2003-2004, Kamerstuk 29 200 XII, nr. 134
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGTL-2008/935
Voorbeelden van resultaten (mede) naar aanleiding van dit advies zijn:
· De aanpak van de totale keten van verkeersinformatie: van meetlus naar
weggebruiker. Dit is een gezamenlijke aanpak van markt en overheid.
· Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW): vanaf begin 2009 krijgen
weggebruikers betere en nauwkeurigere verkeersinformatie. Daartoe heb ik op 3
december 2007 een samenwerkingsovereenkomst getekend met wethouders,
gedeputeerden en bestuurders van deelnemende steden, provincies en regio's. In de
NDW werken deze partijen samen aan een landelijk dekkend systeem voor het
inwinnen, verzamelen en verspreiden van verkeersgegevens op de belangrijkste
wegen van rijk, provincie en gemeenten. Daarnaast worden de NDW gegevens vooral
gebruikt om verkeersmanagement van A naar B te regelen.
Goede informatie is een belangrijk onderdeel in de reis van deur tot deur. Nieuwe
ontwikkelingen zoals de opkomst van navigatiesystemen bieden kansen om de actuele
reisinformatie voor weggebruikers te verbeteren. Ik verwacht dan ook dat op dit terrein,
nu en in de toekomst, veel winst valt te behalen. Ik hecht daarbij aan zeer goede
afspraken tussen overheid en bedrijfsleven, waarbij oog is voor ieder zijn rol. In het kader
van de uitwerking van de actielijnen uit het Beleidskader Benutten3 zal ik derhalve samen
met de partijen mogelijkheden voor verbetering in beeld brengen. Ik kom daar bij de
uitwerking van de korte termijn agenda van de mobiliteitsvisie op terug.
Stand van zaken navigatiesystemen
Mede naar aanleiding van de adviezen van de commissie Laan vindt de dialoog tussen
marktpartijen en overheden over praktische samenwerking rond navigatiesystemen
plaats bij Connekt. Deze organisatie is een publiek-privaat samenwerkingsverband gericht
op het verbinden van overheden, bedrijven en kennisinstellingen bij
mobiliteitsvraagstukken. Concreet faciliteert Connekt in dit geval het maken van afspraken
tussen wegbeheerders en marktpartijen over routekeuze voor vrachtverkeer in
navigatiesystemen.
Om hierbij gepaste stappen te kunnen nemen is in opdracht van mijn Ministerie allereerst
uitgebreid onderzoek verricht onder alle wegbeheerders naar de aard en omvang van
sluipverkeer door navigatiesystemen. Dit onderzoek wordt momenteel afgerond.
Vooruitlopend hierop kan ik u wel alvast een aantal conclusies hieruit mededelen.
Uit dit onderzoek komt naar voren dat navigatiesystemen in bepaalde gevallen route-
adviezen kunnen geven die door wegbeheerders als ongewenst worden gezien. Dit is met
name het geval als verouderde kaarten worden gebruikt en als wordt gekozen voor de
optie voor kortste route, in plaats van de snelste route. Specifiek voor vrachtverkeer werd
als probleem geconstateerd dat er geen systeem beschikbaar was waarin alle relevante
wegkenmerken voor vrachtverkeer zijn verwerkt.
Tegelijkertijd wordt echter ook duidelijk dat de markt zich nadrukkelijk in de goede
richting beweegt. Zo levert gebruik van de meest recente kaarten en de keuze voor de
3 Vergaderjaar 2007-2008, 31 305, nr. 4
---
VENW/DGTL-2008/935
snelste route niet alleen minder onjuiste maar ook minder ongewenste routes op. Verder
zijn kaartenmakers hard aan het werk om gegevens voor vrachtverkeer te verzamelen en
zijn er navigatiesystemen op de markt die deze gegevens kunnen gebruiken voor hun
route-advies. Dit proces is echter nog niet voltooid.
Om tot afspraken te komen over de verdere invulling van de benodigde gegevens voor
vrachtverkeer heeft Connekt op mijn verzoek een platform opgericht waar
vertegenwoordigers (koepels) van wegbeheerders samen met marktpartijen werken aan
het structureren van verdere gegevensuitwisseling over geschikte routes. Betrokken
marktpartijen hebben hier positief op gereageerd en hun deelname toegezegd. Eerder heb
ik al bestuurlijke overeenstemming bereikt met de vertegenwoordigers van decentrale
overheden over het inzamelen van de benodigde gegevens. In maart komen
wegbeheerders en marktpartijen in dit platform bij elkaar. Hierbij worden ook recente
ontwikkelingen in de markt meegenomen. Via de brancheorganisaties die aan het traject
deelnemen kunnen ook de eindgebruikers worden bereikt.
Weggebruikers kunnen zelf ook helpen voorkomen dat ze op ongeschikte wegen terecht
komen door een geschikt navigatiesysteem met recente kaarten te gebruiken en door te
kiezen voor de snelste route in plaats van de kortste. Het rijden met een navigatiesysteem
is ook een van de mogelijke opdrachten bij het onderdeel "Zelfstandig route rijden" van
het vernieuwde rijexamen.
Zoals ik eerder heb aangegeven is het uitwisselen van gewenste routes een proces dat pas
op middellange termijn en op geleidelijke wijze tot eindresultaten zal kunnen leiden.
Dit vanwege de vele betrokken partijen en de lange keten van te nemen stappen bij
achtereenvolgens wegbeheerders, kaartenmakers, systeemfabrikanten en eindgebruikers.
Reactie onderzoek navigatiesystemen
Onder de recente publicaties over navigatiesystemen bevindt zich ook het onderzoek van
de Stichting Onderzoek Navigatiesystemen, waarop u mijn reactie heeft gevraagd. In deze
publicatie wordt geconcludeerd dat bepaalde navigatiesystemen zouden moeten worden
verboden omdat deze in een aantal specifieke gevallen een ongewenst advies geven. Ik
deel deze conclusie niet. Hoewel ook uit het eerder aangehaalde onderzoek van mijn
ministerie aanwijzigen komen dat navigatiesystemen in sommige specifieke gevallen
minder gewenste adviezen kunnen geven, kan hier nog niet uit worden afgeleid dat
navigatiesystemen per saldo onveilig zijn.
Uit ander onderzoek, zoals van TNO, komen aanwijzingen dat navigatiesystemen door het
beperken van omrijden en zoekgedrag juist een positieve invloed kunnen hebben op de
verkeersveiligheid. Ik sta positief tegenover het verantwoord gebruik van
navigatiesystemen en ik word hierdoor gesterkt door de constructieve opstelling die
marktpartijen in deze tonen. Verder ligt er in deze, zoals hierboven beschreven, ook een
eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker voor goed gebruik van
navigatiesystemen. Als wegbeheerders van mening zijn dat doorgaand verkeer op
bepaalde locaties niet gewenst is, zoals in het genoemde onderzoek wordt betoogd, dan
kunnen zij hiertoe ook passende verkeerskundige maatregelen nemen.
---
VENW/DGTL-2008/935
De bevindingen van verschillende onderzoeken op dit gebied zullen worden meegenomen
in de dialoog tussen wegbeheerders en marktpartijen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat