Utrecht, 3 maart 2008
Onderzoek Capgemini: outsourcing inkoop wint aan populariteit
Na outsourcing van IT, F&A en HRM, kiezen steeds meer bedrijven voor outsourcing van (een
deel van) inkoop, ofwel BPO Procurement. Een op de drie bedrijven heeft plannen om in de
nabije toekomst één of meerder inkoopfuncties uit te besteden. Daarnaast gaat het steeds vaker
om de uitbesteding van strategische processen. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini
Consulting naar BPO Procurementactiviteiten in Nederland onder multinationals uit
verschillende marktsectoren.
De belangrijkste conclusie die Capgemini trekt uit de resultaten van dit onderzoek is dat BPO
Procurement volwassen wordt. Stefan Westdijk, Sourcing Strategies Leader bij Capgemini
Nederland: "Doordat steeds meer organisaties ervaring hebben met outsourcing van (delen van)
inkoop, verkrijgen zij meer inzicht in het proces van outsourcing en de te behalen voordelen. Met het
groeien van het vertrouwen, zien we een verschuiving van de focus op minder strategische naar meer
strategische inkoopfuncties."
Hoewel 60% van de bedrijven nog steeds kiest voor outsourcing van minder strategische processen,
overweegt bijna een derde van de bedrijven ook outsourcing van strategische processen, zoals
supplier management. 29% van de respondenten gaf zelfs aan dat zij inkoop van zogenaamde directe
materialen zou willen uitbesteden aan een derde partij. Uit vergelijkbare onderzoeken van Aberdeen
en Gartner in andere delen van Europa kwam niet eerder zo'n hoog cijfer naar voren.
Als belangrijkste voordeel van BPO Procurement, noemt de meerderheid van de bedrijven dat zij zich
beter kunnen richten op hun kernactiviteiten. Daarnaast vormt de personele invulling van de
inkoopafdeling geen zorg meer en kan optimaal gebruik worden gemaakt van externe kennis en
vaardigheden. Andere voordelen die werden genoemd zijn het reduceren van de kosten van
transactieprocessen en het standaardiseren van processen.
De voornaamste zorg die men heeft met betrekking tot BPO Procurement, is dat de relatie tussen de
organisatie en de uitbestede inkoopfunctie formeler en dus minder flexibel wordt. Daarnaast vinden
veel respondenten dat de bedrijven veel energie moeten steken in de voorbereiding van de
outsourcing om geen controle te verliezen over de uitbestede processen.
Het onderzoek van Capgemini Consulting richt zich op huidige en geplande BPO
Procurementactiviteiten in Nederland en hoe dit zich verhoudt tot andere delen van Europa. Het
onderzoek is uitgevoerd op basis van face-to-face interviews met inkoopmanagers van negentien
multinationals met een significant bestedingsvolume. Het onderzoek kan worden opgevraagd bij
Stefan Westdijk, via stefan.westdijk@capgemini.com.
EINDE BERICHT
Cap Gemini Nederland