3
mrt 2008
Onderdeel: Wageningen Universiteit
Nummer: 016wu
De RoboSwift, het microvliegtuigje geïnspireerd door de gierzwaluw,
heeft zijn eerste vlucht gemaakt. Studenten Luchtvaart- &
Ruimtevaarttechniek van de TU Delft hebben het toestel in de afgelopen
maanden ontwikkeld samen met de groep Experimentele zoölogie van
Wageningen Universiteit. Het kleine, stille vliegtuigje is uitgerust
met observatiecameraâs waarmee in de toekomst vogels kunnen worden
bestudeerd of surveillance van groepen mensen of voertuigen mogelijk
is. Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) gaat financieel
bijdragen aan de ontwikkeling van de RoboSwift.
Van 10 tot 15 maart neemt de groep studenten met de RoboSwift deel aan
een internationale wedstrijd in India voor innovatieve
microvliegtuigen, de Amerikaanse-Aziatische Micro Air Vehicle (MAV)
Competition.
KLPD
Het Korps landelijke Politiediensten (KLPD), voortdurend op zoek naar
toepasbare vernieuwingen voor het politiewerk, ziet mogelijkheden om
de Roboswift voor eigen politietoepassingen te kunnen gebruiken.
Daarom ondersteunt het korps het project met een subsidie. De
RoboSwift kan bijvoorbeeld de politie helpen bij ongelukken,
demonstraties, handhaving en opsporing.
Vervormbare vleugel
Kenmerkend voor de RoboSwift zijn de continu vervormbare of
verstelbare (âmorphingâ) vleugels, afgekeken van de gierzwaluw.
Hierdoor kan het toestel, net als zijn voorbeeld, zeer wendbaar en
efficiënt vliegen. Daarmee beschikt het microvliegtuigje over
vleugeleigenschappen van vogels die nog geen enkel vliegtuig ter
wereld heeft. Uit windtunneltesten bleek dat de RoboSwift de
uitzonderlijke vliegcapaciteiten van de gierzwaluw behoorlijk kan
benaderen.
De RoboSwift is met een spanwijdte van circa 50 cm en een gewicht
van minder dan 100 gram een stuk kleiner dan gangbare vliegende
modelvliegtuigen. Hij is uitgerust met een zeer stille elektromotor
met propeller om hoogte te winnen. Het silhouet van RoboSwift lijkt op
dat van een gierzwaluw waardoor RoboSwift onopvallend is ten opzichte
van andere observatievliegtuigen en helicopters. De âpilootâ wordt
inmiddels getraind in vogelachtig vlieggedrag, waaronder later ook
zweefvluchten. Tijdens zweefvluchten wordt de motor uitgezet en klapt
de propeller in om nog stiller en energiezuiniger te kunnen vliegen.
Uitgerust met microcameraâs die in verschillende richtingen kunnen
observeren, zijn er voor de RoboSwift interessante toepassingen
denkbaar. Zo hopen de onderzoekers in de toekomst vogels ongestoord
van zeer nabij te kunnen observeren met vogelachtige vliegtuigjes als
RoboSwift, waardoor biologisch onderzoek mogelijk is dat tot dusverre
niet kon. Ook is onopvallende surveillance van groepen mensen of
voertuigen (âcrowd controlâ) mogelijk.
âBio-inspiredâ
De studenten hebben hun project gebaseerd op de bevindingen van hun
begeleider, ir. David Lentink van Wageningen Universiteit, die in
april 2007 samen met anderen een studie publiceerde in Nature naar de
vliegeigenschappen van de gierzwaluw. Een gierzwaluw vliegt in zijn
leven een afstand vergelijkbaar aan vijf keer heen en terug naar de
maan en kan 7000 kilometer onafgebroken in de lucht blijven. Lentink
c.s. ontdekten dat de gierzwaluw zo efficiënt kan vliegen en zo goed
kan manoeuvreren doordat hij voortdurend zijn vleugels aanpast aan de
vliegcondities. Studies als deze vormden de inspiratie tot het
ontwikkelen van vliegtuigjes op basis van vogels, het zgn.
âbio-inspiredâ ontwerpen.