AutoRai

Saab 9-X BioHybrid: compact design, grootse prestaties, minimale uitstoot

(3/4/2008)
Op levendige wijze verbeeldt de Saab 9-X BioHybrid conceptauto hoe in de toekomst een compacte auto van Saab eruit kan zien. Het design sluit aan bij de voorkeur van voornamelijk jonge consumenten voor een sportieve auto die volop rijplezier biedt. Maar ook een progressieve uitstraling heeft, verantwoorde prestaties levert en voorzien is van hightechcommunicatie.

De 9-X BioHybrid is een vervolg op de designthemaâs die Saab neerzette met de Aero X, die meerdere designprijzen won, en de eerdere 9X-studiemodellen. Hij demonstreert bovendien het potentieel van een ultra-efficiënte aandrijving verzorgd door een 200 pk sterke
1,4-liter BioPower-turbomotor met de volgende generatie hybride-systeem van GM. De verwachte CO2-uitstoot bedraagt slechts 105 g/km (gecombineerde testcyclus) bij het rijden op E85 biobrandstof.

Het interieur toont een totaal nieuwe kijk op Saabs bekende, op de bestuurder gerichte cockpitontwerp. De auto biedt tevens innovatieve, ononderbroken draadloze verbindingen met persoonlijke, elektronische apparatuur zoals een pda of gsm. De bagageruimte van het studiemodel is uitgerust met een handig beladingsysteem dat het in- en uitladen van grote en zware spullen vergemakkelijkt.

âHet draait bij deze auto helemaal om efficiency in design, prestaties en gebruikâ, zegt Anthony Lo, Director of Advanced Design bij General Motors Europe. Hij leidde het designteam van de 9-X BioHybrid in samenwerking met het Saab Brand Center in Zweden.

Met zijn turbinevormige wielen op de vier hoeken van de carrosserie, minimale overhang en ver doorgetrokken daklijn, introduceert de driedeurs Saab 9-X BioHybrid nieuwe, dynamische proporties binnen de verder conventioneel gelijnde categorie compacte hatchbacks. De vloeiend gelijnde carrosserie doet sterk denken aan de gladde romp van een vliegtuig. Zichtbare deurgrepen en buitenspiegels ontbreken. De voor het oog ononderbroken, rondom doorlopende raampartijen en diepliggende grille zijn geïnspireerd op de Aero X coupé die Saab twee jaar eerder in Genève onthulde.

Het typische silhouet van een shooting brake en de doelmatige achterzijde zijn afgeleid van de multifunctionele 9X conceptauto die in 2001 debuteerde in Frankfurt. âJe zou kunnen zeggen dat we deze auto van achter naar voren ontwikkeld hebbenâ, zegt Lo. âDe vorm van de 9X past perfect bij de grootte van de auto. De lange daklijn draagt bij aan het aerodynamische karakter en levert daarnaast meer hoofdruimte en interieurruimte op.â

Geheel in lijn met Saabs rijke historie als vliegtuigontwerper worden bij de 9-X BioHybrid nieuwe aerodynamische technieken geïntroduceerd, met als doel de stroomlijn te verbeteren en het brandstofverbruik te reduceren. Boven de 70 kilometer per uur schuift de dakspoiler automatisch uit om de daklijn te verlengen. Tevens wordt de stand van de luchtgeleider aan de achterkant van de auto gewijzigd.

Het vierpersoonsinterieur toont een compleet nieuwe ontwikkeling van Saabs kenmerkende, op de bestuurder gerichte cockpitdesign. De in het midden op de vloer geplaatste console met zijn naar de bestuurder toegekeerde schakelaars en displays is vervangen door een gebogen hoofdinstrumentenpaneel dat zich over de volle breedte voor de bestuurder uitstrekt. De grafische elementen, zoals cijfers van de meters, lijken te zijn ingevroren in ijs, een Scandinavisch designthema dat voor het eerst getoond werd bij de Aero X.

De doelgroep van de 9-X BioHybrid is gewend zowel binnen als buiten de auto eenvoudige toegang tot multimediasystemen te hebben. Saab heeft daarom samengewerkt met Sony Ericsson om in de auto ononderbroken verbindingen te realiseren met tal van draagbare voorzieningen. Het resultaat is een draadloze interface voor streaming data, entertainment en satellietnavigatie. De ontwikkelde interface maakt het gelijktijdig gebruik van meerdere voorzieningen mogelijk, bijvoorbeeld als er passagiers in de auto aanwezig zijn.

Aan de achterzijde is de klep gekoppeld aan een laadvloer die elektrisch in- en uitschuift. Het systeem wordt automatisch geactiveerd bij het openen en sluiten van de onderste helft van de achterklep. De vloer plus achterzijde van de neerklapbare stoelen zijn afgewerkt met een zeer stroef rubbertapijt dat spullen als het ware vastgrijpt en op hun plek houdt. Om het in en uitladen makkelijker te maken, is de laadvloer voorzien van een soort glijstangen waarover de spullen naar binnen en naar buiten zijn te schuiven. Het mechanisme komt vanzelf tevoorschijn als de klep geopend wordt.

Het gebruik van licht is een belangrijk kenmerk van Scandinavisch design. De 9-X BioHybrid is voorzien van regelbare, witte omgevingsverlichting. Het niveau van het indirecte licht varieert van helder fris tot warm gedempt. De voorziening is naar eigen voorkeur in te stellen en programmeerbaar, bijvoorbeeld om de verlichting af te stemmen op het jaargetijde.

âDeze auto laat zien dat ons conceptuele werk toepasbaar is op een compact modelâ, aldus Anthony Lo. âDe 9-X BioHybrid heeft een aantal voorzieningen die we verder ontwikkelen, zoals het nieuwe instrumentenpaneel, de toepassing van gladde vlakken en de ononderbroken connectiviteit in de auto.â