AutoRai

Nissan toont baanbrekende primeurs in Genève

(3/4/2008)
Baanbrekend. Zo zijn de drie belangrijkste primeurs van Nissan op de Autosalon van Genève te typeren. De GT-R geeft blijk van Nissans passie voor prestaties en techniek, het studiemodel Pivo 2 is het antwoord op de toenemende vraag naar compacte en milieuvriendelijke autoâs en de Murano versterkt de leidende positie van Nissan in het crossover-segment.

Nissan GT-R
De nieuwe Nissan GT-R is een supercar voor iedereen, voor elk moment en voor elke plaats. Het is een auto waarmee beheerst en moeiteloos door de stad is te rijden, maar waarmee ook een rondetijd 7 minuten en 38 seconden is neergezet op de Nordschleife van de Nürburgring. Dat is een van de snelste rondetijden die ooit is genoteerd voor een âgewoneâ productieauto op dit veeleisende Duitse circuit. De vierzits coupé is voorzien van een gloednieuwe 3,8-liter V6-motor met twee turboâs, die goed is voor een vermogen van 480 pk bij 6.400 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 588 Nm is volledig beschikbaar tussen 3.200 en 5.200 toeren per minuut.

Dit motorische geweld wordt overgebracht naar alle vier de wielen via een met peddels aan het stuur te bedienen 6-sequentiele transmissie met dubbele koppeling. Speciaal voor de GT-R ontwikkelde Nissan niet alleen deze razendsnel schakelende zesbak, maar ook een van de meest geavanceerde vierwielaandrijvingsystemen.

De bestuurder van de Nissan GT-R heeft een aantal mogelijkheden om de auto op zijn of haar specifieke wensen af te stemmen: de vering, de transmissie en de stabiliteitscontrole zijn instelbaar.

Exterieur en exterieur
De carrosserie van de Nissan GT-R bestaat gedeeltelijk uit koolstofvezel en wordt gespoten in de speciale âScratch Shield Paintâ. Daarmee is de carrosserie extra beschermd tegen kleine beschadigingen in het dagelijkse gebruik, zoals krasjes van takken of beschadigingen door de borstels in de wasstraat. De speciale verf heeft een zichzelf herstellende beschermlaag die de onderliggende lak beschermt.

Net als het exterieur is het interieur van GT-R stijlvol en functioneel. Het instrumentenpaneel is overzichtelijk en geeft de bestuurder alle noodzakelijk informatie. De GT-R is verder voorzien van een multifunctionele display op het dashboard, waarop allerlei telemetriegegevens kunnen worden oproepen. Het bedieningspaneel van onder meer de airconditioning is centraal in het bestuurderscompartiment geplaatst.

Het audiosysteem is uniek: dat is namelijk voorzien van een harde schijf die automatisch alle muziek opslaat die wordt afgespeeld in de auto. Dit maakt het meenemen van cdâs overbodig. De middenconsole is dynamisch vormgegeven en voorzien van een rode startknop, de versnellingspook en de handrem. Daarbij bieden de kuipstoelen veel comfort.

Uitvoeringen
De GT-R is leverbaar in drie uitvoeringen: Base, Premium Edition en Black Edition. Alle uitvoeringen worden aangedreven door de 480 pk sterke 3,8-liter V6-motor. De Premium Edition is bovendien voorzien van een Bose-audiosysteem met elf luidsprekers, regensensoren, dimmende binnenspiegel en automatisch inschakelende koplampen. De GT-R Black Edition wordt geleverd met antracietkleurige velgen, 2 exclusieve lakkleuren (Satin Black en Ultimate Silver) en zwarte lederen bekleding met rode accenten.

De voorverkoop van de Nissan GT-R gaat 2 april in Europa van start. e GT-R is in Nederland beschikbaar vanaf 119.900 euro.

Pivo 2: op de toekomst voorbereid
Nissan belooft al in het volgende decennium een volledig elektrisch aangedreven auto aan te bieden. De belofte maakt deel uit van Nissan Green Program 2010, dat onder meer het verlagen van CO2-uitstoot door producten en activiteiten van Nissan wereldwijd ten doel heeft.

De geavanceerde Pivo 2 maakt duidelijk dat het Nissan ernst is met die belofte. Met het oog op een beter milieu wordt de Pivo 2 aangedreven door vier âslimmeâ elektromotoren â een per wiel â die elk hun energie halen uit moderne, compacte lithium-ion-accuâs.

De Pivo 2 kent geen schadelijke uitstoot, maar is méér dan een milieuvriendelijke auto. De Nissan Pivo 2 heeft een vriendelijk karakter, is een prettige reisgezel en heeft een zeer bijzonder ontwerp. De Pivo 2 heeft drie stoelen op een rij. De bestuurder zit in het midden, een stukje verder naar voren dan de passagiers.

Al op de Tokyo Motor Show van 2005 presenteerde Nissan de eerste Pivo. De Pivo 2 is een van drie recentelijk ontwikkelde studiemodellen die zich richten op een nieuwe generatie bestuurders. Nissan ontwikkelde hem speciaal voor in de stad wonende, onafhankelijke en carrièregerichte jonge vrouwen.

Roterende cabine
Opvallend aan de Nissan Pivo 2 zijn de roterende cabine â die tot 360 graden om zijn as kan draaien â en wielen die tot 90 graden om hun verticale as zijn te verdraaien. Daardoor zit de bestuurder altijd in de rijrichting, zelfs wanneer hij in de Pivo 2 achteruit rijdt of wil fileparkeren.

De Pivo 2 heeft een aan de voorzijde van de cabine geplaatste deur. Die garandeert een gemakkelijke instap.

Nissan monteert de bediening van de Pivo 2 in de deur. Dat is mogelijk doordat Nissan de auto uitrust met drive-by-wire-systemen, waarmee het mogelijk is de Pivo 2 volledig met elektronica te besturen en te bedienen.

Robotic Agent
Op het dashboard van de Pivo 2 zit de RA, ofwel de Robotic Agent. Die vervult drie belangrijke rollen tijdens het rijden met de Pivo 2. Niet alleen geeft hij route-informatie en waarschuwt hij voor verkeersproblemen, ook houdt hij constant het humeur van de bestuurder in de gaten. Hij praat, beweegt en geeft licht, waarmee de RA de stemming van de bestuurder positief beïnvloedt, vooral wanneer de omstandigheden op de weg slecht zijn. Volgens Nissan kent de stadsauto van de toekomst geen schadelijke uitstoot en is hij veelzijdig, flexibel en behendig. Boven alles moet hij een vriend zijn. De Pivo 2 is een âintelligente levensvormâ die de relatie van de bestuurder met zijn auto naar een hoger emotioneel niveau brengt.

Nissan Murano
Een verfijnd uiterlijk, een luxe en eigentijds interieur en verbeterde prestaties. Dat zijn de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Nissan Murano, die hiermee meer is dan alleen een revisie van het bestaande origineel.

De nieuwe Murano is een dynamische crossover, die te boek staat als een goed alternatief voor de SUVâs die zijn bedoeld voor gebruik op de normale weg. De Murano biedt een uniek mengsel van kracht en veiligheid. De zekerheid van permanente vierwielaandrijving vormt een uitstekende combinatie met de prestaties en de sportiviteit van een luxe personenauto. Kenmerkend voor het nieuwe model is de vorm van de twee achterste zijruiten, waarvan de onderzijde omhoog loopt. Een detail waarmee de vorige Murano zich eveneens onderscheidde. Verder is geen enkel plaatwerkdeel hetzelfde gebleven. Het interieur is nog verfijnder en comfortabeler, speciaal voor de passagiers achterin. Het uitrustingsniveau is verhoogd, waardoor de inzittenden van nog meer luxe kunnen genieten. De auto straalt de sfeer van de business class uit.

Betere prestaties
De 3,5-liter V6 is gebleven, maar is wel aangepast. De motor is nu goed voor 265 pk en een koppel van 325 Nm. De 24-kleps zescilinder levert betere prestaties bij een gunstiger verbruik dan voorheen. Ook de Murano Xtronic CVT-transmissie â een technisch hoogstaande continu variabele transmissie â is verder geperfectioneerd. De wrijvingsverliezen zijn met 20 procent teruggebracht, waardoor de auto zuiniger is dan voorheen en de transmissie schakelt nog vlotter dan die in de vorige Murano.

De nieuwe Murano wordt net als de Nissan GT-R gespoten in de speciale âScratch Shield Paintâ.

De nieuwe Murano versterkt Nissans positie op de Europese markt als één van de leidende merken op het gebied van crossovers. De Murano kan worden beschouwd als de grotere broer van de nieuwe Qashqai en komt in oktober op de Europese markt.