Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de staatssecretarissen van Onderwijs, Cultuur en

Wetenschap en de minister voor Wonen, Wijken en Integratie over de witte vlucht in Utrecht. (Ingezonden 12 februari 2008)


1
Wat is uw oordeel over het bericht "Tegen de stroom in", waaruit blijkt dat de segregatie in het onderwijs in Utrecht toeneemt, ondanks de convenanten om dit tegen te gaan? 1) Onduidelijk is waarop deze berichtgeving is gebaseerd en dus ook hoe representatief zij is. De gemeente Utrecht bevestigt dat nog steeds sprake is van de zogenaamde witte vlucht. Deze stijging lijkt wel af te vlakken. De regionale stuurgroep die de afspraken heeft gemaakt en coördineert, analyseert momenteel alle cijfers.


2
Deelt u de mening dat de ontwikkeling in Utrecht aantoont dat convenanten te vrijblijvend zijn? Kunt u uw antwoord toelichten?
Nee. Deze uitspraak loopt vooruit op de feiten. Ik wil eerst de analyse van de regionale stuurgroep afwachten.


3
Deelt u de mening dat het voortgezet onderwijs betrokken moet worden bij het beleid om segregatie te bestrijden? Zo ja, hoe gaat u dit doen? Het voortgezet onderwijs ìs betrokken bij het beleid om segregatie te bestrijden. In het voortgezet onderwijs hebben, net als in het primair onderwijs, schoolbesturen de wettelijke opdracht om met gemeenten te overleggen over maatregelen om segregatie tegen te gaan en integratie te bevorderen. Scholen en gemeenten overleggen hierover in het kader van de lokale educatieve agenda.
Daarnaast doet het Kenniscentrum Gemengde Scholen onderzoek naar het tegengaan van segregatie.


4
Bent u bereid om hardere afspraken te maken over het bereiken van de doelstelling voor gemengde scholen? Kunt u daarbij de mogelijkheden betrekken voor het voeren van dubbele wachtlijsten, maximale schoolgrootte en een bonus voor gemengde scholen? Zie het antwoord op vraag 2 en de brief aan de Tweede Kamer d.d. 8 februari jl. over het tegengaan van segregatie in het basisonderwijs. In deze brief wordt nader ingegaan op de dubbele wachtlijsten en een prijs voor scholen die veel werk maken van het tegengaan van segregatie in het basisonderwijs.


1) de Volkskrant, 1 februari 2008