Politie Midden- en West Brabant

Politieberichten district Bergen op Zoom 04-03

BERGEN OP ZOOM, 4 maart 2008

Tweetal aangehouden in bezit van kilo harddrugs

ROOSENDAAL: Het politieteam Courage zag op maandagmiddag een Franse personenauto vanuit het Roosendaalse centrum richting de Rijksweg A58 rijden. Op de parkeerplaats bij Spuitendonk besloten de politiemedewerkers de auto te controleren. In de auto werd een kilo harddrugs gevonden. Het gaat vermoedelijk ook speed. Ook is er 10 gram hennep gevonden. De drugs zijn in beslag genomen voor onderzoek. De inzittenden van de auto, een 24-jarige Fransman en een 32-jarige Belg, zijn aangehouden en in verzekering gesteld.

Vrouw aangehouden voor vervalsing

ROOSENDAAL: De politie hield maandag een 28-jarige Braziliaanse aan voor vervalsing. De vrouw was in bezit van een vals Portugees identiteitsbewijs. Het bewijs werd eind februari in beslag genomen voor onderzoek. Bij contact met de Portugese autoriteiten werd duidelijk dat het om een vals identiteitsbewijs ging. De vrouw is overgedragen aan de Vreemdelingenpolitie.

Snelheidscontrole

LANGEWEG: De politie hield op maandag tussen 14.30 uur en 17.30 uur een snelheidscontrole op de Zuiddijk. Van de 195 passanten waren er 73 in overtreding. Hoogst gemeten snelheid bedroeg 103 km/u. Op de ze weg geldt een maximum van 60 km/u.

Over snelheid
Feit: stopafstand bij 120 km/uur is 24 auto's van gemiddelde lengte

In Nederland wordt intensief op snelheid gecontroleerd. Snelheidscontroles vinden om drie redenen plaats. Allereerst omwille van de verkeersveiligheid, want snelheid speelt een rol bij élk verkeersongeval. Het milieu is een tweede goede reden: hoe harder een voertuig rijdt, hoe hoger het brandstofverbruik, hoe meer CO2-uitstoot en hoe meer geluidsoverlast. De derde reden is mobiliteit. Files ontstaan minder snel als weggebruikers met ongeveer dezelfde snelheid rijden. Bovendien is de kans op ongelukken kleiner, en ook dat scheelt files: bijna 13% van de files is direct te wijten aan een ongeval. Snelheid kan het verschil uitmaken tussen leven en dood. Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met een snelheid van 80 km/uur bijvoorbeeld al twintig keer groter dan bij een snelheid van 30 km/u. Nog treuriger zijn de cijfers over fietsers en voetgangers. Bij aanrijdingen met een snelheid van slechts 35 km/u komt 5% van de fietsers of voetgangers om het leven. Bij 48 km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45% en bij 64 km/u overleeft nog maar 15% de klap.

Sancties
Relatief kleine overtredingen worden afgedaan met een boete. Overschrijdingen van meer dan 30 km/uur ( en op de snelweg met 40 km/uur) worden geregistreerd. Afhankelijk van de voorgeschiedenis levert zon overtreding een forse boete of een dagvaarding op. Bij overschrijding van de maximumsnelheid van 50 kilometer of meer wordt bij staandehouding het rijbewijs ingevorderd. Bij zeer grove overtredingen kan de zogenaamde artikel 130-procedure gestart worden, waarbij de bestuurder een onderzoek moet ondergaan naar de lichamelijke of geestelijke geschiktheid om een motorrijtuig te besturen. Afhankelijk van de uitkomst kan het CBR het rijbewijs permanent ongeldig verklaren.

Auteur: Inge Rijgersberg