AutoRai

Citroën op de Autosalon van Genève

(3/4/2008)
Op de Autosalon van Genève â open voor publiek van 6 tot en met 16 maart â zal Citroën twee nieuwe modellen onthullen: de C5 Tourer en de nieuwe Berlingo. De komst van beide nieuwe modellen zijn voor het brede en uiterst actuele gamma een nieuw bewijs van de dynamiek van Citroën.

De C5 Tourer is een variant op de nieuwe C5 die styling combineert met ruimte, functioneel design en sportiviteit. De nieuwe Berlingo is een ultrafunctionele gezinsauto.

Op de stand staat ook de nieuwe C5 Sedan die begin dit jaar werd onthuld en die zeer binnenkort leverbaar zal zijn. De C4 WRC â de kampioensauto van seizoen 2007 â is ook te bezichtigen.

De focus van Citroën op styling wordt niet alleen geïllustreerd met beide nieuwe modellen, maar ook door de aanwezigheid van de concept car Nemo Concetto die is geïnspireerd op het karakter uit de Disney-film âFinding Nemoâ.

De aandacht die Citroën besteedt aan zorg voor het milieu wordt zichtbaar in de vorm van een reeks modellen die het AIRDREAM-label dragen. Ook wordt de C-Cactus gepresenteerd: een uiterst functionele, zuinige concept car die slechts 80 gr/km CO2 uitstoot. Tevens kan het publiek kennismaken met de gerestylede C3 Pluriel en de C4 Hybride HDi.

Het leverbare gamma voldoet aan de wensen van een steeds bredere klantenkring en is samengesteld om aan alle verwachtingen tegemoet te komen.

Wereldpremière C5 Tourer: een onderscheidende auto

Dankzij de combinatie van aantrekkingskracht, prestaties, aanzien en kwaliteit hebben de C5 Sedan en C5 Tourer alle noodzakelijke eigenschappen om zich een plaats te verwerven temidden van de leiders in het hogere middensegment. De komst van de C5 Tourer is voorzien voor voorjaar 2008 en completeert het breedste en modernste gamma ooit.

Dynamisch, elegant design met onderscheidend karakter. Gebruikmakend van de fraaie vormen van de Sedan biedt de C5 Tourer elegante en dynamische styling met een identieke voorzijde en een achterzijde die een krachtige indruk maakt. Het vloeiende profiel toont een perfecte balans. Het ontwerp van de C5 Tourer voldoet aan de uitdagende opdracht om styling en ruimte en prestaties en functionaliteit samen te brengen.

Rijpositie gericht op bestuurder. De zorgvuldig ontwikkelde rijpositie is geheel gericht op de bestuurder. Net als het instrumentenpaneel is die positie grotendeels geïnspireerd op de luchtvaartindustrie. Het ontwerp bevestigt de indruk van dynamiek en vitaliteit die de buitenzijde wekt. De dynamiek van de cockpit keert ook terug in de innovatieve ergonomie van de bediening. Bijvoorbeeld de nieuwe generatie van het stuurwiel met vaste kern, rijassistentie als Lane Departure Warning System (LDWS) en meedraaiende bi-xenonlampen. Net als het veersysteem kan het zitcomfort aan een brede verscheidenheid van wensen worden aangepast om ervoor te zorgen dat optimale ondersteuning wordt geboden. De voorstoelen zijn leverbaar met rugleuningen die aan de bovenzijde elektrisch verstelbaar zijn. Daarnaast kan de bestuurdersstoel worden geleverd met een massagefunctie.

Eersteklas vervoer. Rijden of gereden worden krijgt een geheel nieuwe dimensie. Om een goed akoestisch comfort te realiseren werd veel aandacht besteed aan de reductie van geluiden en resonanties. De nieuwe C5 heeft een opmerkelijk ruim interieur. De wielbasis is 6,5 centimeter langer dan bij de vorige versie en zorgt daarmee voor meer comfort voor zowel voor- als achterpassagiers. Tegelijkertijd voldoet de bagageruimte van de Tourer aan verwachtingen van consumenten die vooral op zoek zijn naar laadruimte.

Onberispelijke rijeigenschappen. De C5 kreeg het uiterst effectieve, geraffineerde onderstel van de C6, dat is ontwikkeld om elke oneffenheid in het wegdek glad te strijken. Bovendien kan worden gekozen uit twee systemen, Hydractive III +, dat de nadruk legt op comfort, en een conventioneel systeem dat meer de nadruk legt op dynamiek, overigens zonder het welbekende comfort van Citroën te verliezen.

Hoog veiligheidsniveau. Platform en onderstel bieden de geavanceerde eigenschappen van de C6 die een benchmark is voor veiligheid. De voorzieningen waarmee de C5 wordt uitgerust (zeven airbags standaard, twee extra achter als optie) zorgen voor het hoogste niveau van actieve en passieve veiligheid.

Focus op kwaliteit. De nieuwe C5 heeft diverse troeven in handen voor zowel de waarneembare kwaliteit als het gebruikgemak. Hij profiteert van de effectieve platformstrategie en de met de C6 opgedane expertise. Voorafgaand aan de introductie zijn meer dan vijf miljoen testkilometers gereden om zijn betrouwbaarheid te waarborgen.

Nieuwe Berlingo personenwagen: comfort van een sedan, gebruiksgemak van een MPV

Met de Berlingo heeft Citroën destijds een nieuwe trend gezet. Sinds 2003 is de Berlingo in Europa (17 landen) marktleider in het segment van vrijetijdsautoâs. Citroën heeft vanaf introductie in 1996 wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren verkocht. De nieuwe Berlingo zal in het tweede trimester van 2008 naast het huidige model worden geïntroduceerd. Dat model blijft Nederland gewoon leverbaar onder de modelnaam Berlingo First. Deze modellenpolitiek stelt Citroën in staat te voldoen aan de meest uiteenlopende wensen van klanten. Met zijn aanpassingsvermogen komt de Berlingo tegemoet aan de groeiende belangstelling van klanten voor veelzijdig en flexibel gebruiksgemak.

De nieuwe Berlingo personenwagen behoudt het ultrafunctionele, familievriendelijke karakter van het originele model en versterkt zijn persoonlijkheid met dynamische, styling die hem direct herkenbaar maakt als een Citroën. Hij biedt het comfort van een sedan â met name wat geluid betreft â in combinatie met het gebruiksgemak van een MPV (grote achterklep met separaat openbare ruit, drie individuele stoelen op rij twee, een herontworpen Modutop(TM) en een multifunctioneel interne imperiaal. Bovendien heeft hij onberispelijke rijeigenschappen. En met zijn HDi met 110 pk die wordt voorzien van een roetfilter verdient de Berlingo het AIRDREAM-label dat door Citroën wordt toegekend aan de meest milieuverantwoorde modellen in het gamma. De nieuwe Berlingo heeft ook voorzieningen die het rijden vereenvoudigen, zoals ESP met ASR en Hill Start Assist, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, het onderstel van de C4 Picasso. De nieuwe Berlingo oogt modern en stijlvol en toont net zo zeer elegant als robuust.

C3 Pluriel: cabrio met meer aantrekkingskracht en betere prestaties

Aangemoedigd door de successen van het compacte gamma dat de C1, C2 en C3 omvat, heeft Citroën de C3 Pluriel, de cabriolet, gerestyled. De nadruk ligt daarbij op prestaties, perfectionering en rijgemak. Het design van interieur en exterieur is op een aantal plaatsen gewijzigd om de moderne en herkenbare lijnen te accentueren.

Dynamische styling met aanzien. De C3 Pluriel legt de nadruk op de aantrekkingskracht van een restyling die zijn dynamische karakter weerspiegelt. De chevrons midden op de motorkap namen fors toe in formaat en markeren de auto als een echte Citroën. De gemoderniseerde koplampen zijn fraai opgenomen in de voorzijde en onderstrepen zijn levendige, opwindende uiterlijk. Het dynamische karakter komt ook tot uitdrukking in de donkergrijs gelakte grille die standaard is op alle uitvoeringen. Net als aan de voorzijde zijn de chevrons aan de achterzijde nu groter. De achterlichtunits krijgen een zwarte behuizing in plaats van aluminiumgrijs.

Aanpassingen in het interieur voor optimaal comfort. De wijzigingen in het interieur zijn in lijn met die van het exterieur. Ze dragen bij aan het geraffineerde design van de auto en zorgen voor een plezierige ambiance. Alle versies van de C3 Pluriel worden geleverd met hetzelfde zwarte interieur, dat zo het best tot zijn recht komt. Deurgrepen, ventilatieroosters en versnellingspook zijn voorzien van gepolijst chroom. Afhankelijk van het land waar de C3 Pluriel op de markt komt, wordt de auto geleverd met verschillende bekledingsmaterialen. Als optie is een speciaal geweven bekleding leverbaar dat zorgt voor nog meer gebruiksgemak. Ook leder is als optie leverbaar, hetgeen het interieur een elegante uitstraling geeft.

Nemo Concetto: ontmoet Nemo

Citroën presenteert de Nemo Concetto, een concept car die is gebaseerd op de Nemo. De Nemo Concetto â met zijn witte en oranje uiterlijk een knipoog naar het welbekende visje van Disney â is de ideale illustratie van de kwaliteiten van de Nemo, die een enorme reeks mogelijkheden biedt de auto te verpersoonlijken. De Nemo Concetto vertoont een opvallende gelijkenis met de onweerstaanbare filmstervis.

Citroën werkte tijdens dit project nauw samen met Disney, waarbij ieder zijn eigen knowhow inbracht. De samenwerking heeft geresulteerd in een auto die de creativiteit en innovatieve kracht van Disney in een speelse, filmwereld onder water combineert met de veeleisende voorwaarden van de auto-industrie. De Nemo Concetto is wederom een voorbeeld van Citroënâs kracht om autoâs te ontwerpen met een eigen persoonlijkheid, die aansluit bij de lifestyle van hun klanten èn die zich aanpassen aan hun omgeving ⦠als een vis in het water!

C-Cactus: een nieuwe visie op de ecologische auto

De C-Cactus concept car is een vindingrijke visie op auto-ontwerp, die zich baseert op essentiële waarden. Citroënâs ambitieuze doelstelling is een ecologische hatchback op de markt te brengen met een vrolijk, aantrekkelijk design die is voorzien van een hybride HDi-aandrijflijn en die niet duurder is dan de C4 in basisversie. Om die complexe doelstelling te realiseren, verkent Citroën nieuwe ontwerpvormen. Ontwerpers besloten voorzieningen weg te laten die niet van belang zijn voor het comfort en zich te richten op technologie, styling en uitrusting die positief en ecologisch verantwoord zijn en die op prijs worden gesteld door klanten.

De C-Cactus is een ecologische auto. Hij bevat een aanzienlijke hoeveelheid gerecyclede en recyclebare materialen en is net zo zuinig als de plant waarnaar hij is vernoemd. Met een gewicht van slechts
1.180 kilo en zijn hybride HDi-aandrijflijn heeft de C-Cactus een verbruik van 2,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 78 gr/km. Zijn lage productiekosten zijn het gevolg van het gebruik van nieuwe materialen en een intelligent ontwerpproces waarbij minder onderdelen worden toegepast. Het interieur bestaat in totaal uit tweehonderd onderdelen, iets meer dan de helft van het aantal onderdelen in een conventionele hatchback van dit formaat.

Sébastien Loeb en Daniel Elena: vierde keer wereldkampioen

Sébastien Loeb en Daniel Elena hebben in hun C4 WRC voor de vierde keer op rij hun wereldtitel behaald, mede dankzij een indrukwekkend aantal van acht eindzeges in 2007. De opdracht was zwaar aan het begin van het seizoen, uitgedaagd door ervaren teams en autoâs met bewezen kwaliteiten. Maar het team had niet beter kunnen starten dan met een eerste en tweede plaats voor Loeb en Sordo in de Rallye Monte Carlo, een prestatie die zij herhaalden in Spanje en Ierland. Gevoegd bij de overwinningen in Duitsland en op Corsica, waren de C4, Loeb en Elena nagenoeg onverslaanbaar op asfalt. Ook werd gewonnen op onverhard wegdek in Mexico, Portugal en Argentinië, een bewijs van de veelzijdigheid van de nieuwe Citroën. De C4 WRC won de helft (acht) van alle rallies en verzamelde twintig podiumplekken. Het keerpunt van het seizoen was de heel bijzondere rally van Ierland waar Loeb en Elena een perfecte race reden en de weg plaveiden voor hun titel. Ze grepen hun vierde opeenvolgende titel in Wales â wederom een prestatie van belang in een reeks die steeds indrukwekkender wordt.