Gemeente Twenterand


Aanpak verkeersproblematiek Westeinde en Oosteinde Vriezenveen Aanpassing verkeersstructuur goed voor leefbaarheid

Het Westeinde en Oosteinde in Vriezenveen hebben te kampen met een toenemende hoeveelheid verkeer. Door het toenemende verkeer neemt de geluidshinder toe. De gemeente Twenterand wil hier iets aan doen door de bestaande verkeersstructuur in Vriezenveen beter te benutten.

Aanpak verkeersproblematiek.
In het Collegeprogramma 2006-2010 staat dat de verkeersproblematiek en geluidsoverlast in Vriezenveen de komende jaren opgelost moet worden. Voor het treffen van maatregelen was het noodzakelijk de verkeerssituatie in de kern Vriezenveen te onderzoeken. Dat onderzoek is inmiddels afgerond. Bij dit onderzoek is ook de geluidsoverlast onderzocht. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek kan ingeschat worden op welke manier de verkeersstructuur aangepast moet worden om de verkeersproblematiek en de geluidsoverlast die dit met zich meebrengt aan te pakken.

Verkeersstructuur Vriezenveen
Door het bureau BVA zijn onderzoeken uitgevoerd naar mogelijke verkeersstructuren in Vriezenveen. Deze onderzoeken hebben geleid tot een structuur die de voorkeur heeft. Deze structuur is omschreven in het rapport "Verkeersstructuur kern Vriezenveen - aanpak problematiek Westeinde en Oosteinde - Gemeente Twenterand". 'Het is goed mogelijk een verkeersstructuur te realiseren die bijdraagt aan de verbetering van de leefbaarheid op het Westeinde en Oosteinde en de rest van Vriezenveen. Zo'n verkeersstructuur ondersteunt zelfs de groei van Vriezenveen op langere termijn', aldus wethouder Van Abbema.

Op basis van de verkeersstructuur die de voorkeur heeft is gekeken wat de effecten van de geluidsoverlast zijn. Op het Westeinde en Oosteinde is sprake van een zeer grote afname van geluidsoverlast. Door de verandering van de verkeersstructuur kan op andere wegen sprake zijn van een geringe toename van het verkeer met een kleine toename van de geluidsoverlast.

Het ontlasten van het Westeinde en Oosteinde betekent niet dat er geen verkeer meer door de centrale as van Vriezenveen rijdt. Wél daalt de hoeveelheid verkeer zo dat dit ten goede komt aan de leefbaarheid en veiligheid in Vriezenveen. De oude dorpsstructuur kan nieuw leven worden ingeblazen zodat de lintstructuur ook in de 21e eeuw nog steeds het kenmerkende element van Vriezenveen is. Het gebied Vriezenveen-West kan op termijn als eerste aangepakt worden als de raad instemt met de voorgestelde totale visie voor de kern Vriezenveen. Daarin zijn diverse deelprojecten opgenomen, die in samenwerking met de betreffende aanwonenden worden uitgewerkt.

Informatieavond voor bewoners Vriezenveen-West.
Belangstellenden worden opnieuw in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van het genoemde rapport. De gemeente Twenterand geeft in samenwerking met BVA Verkeersadviezen uit Zwolle op maandag 3 maart a.s. om 19.30 uur in het gemeentehuis te Vriezenveen een toelichting op het rapport en informeren belangstellenden over de voorgestelde visie.